Jag har en skitbillig kamera, en Samsung GX1-L på 6 Megapixel. Jag fotar mest med kitobjetivet men i bland med en Pentax familjezoom på 70-300 mm.
Jag känner igen din beskrivning och på något magiskt sätt skärper sig kameran med tiden
Mitt kitobjektiv är inte så skarpt när man väljer det lägsta talet på bländaren. Skarpast verkar det vara ungefär på mitten av skalan och högre men acceptabelt ett eller två snäpp nerifrån. Lägsta talet varierar med zoomningen. Det långa objektivet är inte mycket bättre. På 300 mm är det helt odugligt med lägsta talet på bländaren. Det har jag lärt mig leva med nu när jag vet om det. Ett par snäpp upp med siffrorna och det blir bättre.
Samsungs autofokus blev jag inte riktigt klok på. Verkar finnas två lägen, ett som mäter mitt i cirkeln och ett läge som mäter över större yta. (inte en massa rödpunkter överallt om de fina kameror jag kikat i). Jag gav upp och ställde kameran att autofokus mäter mitt i cirkeln och att jag får sikta på det jag vill fota. Håller jag ner knappen till hälften mäter den inte om, utan kommer i håg vad vad det blev även om jag flyttar kameran. Denna inställning gjorde mitt liv mycket lättare.
Sen gäller det att hålla j*vligt still när man fotar. Minsta skak på handen gör att det knappt märkbart ser suddigt ut. Ett stöd, ett stativ, till och med ett vanligt snöre som man skruvar i kameran och sen står på andra ändan medan man sträcker ut snöret gör mycket underverk.
Det tog ett bra tag innan jag klurade ut att kameran själv skruvade upp ISOn när det var för mörkt och därmed fick mycket brus. När jag satte kameran till att själv öka iso obegränsat utan varning i autoläget, och sen satte jag kameran ständigt på ISO 200 fick jag mycket bättre felprocent (alltså, när jag vill ha 200 iso är det alltid så, medan i läge auto kan kameran växla upp hur mycket som helst.) Ett lägre tal här ger mindre brus. Högre tal ger mer brus.
Linsskydd, motsljusskydd, filter spelar ingen roll för skärpan (åtminstone inte i nybörjarläge). Raw-foto ger inte skarpare bilder (för nybörjare i alla fall).
Sen är det förståss kul att fixa lite med bilderna i tex Photoshop elements. Nuförtiden är det inte så dyrt. Kan det vara runt en tusenlapp för ett attans kompetent program? Dräller av guider och tips i fototidningarna i kiosken. Det finns till och med en tidining helt dedikerad till photoshop med tips både för CS3/4 och elements. Med photoshop elements kan du justera bilderna så du får den där extra udden som dina vänner inte har med sina bilder eftersom de inte har photoshop elements.
Till sist, se upp med experternas goda råd. De är i all välmening, men ofta helt över huvudet på en nybörjare och oftast dyrbara för oss med billigare kameror. Man klarar sig länge med utan extra blixt, men inte utan stativ. Ett billigt stativ är bättre än inget stativ (vad än proffsen säger). En tyngd under ett billigt stativ är snällare mot plånboken än ett stativ dyrare än kameran.