Annons

Oskärpa på oändligheten, trasigt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Paul

Aktiv medlem
Jag har upptäckt ett fel på mitt gamla Pentax-A 50/2,0-objektiv. När jag ställer in fokus på oändligheten blir det inte skarpt där! Det har varit så ungefär en månad, men jag vet inte exakt när det blev felaktigt.
Jag har också märkt att fokusringen är trög ibland, men det lossnar om man vrider den hårt lite.

Jag tror jag ska ta den till en fotoaffär och höra med dem, men jag kan ju höra med er först :)

/John

I brist på svar skruvade jag upp det och kollade lite, utan att hitta något misstänkt, så jag skruvade ihop det. Problemet är bara att jag fick två smågrejer över som ramlade ut objektivet, och nu går bara bländarringen mellan 2,0-6,7. Sedan fastnar det. Och det är lika oskarpt som förut.

Blir nog dags att köpa ett 50/1,4, eller så kanske jag väntar på 35/2,0.

Lite sent att tipsa dig nu! Men till nästa gång så fotodokumenterar du innan du river sönder saker, så att du ser hur det skall monteras igen!

Ja. Men en av grejerna ramlade bara ur från det inre. Det sjöng nog på sista versen ändå. Ett gammalt kitobjektiv till Pentax MX, may it rest in peace :)
Men jag ska väl inte säga hej än, jag kan skruva lite mer i det och se hur det blir. Men oskarpt på oändigheten kommer det nog förbli.

Hade ett liknande problem med mitt Pentacon 50/1.8. Problemet var (om jag minns rätt) att jag nästan bara fick fokus på oändligt. I alla fall skruvade jag isär det och lyckades justera det så att det gav fokus även på kortade avstånd än oändligt.

Problemet nu är att oändlig fokus ligger på mellan 5 och 10-meters markeringen på fokuseringsringen, men eftersom det inte inverkar på funktionen så har jag inte gjort något åt det än.

Skall försöka beskriva (eftersom det är skilda fabrikat på ditt och mitt objektiv kan ju vissa saker vara olika:

1. Skruva bort skurvgängan/bajonettfästningen/bakstycket och ta loss bländarringen (varning, när du gör detta ramlar det förmodligen bort någon liten kula som ser till att bländaren går i steg och inte steglöst. Vill du ha kvar en icke-steglös bländare så bör du hålla koll på var den tar vägen)

2. Skruva bort de två skruvar som håller i den lilla nedstickande metall/plastbit som håller linspaketet på plats.

3. Nu är själva linspaketet löst. Skruva ur det (vrid på det).

4. Nu ställer du fokuseringen på det minsta värdet (0.33m för mig) och håller i den samtidigt som du skruvar in linspaketet så lite som möjligt utan att själva skruvgängan syns.

5. Nu skruvar du tillbaka metall/plastbiten som håller i själva linspaketet. Se till så att fokuseringsringen fortfarande står på minsta värdet och att linspaketet inte flyttar sig (här kan du stöta på lite problem, men trixa lite så löser det sig)

6. Skruva tillbaka allt (är du religiös så kan du be några böner) och kontrollera om resultatet blev bra eller inte. Blev det inte bra så kan du försöka mixtra lite mer och hoppas att det blir bra.

Sådär ja. Vissa saker är lite svåra att förklara, men förhoppningsvis förstår du (om inte så mixtra lite )

Jo, den där lilla kulan var ett gissel men jag fick den på plats. Nu vet jag vad den är till för också!
Jag får mixtra med det där när jag har ork. Det bör fungera på ungefär samma sätt på mitt objektiv.
Tack så mycket!

ANNONS
Götaplatsens Foto