Annons

Packa kameran i resväska på bästa sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

cifius

Medlem
Hej,

Jag har nyligen köpt en Canon 350D med ett finfint Tamron objektiv.

Har inte hittat någon bra kameraväska ännu och ska precis ut en sväng och resa. Frågan är då hur jag kan packa kameran på bästa sätt i resväskan, för att undvika skräp på linser och stötar?

Jag funderar på att ta isär alla delar (objektiv, kamerahus och batteripack) med linsskydden på, lägga dem i var sin plastpåse och sedan bädda ner dem bland kläderna.

Finns det bättre sätt? Är det bättre att låta objektivet sitta på? Kan plastpåsen ge onödig fukt eller liknande?

Tacksam för alla förslag/synpunkter. Åker i morgon bitti så det är för sent att köpa kameraväska :)

Grejorna är rätt så stöttåliga. En resväska har ett ett skydd mott yttre åverkan och ger stadga. I väskan ligger oftast kläder.

Jag bedömer därför det som säkert för din kamera om du separerar den från objektivet och placerar dessa, i konsumkasse i väskan, där den är som starkast, vilket borde vara vid ett hörn upptill, men lägg några tröjor och strumpor runt och se till så att innehållet inte flyttar på sig, d v s en välfylld väska.

Annars rymms kameran i handbaget om man flyger och kan komma väl till pass när man åker buss eller bil, vilket jag tycker är behändigt jämfört med att packa upp en resväska.

Särskilda kameraväskor behövs sällan, jag körde länge med en vanlig ryggsäck typ Kånken, tills jag hade för mycket grejor. En fördel med detta vara att den inte berättade för omgivningen attt den innehöll kamerautrustning.

Lycka till på resan

Jag har alltid utrustningen som handbagage. Senast bar jag ombord en ryggsäck på 16 kilo och en axelväska på 10 kilo...

Varför inte hänga kameran runt halsen om du inte har lämplig väska...

Undvik att checka in bagage med teknik för allt i världen!

Jag lägger aldrig min kamerautrustning i incheckat bagage. Hur glad hade du blivit om bagaget försvunnit?

Kolla noga vad för slags försäkringskydd du har för dina prylar. T.ex. är flygbolagens ersättningsskyldighet för skadat incheckat bagage begränsat till c:a 10000 kronor, det spelar ingen roll om du packat ner grejor för 100000 eller mer.

Ja, det får bli en kameraväska till nästa gång :)

Överlag känns det lite skakigt att vara ute på vift med utrustning för runt 50 kkr (inkl bärbar dator).

Försäkringsbolaget kräver visst en specialförsäkring för det...

ANNONS
Götaplatsens Foto