Annons

Oskarpt med 5D Mk2. Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

jobe69

Avslutat medlemskap
Hej. Köpte ett 70-200 f/2.8 IS efter att ha läst allt beröm om det på nätet. Jag har dock inte fått en enda skarp bild med det. Tar jag bild på text så ser man tydligt att bilden är svagt suddig, oavsett manuell eller auto-fokus.
BIlder på stativ utan IS blir också oskarpa. Värst blir bilderna med IS påslaget. Inte en enda skarp bild!!!!
Har prövat med olika iso, skärpedjup, stativ, handhållet, autofokus, manuellt fokus, närgränser, slutartid osv.
Börjar undra om kameran orsakar oskärpan. Nån som har förslag på avancerade inställningar i kameran eller knep med objektivet som jag kanske missat??
Kameran är en 5D Mk2.
Har sedan tidigare ett 100 mm f/2.8 Macro som är otroligt mycket skarpare, men dock med en svag oskärpa ibland. Därför misstänkte jag nya gluggens IS, men jag vet inte.
Förslag??

Har själv samma kombination och det fungerar alldeles utmärkt. Jag tycker att objektivet är mycket skarpt. Visst går det att finjustera fokuspunkten en aning med 5D mkII? Om inte detta fungerar så är det nog en reklamation som gäller.

Mitt tips är att kalibrera Canongluggarna. Jag har bytt till Canon och köpte en 5d mark2 när de kom och några gluggar. Jag var tokbesviken. Ingen bra skärpa alls på stora bländare. Lämnade in för kalibrering tillsammans med en annan fotograf. 2st mark2, 85 1.2, 24-70 ,24 1.4, 2 st 50 1.4, 200 2.8 och en macro. Macron var ok allt annat var det felfokuseringar på. Zoomar kalibreras på 70 punkter.Allt var nytt. Galet, men nu är det bra. Tokbra. Tyvärr är kvalitén si och så med Canon ur kartong, men de kalibrerar till de som klagar och resultatet blir enastående. Kolla med en proffsbutik så förklarar de var du ska skicka. Men jag lämnade till Intervision, sthlm och blev nöjd. Pratade med lite Canonfotografer efter det och de flesta hade haft samma problem.

Tack för svaren

Tacksam för svaren.
Dock MYCKET tröttsamt att ett objektiv kan bli så riktigt dåligt trots att det säkerligen går genom en massa tester innan. Kostar ju ändå över 20.000:-
Gillar Canons grejer överlag dock, annars skulle en sån här sak "tippa över".

Det är möjligt att det fungerar bra på en annan kamera. Det är kombinationen av ett visst kamerahus och ett visst objektiv som brukar vara problemet. Även om det finns exempel på kamerahus som inte lyckas sätta skärpan på ett enda objektiv före kalibrering.

En fråga till

Ok, så man kan alltså kalibrera kamerahuset också?
Bör man lämna in huset och objektivet samtidigt då kanske?
Och vad hände med skärpan med de andra objektiven då?

Ok, så man kan alltså kalibrera kamerahuset också?
Bör man lämna in huset och objektivet samtidigt då kanske?
Och vad hände med skärpan med de andra objektiven då?

Ja, du ska absolut lämna in både kamerahus och objektivet. Passa på att lämna in alla objektiv som inte skärpan sitter perfekt på samtidigt.

Canon ska göra det här gratis för en 5DMk2 tillsammans med alla objektiv som är högst 7 år gamla. (Osäker på om det är 7 år, kan någon verifiera det?)

Kameran kalibreras för varje objektiv, men är du redan nöjd med ett objektiv så behöver du inte lämna in det.

Känns betryggande

men onödigt i den här prisklassen.
Antar att inte Canon även kalibrerar Sigma-objektiv man köpt till Mk2:an :)
Ok skall kontakta Canon så ser vi. Känns redan struligt då delarna är köpta i olika butiker runt om i Sverige, men jag antar att Canon ordnar detta på ett bra sätt.

Tack igen för svaren. Började tro att det bara berodde på att jag var nybörjare, men jag kände på mig att något var fel med 70-200:an när jag såg de första bilderna.
Tidigare oskärpa på de andra gluggarna trodde jag berodde på att det inte fanns IS, men nu tror jag nog att även kamerahuset är defekt.
Mina bästa bilder är tagna med en 400D. Fanns inget strul med den på några gluggar.

Mvh

du kommer att bli nöjd sen, tro mig. Problemet med FF kameror och L gluggar är att de avslöjar allt. ÄR det fel syns det direkt men å andra sidan, när det är på topp är det verkligen på topp. Lycka till med kalibreringen och gör den inte själv. Dom skrattade när jag frågade om det. Å boka tid.
skickar med en länk där jag fixade min utrustning
http://www.intervision.se/

Hann kontakta en serviceverkstad

jag skall skicka in kameran och gluggarna så fixar dom det.
Dom beskrev att det antagligen var kamerahuset och att bilderna efteråt borde bli knivskarpa.

Vad pratar vi för pengar gällande kalibrering av gluggar?
Jag har en 5D Mk2 med 24-105/4,0 IS och Canon EF 50mm F1.8 II.
Man kanske skall lämna in prylarna för en justering. Skönt att veta att allt står rätt till.

du kommer att bli nöjd sen, tro mig. Problemet med FF kameror och L gluggar är att de avslöjar allt.
http://www.intervision.se/

Ursäkta men ditt påstående är rent BS. Det är den höga upplösningen (i kombination med stora bländare) som är den huvudsakliga faktorn och inget annat.

Och denna gudabeundran för den röda ringen! (samma företeelse finns hos Nikonians med dess guldring). Ett L märkt objektiv är ingen garanti för att det är skarpare än allt annat.

Vad pratar vi för pengar gällande kalibrering av gluggar?
Jag har en 5D Mk2 med 24-105/4,0 IS och Canon EF 50mm F1.8 II.
Man kanske skall lämna in prylarna för en justering. Skönt att veta att allt står rätt till.

Borde inte kosta något. Jag lämnade in min MK2 plus alla mina gluggar till Canon i Mölndal. Det kostade ingenting. Fick tillbaka prylarna dagen efter.

Jag har inte sett behov av att vare sig lämna in min 5d Mk II för justering med mina L-objektiv (både zoomar och fasta) eller att ens mikrojustera. Tycker den sätter perfekt med den mittersta korslagda af-punkten som jag oftast använder. Någon mer som delar den erfarenheten, eller är det jag som har missat något (dålig syn pga ålder, haha).

Pratade men intervision idag och det va bara att lämna in kameran + min två objektiv och kvitto. Det skulle ta ca 2 veckor om man inte var medlem i CPS, vilket jag inte är. Men min kamera är 2 veckor gammal och jag har inte haft tid att plåta så mycket. Va ute en sväng i Lördags. Men kommande helg har jag stora planer på att vara ute länge så då skall jag hård köra den. Skall testa lite hemma ikväll efter jobbet och se vad den går för. Det är stativ, spegel lås, fjärr alt tids utlösare,låg ISO och IS OFF som gäller eller? Tips motages gärna.

Och grundläget är att inte ha något filter på objektivet. Det har hänt att felet suttit där.

Det är eg väldigt enkelt att kolla AF på 5DII. Du behöver inte ta en bild ens.

Ställ kameran på stativ.
Slå på LiveView med vanliga AF aktiverat (manuellt val av centrumpunkt kanske behövs).
Ställ förstoringsgraden på 5x eller 10x och ställ in skärpan manuellt där centrumpunkten är på ett motiv med bra kontrast.
Ställ dej sedan så att du ser avståndsskalan på objektivet och tryck på AF-ON-knappen och kolla om avståndsskalan rör sej. Gör den de så indikerar detta att AF inte är överens med din manuella inställning.
Prova att mikrojustera framåt eller bakåt och prova igen tills manuell fokus och AF överensstämmer.

Och det viktigaste av allt! Detta ska du göra i dagsljus och inte i konstljus en kväll om du inte är en "konstljusfotograf".

Får du inte till AF på detta sätt är det bara att lämna in kamera med objektiv för justering.

ANNONS
Götaplatsens Foto