Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Påverkar bildstilen preview bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Undrar över om inställd bildstil påverkar preview bilden i kamerans display vid raw fotografering.

I lördags hade jag hjälp av en kompis vid ett bröllopsjobb och vi fotade med varsin 5D. Under lite dödtid satt vi och jämförde bilder och hans såg klart skapare ut än mina. När jag sedan fått in bilderna i datorn var dom lika skarpa från båda kamerorna.

Funderar på om inställd bildstil påverkar intrycket i displayen även när man kör i raw trots att den inte påverkar raw bilden. Min är inställd på neutral, den andra vet jag inte.

Hej!

Vi håller på med samma frågor i 40D-tråden och är lika undrande där...

Men om din kompis hade valt någon annan bildstil än neutral och hans förhandstitt var skarpare så borde det väl tyda på att den infon följer med förhandstittbilden. Samma sak med din neutrala profil som då bör vara mindre skarp i förhandstitten...

Bildinställningarna påverkar den jpg-bild som alltid bäddas in i RAW filen ( oavsett om man väljer RAW+jpg eller bara RAW). Den bilden är dessutom bara 1024 pixlar på längsta sidan (i 10D och 350D iaf, har inte kollat fler) och denna bild är grunden för både histogram och förhandsvisningen.

Testa genom att ta samma bild med olika bildinställningar och jämför histogrammen direkt i kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto