Annons

Packa för Rom

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikers

Medlem
Vi åker till Rom i morgon (fredag) för en lång-weekend. Känns som att åka till ett mecka för en fotograf.
Nu börjar jag fundera på vad som skall packas.
Kamerahus med batterigrepp och Sigma 18-125 är ju självklara.
Funderingarna är ju om man skall släpa på en större zoom och blixt med slavsändare?
Får man fota i Peterskyrkan?

Tips mottages tacksamt!

// Anders

Hej,
jag var i Rom förra veckan.
jag hade med mig ett 10-22mm och ett 28-75mm.
Min erfarenhet är att du klarar dig utmärkt med bara 18-135. Ganska jobbigt att byta objektiv när man fotar i Rom, mycket se och hinna med.
Du får fota i St Peterskyrkan och i dom flesta kyrkor och sevärdheter men inte i Sixtinska kapellet.Blixt brukar gå bra men inte alltid, brukar finnas skyltar om detta.

En sak:i St Peterskyrkan (och en del andra sevärdheter) får du inte använda stativ, inte ens ett monopod. Jag blev tillsagd i St Peterskyrkan.
Tips: Använd trixet med ett spänt snöre från kamerans gängfäste till foten.
Lycka till!

Bilagor

• victor-emanuelle[2].jpg
    victor-emanuelle[2].jpg
    64.7 KB · Visningar: 640
Hej!

Du får fota i Peterskyrkan, dock inte med stativ. Just där känns det inte som om blixten är något viktigt. Okej, det är mörkt, men dra hellre upp känskligheten än slå blixtar.

En längre zoom kan man naturligtvis alltid ha nytta av, men jag tror 125mm räcker till det klart mesta. Jag hade från 28 till 200 (på ett filmhus) och saknade aldrig något längre. Ett par gånger hade jag velat ha mer vidvinkel.

Det är väldigt mycket folk runt alla "huvudsevärdheterna" (redan i maj), och trångt ibland, skönt att inte ha för stor utrustningsväska.

Jag är avundsjuk, Rom är min favoritstad. Annat fotogeniskt är ju Colosseum, Pantheon (om det inte är alltför mycket byggnadsställningar överallt), inne på vatikanmuseet, området runt Capitolium, Castel Santangelo,.. och egentligen nästan varenda byggnad i det historiska centret kan man plocka ut detaljer ur. Folklivet är kanske lite roligare en bit från sevärdheterna.. runt Via Veneto eller runt Piazza della Repubblica (minns inte vad gatan som går upp dit från Fontana di Trevi heter).

/Stefan

Erikers skrev:
Vi åker till Rom i morgon (fredag) för en lång-weekend. Känns som att åka till ett mecka för en fotograf.
Nu börjar jag fundera på vad som skall packas.
Kamerahus med batterigrepp och Sigma 18-125 är ju självklara.
Funderingarna är ju om man skall släpa på en större zoom och blixt med slavsändare?
Får man fota i Peterskyrkan?

Tips mottages tacksamt!

// Anders

Tror och tycker att så litet grejer som möjligt, det ger flest bilder!

Och utan stativ går bra i kyrkan! ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/354920.htm

Och utanför kyrkan är stativ bara en belastning om man behöver röra på sig snabbt!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/421120.htm

Tack för informationen och råden!

Jag har aldig varit i Rom men alla som jag talat med och som varit där pratar lyriskt om staden och maten.

Jag får överväga att packa ur lite saker ur ryggsäcken. Skall också inhandla ett lite hänglås som jag kan låsa blixlåset med.

//Anders

Re: Re: Packa för Rom

Benganbus skrev:
Tror och tycker att så litet grejer som möjligt, det ger flest bilder!

Och utan stativ går bra i kyrkan! ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/354920.htm

Och utanför kyrkan är stativ bara en belastning om man behöver röra på sig snabbt!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/421120.htm

Här skulle du kunnat ta en grym HDR-bild om man fick ha stativ.

(Lite mer om hdr) http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hdr.shtml

Ett litet tips..
spring iväg till biblioteket och låna en bok om Rom/Italien.

Jag gjorde det både när jag åkte till Paris och London nyligen.

Böckerna från "Första klass reseguider" rekomenderar jag. Det brukar även vara ett "1KL" märke på dem.

Jag hittade jättemycket jag ville besöka innan jag åkte så tiden räckte inte till.

Jag har haft med mig 24-70 (i brist på fler objektiv) och jag önskar jag hade mer vidvinkel för att fotografera byggnader och miljöer.
Ett fåtal tillfällen så önskade jag mig också tele för gatuporträtt utan att störa med stora kameran.

Håller med de flesta ovanstående, det är bättre att ha med en vidvinkel än ett jättezoom. när jag var i Rom använde jag det en enda gång, så det var inte värt att släppa runt det det.

Knalla även bort till Piazza navona där har du bra läge att ta foto på både torg, fontäner, hus och människor, köp en guidebok och läs på vägen ner, köp inte lonely planets om Rom den ska inte vara bra, annars rekomenderar jag alltid LP.

Ha en trevlig resa

Ps glöm inte av klassikern Fontana de trevi

Om jag skulle välja på vidvinkel och zoom på en resa till Rom så skulle jag aldrig tveka att ta det förstnämnda.

Nej, vidvinkeln är ju självklar. Fråga var mer om nyttan överväger besväret att släpa på ett 75-300 IS.

En riktigt bra vidvinkel hade jag önskat när man skall ta bilder på vissa av torgen för att fånga hela omgivningen (18-70 "kit-zoomen" till D70 räckte inte riktigt).

Så mitt tips blir nog en fisheye/super vidvinkel och det nämnda så klarar du dig bra.

Angående att försöka rigga blixtar och så är det ganska svårt, mycket folk i rörelse och stor risk att saker försvinner.
Tre bekanta har blivit bestulna av ficktjuvar eller rånade i Rom, så tänk på att bara ta med så mycket saker så att du har koll på dem. Sedan är det ganska mycket gående kors och tvärrs, vilket gör det ännu mer viktigt att inte släppa på onödigt mycket.

Angående mat och restauranger:
Bra att tänka på är att om man skall äta på en restaurang så anses det fortfarande lite konstigt om man inte äter förrätt och varmrätt.

Vi blev riktigt utskälld av en servitör när vi ville betala efter att ätit en liten sallad och bröd, "hur kunde vi med att ta upp deras tid och bord om vi inte skall äta en huvudrätt..."

ANNONS
Götaplatsens Foto