Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder från 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hej

Jag håller på att fotografera små prylar med jobbets nya 20D men tycker inte att jag får till någon skärpa. Jag använder Tamrons 90 2.8 makro och stativ samt kör med spegeluppfällning. Fokusen ställer jag in genom att använda autofokus med förvald fokuseringspunkt. Ofta är jag tvungen att blända ner till 22 eller liknande och kan kanske tappa lite skärpa där men även på bl 8 blir det oskarpt.

Jag vet inte om jag ställer orimliga krav med när jag tittar i 100% är allt lite halvsuddigt. Brukar det vara så för er också?

Här är ett oredigerat utsnitt från en glaspärla som exempel

Bilagor

• skärpetest liten2.jpg
    skärpetest liten2.jpg
    46.5 KB · Visningar: 766
Vet inte vad Tamrons objektiv går för men har du kollat hur mycket skärpa du har ställt in på kameran.Läs bruksanvisningen.

Tja....

...om man tänker i 35-formats termer så blir det som nedanstående exempel:

Om du har en 17 tums skärm och kör upplösning 1024x768 och tittar på ett 100% utsnitt från en 20D på 40 cm avstånd från skärmen, motsvarar det..........

.....en bild från en 35mm film förstorad till 1,8x1,2 meter betraktad på 40 cm avstånd.

Skulle tro att den också ser lite suddig ut i detaljerna även fotat med ett Summilux 50/1,4 på en Leica M ;-)

mvh / Matti

Ahhh :) Skönt att höra. Jag är lite vilsen i den digitala världen och vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig.

Men.....

...det kan ju också vara ett bak- eller frontfokusfel på 20D:n eftersom du kör med AF. Prova fokusera manuellt och jämför resultatet med AF. Testa på en linjal som du ställt i 45 graders vinkel, rita ett streck med spritpenna mitt på linjalen där du fokuserar, då ser du lätt om du har fel på autofokusen ifa bak- eller frontfokus.

Annars ger 20D bättre upplösning än de allra flesta 35-filmer (bara dom finkornigaste diafilmerna som kanske kan matcha) och Tamrons 90mm macro är normalt ett av dom skarpaste småbildsobjektiv som finns.

mvh / Matti

Jag tycker du borde kunna vänta dig mer än sådär.
Nu har jag ju inte nån 20D, men jag har tamron:et och jag har ju sett en hel del bilder från 20D.
Det sker ju sällan helt knivskarpt ut i 100% men...

Någonting verkar "fishy" med det resultat du får tycker jag det verkar vara. Om det är fokusproblem eller vad är svårt att säga på ett så litet utsnitt.

Jag bifogar ett litet 100% collage från Tamron 90 och D70. Flugan är tagen på f/22.

Bilagor

• 100%-tamron.jpg
    100%-tamron.jpg
    46 KB · Visningar: 593
Hej!
Här är ett exempel till som är taget med en Canon 20D och Tamron 90.
Utsnittet i 100% är tagen med bländare 5,6. Det enda jag gjort är att "framkallat" från Raw till jpg med skärpevärdet 6 (av 10) i DPP.
mvh Mattias

Bilagor

• tamron90_utsnitt.jpg
    tamron90_utsnitt.jpg
    34.3 KB · Visningar: 551
Hej igen Markus!

Med tanke på ovanstående exempel från andra 20D:eek:r/Tamron 90:eek:r ökar ju misstanken om något fokusproblem. Såg det bättre ut med manuell fokusering? Har du kollat om du har bak- eller frontfokus-problem med autofokusen?

mvh / Matti

Tycker att det ser oskarpt ut. Vet inte om det kan vara någon hjälp men du kan kan kolla på kattbilderna jag tagit med mitt 50mm-objektiv. Bilderna är visserligen förminskade men man ser skärpan rätt bra i alla fall tycker jag. Använde bländare 2,4.

Oj, det där var ju en ruskig skillnad mot mina bilder. Jag ska testa idag att fotografera med manuell fokus och se om det blir bättre. Det borde ju inte vara skakoskärpa när jag kör med spegeluppfällning så kanske ligger felet i fokuseringen.

Tack ska ni ha för all hjälp

Idag har jag testat att köra med manuell fokus och bilderna blir faktiskt skarpare. Antar att kameran bör in på service då...eller? Kan man åtgärda det själv?

Vid makro är skärpedjupet extremt kort och AF:en placerar ju sällan fokus EXAKT på rätt ställe. Det finns alltid en liten felmarginal. Därtill har den ju olika lätt för olika motiv. Ett motiv med hög kontrast, som tex svart text på vitt papper, är ju lättare (och dessutom helt plant) och då är det större chans att skärpeplanet hamnar där man avsett. Jag tycker du ska testa lite mer innan du gör någonting. Jag använder nästan uteslutande MF när jag börjar komma nära. AF-sensorn är ju ofta mycket större än skärpedjupet är det, så kameran kan mycket väl hitta fokus, men lite framför eller bakom mitten av AF-sensorn.

markus skrev:
Idag har jag testat att köra med manuell fokus och bilderna blir faktiskt skarpare. Antar att kameran bör in på service då...eller? Kan man åtgärda det själv?

DEt är service som gäller.

Fota en linjal i 45 graders vinkel så blir ev felfocusering mycket tydlig.

ANNONS
Götaplatsens Foto