Annons

Oskarpa foton... Sony a6000

Produkter
(logga in för att koppla)

Maja.maja

Aktiv medlem
Jag har en Sony a6000 med objektiv 35mm F/1.8 samt 18-135 F/3.5-5.6. Jag är nöjd med kameran, speciellt tillsammans med 35mm-objektivet, men jag får ofta lite oskarpa foton. Jag fotar mina barn som har svårt att vara stilla, men det räcker att de rör sig liiite för att det ska bli oskarpt. Även i bra belysning och utomhus.

Har ni några tips på inställningar vid fotografering? Jag gör kanske något fel.

Mvh Maja
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag kan inte Sony men har du en AF som går på kontinuerlig fokus så följer den med i rörelserna och låser inte när du trycker ner avtrycket. Kortare tid gör att du undviker rörelseoskärpa samt mindre bländare att du får längre skärpedjup, man får blanda lite med detta och ev höja ISO efter ljuset.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har en Sony a6000. Jag har visserligen inte provat att fota barnbarnen med den. Men lämpliga inställningar.bör det dock gå, men det är är en utmaning att fota lekande barn, och hundar med för den delen, pga oförutsägbarheten i rörelserna.
Under Focus mode väljer du AF-C och under Focus Area väljer du Zone eller Wide.
Välj sedan max ISO 800 för att få kort exponeringstid.
Kamerans brus ökar kraftigt med ökad ISO och det är ett fult kromatiskt brus och den inbyggda brusreduceringen är rätt hårdhänt. Men upp till ISO 800 tycker jag att det ser godtagbart ut. 50 mm optiken bör du blända ner något eller några steg, skärpedjupet är tunt på full glugg. Jag antar att det är ett autofokusobjektiv, manuell fokusering är kanske att göra det alltför svårt för sej.
Under Drive mode kan du välja Continous Shooting: Lo, Mid elle Hi. Det borde räcka med MID, i Hi blir det som värst 11 bilder/sek vilket kanske är väl mycket. Lycka till!
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Det är ju väldigt svårt att ge generella rekommendationer då ljuset vid fototillfället kan variera väldigt mycket.
Men generellt kan man testa att ha en större bländare, typ f/1,8 och en kort slutartid runt 1/1000.
Till detta måste man ställa in följefokus, af-c så att kameran kan fokusera på rörliga motiv.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Testa och vrid ratten tills den står på A

Välj högsta bländartal eller snäppet under ( F 1.8 eller F 2.0)
Välj auto ISO
Välj AFC
Kör Continuous focus Hi

Alt Kör I läge S ( slutartid) och kör något som tex 1/1000 och låt kameran sköta resten
Välj AFC bara
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en Sony a6000 med objektiv 35mm F/1.8 samt 18-135 F/3.5-5.6. Jag är nöjd med kameran, speciellt tillsammans med 35mm-objektivet, men jag får ofta lite oskarpa foton. Jag fotar mina barn som har svårt att vara stilla, men det räcker att de rör sig liiite för att det ska bli oskarpt. Även i bra belysning och utomhus.

Har ni några tips på inställningar vid fotografering? Jag gör kanske något fel.

Mvh Maja
Man tänker ofta på hur fort någon rör sig. Inte så mycket på hur de rör huvudet, handen eller vrider sig. Den rörelsen är ofta mycket snabbare. Speciellt när man fotar barn. De är knappt stilla mer än någon sekund.
Just hundar, katter och barn är svåra därför de rör sig hela tiden.
Försök därför att det det i steg. Börja med att sätta kameran på stativ och fota en bokhylla eller liknande. Vrid varje gång mellan bilderna så att AF inte har fokus direkt.

Får du skarpa bilder då vet du att AF och objektivet fungerar korrekt.
Prova sedan att fotografera lekande barn. Det kräver ofta träning förr att sätta fokus korrekt
Inomhus hjälper oftast en blixt en hel del. Dess korta bränntid fryser rörelser.
En ganska kraftig blixt man kan slå i taket är ofta nog.
Kan rekommendera Godox som är väldigt bra byggda och mycket pang för pengarna.
 
ANNONS