Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Outbildad - får jag kalla mig fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
Minns någon Refaat El-Sayed?
Det var några turer runt honom i slutet på 80-talet. Men visst fick han smisk på fingrarna för att han kallade sig Doktor (inte läkare, stor skillnad).

Refaat i övrigt försöker just nu skarpa ihopp pengar till en ny fabrik med konvertibler. Kika in på http://www.hebi.se/ :)
 

alf109

Aktiv medlem
I folkligt språkbruk skulle jag tro att man med fotograf menar en person som har sin försörjning genom att fotografera, precis på samma sätt som innom de flesta andra yrken.

Hur kunskaperna för att kunna utföra sitt yrke inhämtats tror jag egentligen är ganska ointresant för de flesta.

Amatörfotograf tolkas nog i de flesta fall som någon som fotograferar som hobby, men det innebär ju inte att de tar sämre bilder.

Tycker mej se en liten sjuka där fler och fler av någon outgrundlig anledning gärna kallar sig frilansfotografer, när dom egentligen är glada amatörer som de flesta andra av oss.

Kan finnas ett problem med detta om de tex tar uppdrag som de inte klarar av att utföra till kundens belåtenhet.

Vidare finns det ju en hel del som är så tända på att bli publicerade att dom dumpar marknadn.
 
Senast ändrad:

red-top

Aktiv medlem
Joohh - har sett den sidan, och några till vid ett snabbt googlande, men finner inga belägg för att det skulle vara kriminellt att KALLA SIG tex 'läkare' eller 'sjuksköterska' i ett betydelselöst sammanhang. Vad man inte får, är att UTÖVA respektive skyddad titels yrke, eller lura/bedra någon genom att UTGE SIG att vara tex 'polis'.

Dock - ADVOKAT får man bara benämna sig om man är det, rätta mej om jag har fel!!

Refaat fick skämmas för sin 'doktorshatt' men blev inte straffad för att ha kallat sig 'doktor' utan för själva lurendrejerierna - bokföringsbrott och insideraffärer...

yoursveryverytruly
 

e1in

Medlem
AMS säger nej

För några månader sedan blev jag arbetslös och gick till arbetsförmedlingen.. Där sa jag att jag ville stå som "fotograf" bland annat.. Men fick ett bestämt nej som svar..Det fick jag inte kalla mig..

Jag tyckte detta var rätt konstigt eftersom jag har ganska mkt erfarenhet från yrket och har läst en o annan kurs i fotografi..

Läst en intensivkurs i foto o mörkrumsarbete, läste fotoinriktad medialinje på gymnasiet, även läst en mindre fotokurs på min senaste utbildning på Södra Vätterbygdens folkhögskola..

Utöver detta har jag praktiserat hos en fotograf i 2mån, i en fotobutik i 5mån och på Scandinavian Photo i 2mån..

och utöver detta har jag fotograferat på uppdrag, t.ex. konfirmation, barnfoto, bröllop, porträtt, student m.m.

och utöver detta har jag ställt ut foton 2ggr på fotomässan och även kommit med på fotobiennialen i söderhamn för typ 3år sen (om ja minns rätt)..

så vart går gränsen egentligen? Eller är AMS bara allmänt puckade?
 

ulltand

Aktiv medlem
Re: AMS säger nej

e1in skrev:
...så vart går gränsen egentligen? Eller är AMS bara allmänt puckade?...
Det låter ju konstigt. Tycker det vore bra om man skriver in sig på så mycket möjliga arbeten som man bara kan, förutsatt att man anser sig kompetent.

Kanske personen ifråga trodde att fotograf var en skyddad titel som kräver en viss utbildning?
 

e1in

Medlem
Hon ringde den person som var ansvarig för kulturtitlar och frågade..
Tycker ju att personen borde veta vad som gäller, men jaa.. jag vet inte..
Jag fick ett klart o tydligt "nej".. som i "inte en chans.."
 

KGS

Aktiv medlem
Stå på dej Elin, av det du berättar är du mer fotograf än många som arbetar som fotografer. Fråga varför, det vore intressant med en motivering. Be att få tala med någon en nivå högre än den som nekar!
 

e1in

Medlem
HDFS) (KGS skrev:
Stå på dej Elin, av det du berättar är du mer fotograf än många som arbetar som fotografer. Fråga varför, det vore intressant med en motivering. Be att få tala med någon en nivå högre än den som nekar!
Tackar så mkt för stödet =)
Jag ska se om jag inte kan få tag i den "ansvarige" och begära ett ordentligt svar..
 

PMD

Aktiv medlem
red-top skrev:
Dock - ADVOKAT får man bara benämna sig om man är det, rätta mej om jag har fel!!
Det är ganska rätt. I själva verket är det så att man får bara använda titeln advokat om man är medlem av advokatsamfundet.

PD
 

KGS

Aktiv medlem
PMD skrev:
Det är ganska rätt. I själva verket är det så att man får bara använda titeln advokat om man är medlem av advokatsamfundet.

PD
ja, en skyddad titel liksom flera andra, men det hans hävdar är att den skulle vara MER skyddad än andra, vilket jag inte tror på...
 

ulltand

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
...ja, en skyddad titel liksom flera andra, men det hans hävdar är att den skulle vara MER skyddad än andra, vilket jag inte tror på...
Fotograf är inte en skyddad titel, jag fattar inte riktigt vad du menar...
Vem som helst kan kalla sig fotograf eller journalist, dock inte läkare eller advokat.
 

ulltand

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
...ja, en skyddad titel liksom flera andra, men det hans hävdar är att den skulle vara MER skyddad än andra, vilket jag inte tror på...
Läste inte riktigt... Jag tror heller inte att advokat är annorlunda än läkare etc...
 
ANNONS