Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Redrob

Avslutat medlemskap
Jag upplever att mina bilder blir något oskarpa med min eos 400d oavsett objektiv. även om jag har autofokus och fokuseringspunkten ligger rätt slutartiden är snabb tex 1/80 på 40mm och sittande människor, bländaren är tex f8. kan det vara nått fel på kamerahuset som gör att det blir så? Eller är det meningen att man ska behöva skärpa upp alla bilderna i tex photoshop när man fotar med systemkamera? Om det inte är kamerahuset som det kan vara fel på är jag tacksam för andra ideer vad det kan bero på.

(Redrob) skrev:
Jag upplever att mina bilder blir något oskarpa med min eos 400d oavsett objektiv. även om jag har autofokus och fokuseringspunkten ligger rätt slutartiden är snabb tex 1/80 på 40mm och sittande människor, bländaren är tex f8. kan det vara nått fel på kamerahuset som gör att det blir så? Eller är det meningen att man ska behöva skärpa upp alla bilderna i tex photoshop när man fotar med systemkamera? Om det inte är kamerahuset som det kan vara fel på är jag tacksam för andra ideer vad det kan bero på.

Det låter som att du jämför med kompaktkamera. Svaret är JA! Din systemkamera ger dig som fotograf kontrollen över hur mycket skärpa som ska appliceras. Därför ser bilderna "softare" ut.

Det finns även en risk att ditt objektiv front- eller bakfokuserar men det finns bra tips på fokustester om du söker lite i forumet inom det ämnet.

Har du förresten provat att lämna in bilder till ett fotolabb? Det är grym skillnad att se sina bilder utskrivna i 250-300dpi än 72dpi på skärm...

(Redrob) skrev:
Eller är det meningen att man ska behöva skärpa upp alla bilderna i tex photoshop när man fotar med systemkamera?
Ja, en systemkamera med "nollställda kontroller" ger oftast ganska tråkiga bilder.

Vill du ha jpg direkt ur kameran så bra som möjligt har du säkert gott om inställningar för skärpa, färgmättnad etc. att välja på.

Slutligen kan du också välja att fota i råformat och ha full kontroll över bilden i efterhand.

Det gäller att kompromissa mellan det resultat man vill ha och den mängd jobb man vill lägga på bilden... :)

Nej jag har inte lämnat in dom till ett fotolabb men ska göra det av den anledningen hur hög förinställd skärpa brukar du ha?

(Redrob) skrev:
Nej jag har inte lämnat in dom till ett fotolabb men ska göra det av den anledningen hur hög förinställd skärpa brukar du ha?

Förinställd i kameran menar du? Den har jag på lägsta möjliga och kontrollerar det senare i Photoshop. Mindre USM-radie för webbpresentation och större för utskrifter i större storlek. Jag har föregångaren 350D och du kan ju kika på mina bilder. De är tagna i JPEG med minsta möjliga påverkan av kameran från början.

Man behöver se på dina bilder och veta ISO, exponering mm för att kunna bedöma hur oskarpa de är och vad man kan göra åt det.

Tittar man på bilder med kitobjektivet i 100% förstoring så blir det säkert ganska "oskarpt", med den höga upplösning som kameran har.

Om du kan lägga på "oskarp mask" så börja med detta. Välj 250-0.3-0.

Mvh J O

Jag upplevde något liknande när jag gick från kompakt till 400D, kände att bilderna inte blev riktigt lika bra direkt ur kameran. Nu använder jag bildbehandlingsprogram för att fixa lite med kontraster skärp osv. Slutresultatet blir mycket bättre.

Om jag minns rätt från manualen till 400D så används lite olika inställningar beroende på vilket läger du använder. Om du kör med Auto och motivlägena så tror jag kameran väljer lite mer skärpa och färgmättnad.

Om du däremot fotar i "kreativa-zonen" är alla sådana inställningar "nollade". Du kan programmera detta som du vill. OBS! Allt taget från mitt minne - bäst är nog om du läser igenom manualen, vill minnas att det är förklarat där.

Anders

1/80 sekund är inte så kort tid vid 40 mm. Det räcker med att man inte är så stadig på handen för att få en viss oskärpa.

En dum fråga kanske men jag skyller på att jag är nybörjare men hur mycket spelar kontrasten in på skärpan? och varför inte bara ställa in skärpan och kontrasten på max i kameran om man inte vill bearbeta tex alla semesterbilder individuellt?

(Redrob) skrev:
En dum fråga kanske men jag skyller på att jag är nybörjare men hur mycket spelar kontrasten in på skärpan? och varför inte bara ställa in skärpan och kontrasten på max i kameran om man inte vill bearbeta tex alla semesterbilder individuellt?
Det är en alldeles utmärkt fråga som är egendomligt svår att svara på. Det enkla svaret är att kontrast och skärpa är två skilda saker, men...

Det mänskliga ögat (och hjärnan) uppfattar ofta en bild som "bättre"/"skarpare"/"mer stuns" om man ökar kontrasten, speciellt i lågdagrarna. Se t.ex. avsnitten om skärpa och kontrast på http://www.cambridgeincolour.com/tutorials.htm

Visst kan du dra upp skärpa och kontrast till max. Kanske vill du ändra inställningarna beroende på motiv. Prova dig fram.

ANNONS