Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Outbildad - får jag kalla mig fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

andm31

Aktiv medlem
Hej hej!

Jag definierar mig själv nästan aldrig som fotograf eller amatörfotograf (speciellt detta för att det låter inte som det beskriver vad jag kan göra med en kamera, dvs. det känns som en negativ term).

Men andra definierar mig som fotograf och då endast med ordet fotograf, jag har aldrig blivit kallad amatörfotograf av någon som sett mina bilder eller sett mig ta bilder, har nog faktiskt aldrig blivit kallad amatörfotograf alls. Det som oftast händer är att någon annan presenterar mig som fotograf eller säger att jag är det.

Jag tror inte att termen fotograf är samma sak som yrkesfotograf för den stora massan av människor utan det är något som definieras till en stor del av de som råkar tillhöra den gruppen.

Ni håller kanske inte alls med mig och det är ju helt ok, men den känslan jag har är att man vill ge sin egna yrkesroll en betydelse, man vill på något sätt bli erkänd och få det bekräftat att det krävs erfarenhet och/eller utbildning för att göra det man gör. Så vill jag i alla fall ha det i mitt yrke. Jag tror dock inte att det på något sätt speglar andras uppfattningar av mitt yrke, de flesta elever struntar fullständigt i min utbildning, de bryr sig om hur jag gör mitt jobb.

Ha en härlig kväll!

mvh Anders
----------------------------------------
Obehörig lärare (mitt yrke)
Fil kand. Psykologi (examen)
Högskoleexamen i Pedagogik (examen)
Beteendevetare (vad jag kallar mig)
20 p Engelska för lärare (utbildning, förutom det som ingår i mina examina)
10p Matematik för lärare (utbildning, förutom det som ingår i mina examina)
5p Anatomi och Fysiologi (utbildning, förutom det som ingår i mina examina)
-----------------------------------------
 

ulltand

Aktiv medlem
andm31 skrev:
----------------------------------------
Obehörig lärare (mitt yrke)
Fil kand. Psykologi (examen)
Högskoleexamen i Pedagogik (examen)
Beteendevetare (vad jag kallar mig)
20 p Engelska för lärare (utbildning, förutom det som ingår i mina examina)
10p Matematik för lärare (utbildning, förutom det som ingår i mina examina)
5p Anatomi och Fysiologi (utbildning, förutom det som ingår i mina examina)
-----------------------------------------
Jag som inte har några studieskulder, får jag ens kalla mig något alls? :)
 

Cambo

Aktiv medlem
Jag har en bil som jag ibland fixar lite på. Ibland gör jag rätt och ibland blir det fel. Jag är säker på att felprocenten skulle minska om jag hade en yrkesverksam bilmekanikers erfarenhet och utbildning.
Då det gäller att ta bilder så har jag den erfarenheten att på ett säkrare sätt ta den bild som jag söker. Men det tokiga är ju att min granne, som kör lastbil, av en slump kan ta en bild som många tycker mer om. Är han då en bättre fotograf än jag? Mitt kristallklara resonemang visar hur svårt det är att klistra fotografetiketten på sig själv eller på andra.
 

Ingvar

Aktiv medlem
photonicdelousions skrev:
Uppenbarligen så kan man det men samtidigt så korrekt, så ska man göra inkomst på det för att kalla sig "fotograf" men jag är kluven i detta ämne!

Jag menar kan man kalla sig bilmekaniker om man inte kan meka bilar?
Nej, men man kan heller inte kalla sig fotograf om man inte kan fotografera...

Om man har kommit så långt som till utställning eller publikation är man nog att betrakta som fotograf, även om man räknas som - eller räknar sig som - amatörfotograf!

Tycker jag!
 

Maxell

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Jag som inte har några studieskulder, får jag ens kalla mig något alls? :)
"Felix qui nihil debet" - Lycklig är den som är utan skuld.

"Den som är satt i skuld är icke fri" sa Persson.

Vi utan studieskulder kan alltså kalla oss lyckliga och fria. Det är värt mer än fina titlar - tycker jag.

/Mats - lycklig och fri
 

andm31

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Jag som inte har några studieskulder, får jag ens kalla mig något alls? :)
Hehe det har faktiskt inte jag heller, trots alla poäng och examina i dittan och dattan... vet inte om man blir så mycket smartare av alla de där poängen ändå... har lärt mig oerhört mycket på mina fem år som lärare också.
 

red-top

Aktiv medlem
Det enda man inte får KALLA SIG i Sverige är 'ADVOKAT' - för detta måste man enligt lag vara medlem i Advokatsamfundet.
Man får KALLA SIG läkare eller sjuksköterska eller polis eller vliken 'skyddad titel som helst' - men man får inte UTÖVA eller ge sken av att man utövar dessa yrken.
Om du vill prenumerera på en tidning, gå med i en förening eller skriva in dig på ett hotell med vilken titel som helst, så är det OK.
Om du får frågan på ett party vad du jobbar med, kan du svara 'läkare' eller 'doktor' eller vad du vill (utom advokat, alltså) men om nån blir plötsligt sjuk på festen, så är det bäst att smita ut bakvägen med svansen mellan benen.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 

KGS

Aktiv medlem
tsss... vad skulle skillnaden vara!?

På ett hotell kan jag väl skriva in mej som avokado om jag skulle vilja, eller advokat för den delen. Det är väl ingen skillnad mellan läkare o advokat såtillvida, ljuger man kan man väl ljuga om vad tusan som helst.
 

red-top

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
tsss... vad skulle skillnaden vara!?

På ett hotell kan jag väl skriva in mej som avokado om jag skulle vilja, eller advokat för den delen. Det är väl ingen skillnad mellan läkare o advokat såtillvida, ljuger man kan man väl ljuga om vad tusan som helst.
Skillnaden är att det ena är kriminellt, det andra inte...
 

red-top

Aktiv medlem
ne.se: (1)
advokat (lat. advoca´tus, eg. 'tillkallad', av a´dvoco 'tillkalla', 'inkalla'), jurist som yrkesmässigt tillhandagår med rådgivning och biträder part inför domstol. Ett särskilt advokatyrke utvecklades redan i det gamla Rom. Mot slutet av kejsartiden blev det föremål för ingående reglering. När den västeuropeiska juridiken på romerskrättslig grund växte fram från 1100-talet, återupptogs mycket av regler och termer från den antika ordningen, och åtskilliga yrkestraditioner är alltjämt levande på många håll. Så t.ex. är advokater ofta organiserade i en särskild korporation med egen styrelse och vissa disciplinära befogenheter (eng. bar, fr. barreau). Korporationen är ofta knuten till en viss domstol eller ett visst område, där medlemmarna har monopol på att framträda. Från antiken har överlevt termer som "klient" (en förnäm romares skyddsling ur de lägre klasserna) och "honorar" (lat. honorarium 'hedersgåva', till skillnad från arbetslön).
 

red-top

Aktiv medlem
Regler finns ofta om advokatens yrkesutövning (t.ex. förbud mot bolagsbildning), ersättning och förhållande till klienterna. Advokaten bär ofta särskild dräkt inför rätta. Sedan medeltiden är advokaten ett omtyckt föremål för folklig ironi i olika former. Såväl på kontinenten som i den anglo-amerikanska världen spelar advokaten av ålder ofta en framträdande roll i politiken.

På många håll är advokater indelade i olika grupper med olika uppgifter, även om gränsdragningen dem emellan efter andra världskriget ofta mjukats upp. I England företräder barristers parterna inför de högre domstolarna, medan solicitors ger råd och framträder i lokala domstolar. En liknande uppdelning existerar mellan avocats och avoués i Frankrike.
 

red-top

Aktiv medlem
I gällande svensk rätt är yrkesbeteckningen advokat förbehållen den som är medlem i Advokatsamfundet. För den som inte är medlem är det straffbart att kalla sig advokat. Villkoren för att bli medlem är reglerade i lag och innefattar bl.a. krav på redbarhet, lämplighet, juridisk examen och flera års praktik. En advokat bör vara oberoende, också gentemot klienter, och får därför i princip inte vara anställd någon annanstans än på advokatkontor. I Sverige är det inte nödvändigt att ha advokat när man för talan i domstol, men det är ofta tillrådligt. Något advokatmonopol finns således inte, med undantag för att offentlig försvarare skall vara advokat, om det inte finns särskilda skäl för annat. Advokater skall i allt iaktta god advokatsed. Däri ingår bl.a. en långtgående tystnadsplikt och skyldighet att hålla klienters pengar avskilda från den egna kassan. Advokatsamfundets styrelse har tillsyn över advokaterna. En advokat som uppsåtligen gör orätt eller handlar oredligt skall uteslutas. Om en advokat annars försummar sina plikter, kan han få varning (som kan förenas med straffavgift) eller erinran.
 

KGS

Aktiv medlem
Jorå, jag har hyfsad kläm på vad en advokat är för nåt, men varför skulle den skyddade titeln advokat vara mer skyddad än den skyddade titeln Läkare t ex?
 

KGS

Aktiv medlem
Njae, det var du som påstod att det var så. Jag påstår att alla skyddade titlar har samma skydd och det gäller till nåt annat är bevisat ;-)
 

ChiPs

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Alla får ju, men varför inte säga att man är korvgubbe men utbildad som fotograf? Då vet folket vart de kan köpa korvarna och korvgubben har chans att marknadsföra sig som det den gör för att dra in pengarna..

Har ju som sagt inte utbildning för det jag gör och står för det om någon undrar. Att börja kalla mig något jag är utbildad för men inte verksam som känns fel tycker jag, men utbildning kan man ju påtala i de syften skolor pratas i stället..
Man är väl inte korvgubbe bara för att man jobbar som det?
 

red-top

Aktiv medlem
Och jag påstår motsatsen - "och det gäller tills något annat är bevisat".. likväl.. ;=)
 
Senast ändrad:
ANNONS