Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Overexponerat med cir pol - KM 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Claes_C

Medlem
Ar fortillfallet i Australien, och har ar det mycket sol sa jag gick och kopte mig ett Hoya Cir pol och har upptackt foljande:

De flesta bilderna blir overexponerade med filtret pa. Maste ga ner till minst -0,7ev for att det skall bli hyfs pa bilderna. Kan detta verkligen vara ratt? Jag har en KM D5D med kit obj.

Har ocksa forsokt mig pa att fotografera vattenfall med lite langre slutartider for att fa dom sadar vykortsvackra, men blandaren racker inte till. Skall man skaffa nagot grafilter ocksa?

//Claes

Claes_C skrev:
Ar fortillfallet i Australien, och har ar det mycket sol sa jag gick och kopte mig ett Hoya Cir pol och har upptackt foljande:

De flesta bilderna blir overexponerade med filtret pa. Maste ga ner till minst -0,7ev for att det skall bli hyfs pa bilderna. Kan detta verkligen vara ratt? Jag har en KM D5D med kit obj.

Har ocksa forsokt mig pa att fotografera vattenfall med lite langre slutartider for att fa dom sadar vykortsvackra, men blandaren racker inte till. Skall man skaffa nagot grafilter ocksa?

//Claes

Polarisationsfilter kan ge problem med kamerans mätning, det sker tydligen någon form av polarisering i prismat. 5D har i och för sig speglar men ändå. Med en ytterligare polarisering så kan man säkert få samma effekt som när Du lägger två glasögon i kors, mörker... Detta gör att exponeringsmätaren drar på. Men som jag sa ett polärt filter borde minimera detta.

En solig dag med klarblå himmel så gäller sunny 16, d.v.s bländare vid ISO 100.

F16 och 1/125 s.
F22 ger 1/60
F32 ger 1/30 (troligen din minsta bländaröppning)
F45 ger 1/15
F64 ger 1/8

Om det är mulet eller det är halvskugga, så kan Du komma ner i 1/2 sek = 4 bländarsteg. Prova senare på kvällen om det går. Annars så kan ett ND filter på 2 till 4 vara ett alternativ.

Ditt POL filter borde ge en minskning på cirka 2, kompensera bara för överexponeringen så kan det var ett steg på vägen.

ISO 100 + skymning + POL filter + ND filter, så kanske Du får det Du vill ha.

Hoppas att jag räknat rätt på exponeringen.

/Jörgen

Det kan inte vara så att kameran låser exp. innan den hittat AF?
Kitgluggen till D5D roterar vid fokusering och det skulle ev. kunna ställa till jusmätningen.
Själv brukar jag köra MF när jag använder Pol-filter.

jtkarlsson skrev:
Det kan inte vara så att kameran låser exp. innan den hittat AF?
Kitgluggen till D5D roterar vid fokusering och det skulle ev. kunna ställa till jusmätningen.
Själv brukar jag köra MF när jag använder Pol-filter.

Fokusering + filtergänga roterar ju även vid manuell fokusering, vad är egentligen skillnaden??

Om man törs så kan man ju hålla i det cirkulära polfiltret medans kameran fukuserar automatiskt. :)) Då håller man ju filtret i läge, men det är nog inte det som är problemet.

Exponeringen skall ju låsas precis innan exponering, eller när AEL trycks in, om jag inte missminner mig.

/Jörgen

jorgen.hubner skrev:
Fokusering + filtergänga roterar ju även vid manuell fokusering, vad är egentligen skillnaden??

Om man törs så kan man ju hålla i det cirkulära polfiltret medans kameran fukuserar automatiskt. :)) Då håller man ju filtret i läge, men det är nog inte det som är problemet.

Exponeringen skall ju låsas precis innan exponering, eller när AEL trycks in, om jag inte missminner mig.

/Jörgen

Skillnaden är att man då kan fokusera först och sedan vrida filtret för önskad effekt.
Man kan ju givetvis autofokusera först också, men jag tycker det är enklare med MF.

Ja, exp. ska låsas precis före exp., men frågan är om den inte hinner göra det före AF har hittat rätt??
Då skulle det kunna vara en möjlig orsak.

Jag har själv inte upplevt samma problem, men det ska bli intressant när orsaken fastställs.

/Thomas

det handlar inte om att du kör med ett linjärt polfilter istället för ett cirkulärt? Vill minnas att förstnämnda kan orsaka problem med ljusmätningen i digitalkamror.

Ja som sagt kolla att det verkligen är ett cirkulärt filter, och att kameran inte fokuserar efter att du roterat polfiltret till rätt vinkel.

Om filtret är linjärt kan nog vad som helst hända med exponeringen, för jag tror att ljusmätningen sker på polariserat ljus, och med ett linjärt filter borde man kunna få alltifrån 0% till 100% av ljuset till ljusmätaren, beroende på hur fokus råkar stå. :)

Men jag tycker att min 5D missar exponeringen ibland också, det är ju att vänta vid svåra ljusförhållanden. Det kanske är så att solen "down under" helt enkelt ställer till det oavsett polfilter.

Jag har ett 8 stegs gråfilter som jag inte använder så ofta. Man kanske skulle börja fota vattenfall ;)

Tack for all hjalp, tankte inte pa att man andrar forhallandet for kameran nar man vrider pa filtret efter fokusering. Det ar mest det att jag tycker att bilderna konsekvent blir overexponerade.

Och ja, det ar cir pol. Det star iaf det pa det... =)

ANNONS
Götaplatsens Foto