Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

oyegie

Aktiv medlem
Har en gammal Bessa från 30-talet som jag har fotat med och framkallat filmen i köket,dock så är många bilder oskarpa där jag har fokuserat oändligt,är det normalt eller fel,för det borde ju vara skarpt vid oändligt???
Om man däremot ställer fokus på 7-8 m så brukar det bli skarpt.
I övrigt rena chansningen att fokusera med den kameran.
 

azus

Aktiv medlem
På vissa objektiv så kan man fokusera längre än oändligheten. Dvs, på det går att vrida förbi oändlighetsmarkeringen och på så vis få ett suddigt resultat.
 

oyegie

Aktiv medlem
På vissa objektiv så kan man fokusera längre än oändligheten. Dvs, på det går att vrida förbi oändlighetsmarkeringen och på så vis få ett suddigt resultat.
Det går ju inte på min, jag är inte ens på markeringen utan en bit innan för det går inte längre än så
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det kan bero på olika saker. Är luckan helt öppnad så att den klickat fast i rätt läge? Sitter slutaren fast ordentligt i frontstandaren eller glappar den? Kanske har någon haft loss fokuseringsringen på öbjektivet, kanske för att skruva loss och rengöra linserna, och inte monterat på fokuseringsringen i rätt läge igen.

Visa en bild på kameran så kan jag se vilken modell av Bessa det är. Det finns olika.

Jag har justerat fokus på några bälgkameror.
 

oyegie

Aktiv medlem
Det kan bero på olika saker. Är luckan helt öppnad så att den klickat fast i rätt läge? Sitter slutaren fast ordentligt i frontstandaren eller glappar den? Kanske har någon haft loss fokuseringsringen på öbjektivet, kanske för att skruva loss och rengöra linserna, och inte monterat på fokuseringsringen i rätt läge igen.

Visa en bild på kameran så kan jag se vilken modell av Bessa det är. Det finns olika.

Jag har justerat fokus på några bälgkameror.
Denna modell är det.
 

Bilagor

J. Patric

Aktiv medlem
Ah, den enklaste modellen. Visst har den både avståndsskala samt "Landschaft, Gruppe, Portrait" för att förenkla? Texten kan även stå på engelska eller franska på vissa exportmodeller, men den med tyska såldes i Sverige, men vi förstår ju vad det betyder. :)

Objektivet är ett trelinsigt Voigtar, och på framsidan av slutaren är objektivdelarna inskruvade i två delar. In i slutaren är först fattningen med den dubbelkonkava mittenlinsen inskruvad, och i den fattningen för frontlinsen. Frontlinsens fattning har fettade gängor, och är den man skruvar ut och in när man fokuserar.

På fabriken har man haft bakstycket öppen, och slutaren öppen, och kameran satt i en kollimator, och man har skruvat ut och in på frontlinsfattningen för att hitta rätt oändligtfokus. När fokusen är rätt så har man försiktigt satt på fokusringen, så att den röda utstickande pilen ligger mot stopp-pinnen. Fokusringen låstes då med låsskruvar.

Nu har jag ingen Bessa av denna modell längre, men du kan ju kolla om fokusringen har lås-skruvar på sidorna på ringen. Hittar du dem så kan du skruva ut dem (inte helt, för de är lätta att tappa!) så att du kan lossa fokusringen.

Du behöver en mattskiva. Du kan göra en av ett CD-fodral som du skär ut att passa i filmläget. På den genomskinliga plastskivan tejpar du matt tejp, t.ex. Scotch 3M, över hela ytan, och du har en enkel mattskiva.

Öppna slutaren med T-inställningen, full bländaröppning.

Sätt kameran på stativ, och med fokusringen av så sätter du mattskivan mot filmläget och vrider på frontlinsfattningen tills du hittar rätt fokus på oändligt. Hus eller gatlyktor 100 meter bort eller längre, duger. Använd lupp när du fokuserar.

När du justerat fokusen så rista ett streck på frontlinsfattningen och fattningen för andralinsen, så att du har en referens ifall du skulle rubba något. De flesta nöjer sig med denna fokusjustering och sätter då på fokusringen igen i oändligtläget och låser den.

------------------

Lite överkurs, men jag brukar justera fokusen extra noga genom att testa med film. Då tar man hänsyn till att filmen kan bukta något inne i kameran, och man får ut all den skärpa objektivet kan ge.

Jag brukar göra en skala med streck ca 1 mm emellan och numrera dem med det antal bilder man kan ta på en rulle. Åtta för 6x9. Jag tejpar skalan så att strecket jag ristat på frontlinsfattningen "pekar" på ett av strecken någonstans i mitten av skalan jag gjort. Sedan tar jag en bild med det ristade strecket pekande på streck nr 1, sedan en till bild när det pekar på streck 2, osv, tills jag tagit åtta bilder.

Jag framkallar filmen och ser vilket negativ som är skarpast på oändligt. Kanske är det negativ nr 5. Då vrider jag frontlinsfattningen så att det ristade strecket pekar mot streck nr 5 på skalan, tar bort skalan, sätter på fokusringen och skruvar fast låsskruvarna. Klart!
 
ANNONS