Annons

Panik! Bröllop på fredag!

Produkter
(logga in för att koppla)

rodman45

Ny medlem
Slänger in en liten fråga här, även fast det säkert är fel del av forumet.

Från vad jag kan se, så finns det en hel del riktigt duktiga fotografer här och jag sitter i knipa nu.
Killen som skulle fota vårat bröllop på fredag har gått och brutit benet och nu sitter vi i klistret.

Så min fråga är enkel: Finns det någon duktig fotograf i Stockholmsområdet som skulle kunna fota oss på fredag eftermiddag?
Vigseln börjar kl. 17.00.

Skicka gärna ett mail mig på: [email protected]

Tyvärr bor jag i Skåne och ska dessutom fota ett annat bröllop på fredag, men ett tips är väl att du kompletterar med hur omfattande fotografering du vill ha, handlar det bara om den officiella parfotograferingen eller om någon som ska fara med er och fota allt. Sen tror jag inte det hade skadat att berätta hur mycket ni är villiga att betala också.

rodman45 skrev:
Slänger in en liten fråga här, även fast det säkert är fel del av forumet.

Från vad jag kan se, så finns det en hel del riktigt duktiga fotografer här och jag sitter i knipa nu.
Killen som skulle fota vårat bröllop på fredag har gått och brutit benet och nu sitter vi i klistret.

Så min fråga är enkel: Finns det någon duktig fotograf i Stockholmsområdet som skulle kunna fota oss på fredag eftermiddag?
Vigseln börjar kl. 17.00.

Skicka gärna ett mail mig på: [email protected]

Ta kontakt med bröllopsfotograferna här:

http://www.fotosidan.se/groups/brollopsfoto/members.htm

Inte för att jag vill låta negativ, men 080808 är enligt min uppfattning något av årets attraktivaste datum. Förfrågningarna på det var t.o.m. fler än för pingst..

Men ett tips iaf. Om ni kollade med fler fotografer än en från början.. Så kolla de ni valde bort då en gång till. Lycka till!

(Jag själv varken är i sthlm eller ledig.)

PS. Hjälper inte den skadade fotografen er att försöka finna en annan förresten? Det tycker jag borde vara givet att han ska göra. DS.

Senast ändrad:
lottawe skrev:
Inte för att jag vill låta negativ, men 080808 är enligt min uppfattning något av årets attraktivaste datum. Förfrågningarna på det var t.o.m. fler än för pingst..

010101, 020202, 030303, 040404, 050505, 060606, 070707, 080808, 090909, 101010, 111111, 121212 sedan är det slut...

Bara fyra år till alltså;)

Sedan undrar jag verkligen över det där med att paret själva tvingas leta ny fotograf i sista stund.. Är inte standard bland seriösa fotografer att man fixat det så man klarar en backup om man skulle gå och halvdö eller något?

Jag har visserligen aldrig halvdött än, men det är ju största fasan att råka bli arbetsoför en sådan dag. Därför har jag fixat det så att jag iaf vet att jag skulle kunna lösa ersättare om det mot förmodan någon gång hände. För sådana dagar får man bara inte sjabbla till ju. Trodde de flesta tänkte så, men har nog fel?

lottawe skrev:

Sedan undrar jag verkligen över det där med att paret själva tvingas leta ny fotograf i sista stund.. Är inte standard bland seriösa fotografer att man fixat det så man klarar en backup om man skulle gå och halvdö eller något?

Jag har visserligen aldrig halvdött än, men det är ju största fasan att råka bli arbetsoför en sådan dag. Därför har jag fixat det så att jag iaf vet att jag skulle kunna lösa ersättare om det mot förmodan någon gång hände. För sådana dagar får man bara inte sjabbla till ju. Trodde de flesta tänkte så, men har nog fel?
Visst är det så, det finns även ganska standardiserade försäkringar som täcker en eventuell ökad kostnad för fotografen som skadar sig. T.ex. om man åtagit sig att fotografera för 10.000 kr men ersättaren tar 15.000 kr.

lottawe skrev:

Intressant fråga! Hur är det om det händer toastmastern, prästen, kantorn, chauffören, kocken, disc-jockeyn eller bandet osv något just i samband med bröllopet. Finns det någon stand-in? Eller om den fina gamla jänkaren från 1956 inte startar, prästen tar fel på tiden och fotografen kör fel...

Själv skulle vi ha videofilmning till vårt bröllop 2005. Jag ringde några dagar innan för att stämma av med grabbarna som skulle filma. Det visade sig att de inte hade några kameror då den ena gått sönder och den andra blivit stulen... Vi fick själva fixa fram två nya filmare på kort varsel.

111111 är allra fräckaste datumet (och en fredag) - sex líkadana siffror - nästan som att jag vill gifta mig igen...

Senast ändrad:
Teodorian skrev:
.....Eller om den fina gamla jänkaren från 1956 inte startar....
Just den grejen har jag varit med om att det hänt på ett bröllop. Och det drog ju ut på min arbetstid också.... Svårt att plåta en ankomst utsatt klockslag när den sker först en timme senare liksom, men både jag, prästen och övriga levde med den tiden iaf. Och paret både kom fram och blev vigda till slut;)

Själv skulle vi ha videofilmning till vårt bröllop 2005. Jag ringde några dagar innan för att stämma av med grabbarna som skulle filma. Det visade sig att de inte hade några kameror då den ena gått sönder och den andra blivit stulen... Vi fick själva fixa fram två nya filmare på kort varsel.
Men det där låter inte riktigt som att det var seriösa yrkesverksamma som anlitats? Hade så varit så hade de knapapst stått utan kamera väl?

(Personligen arbetar jag aldrig med en ens om de två andra skulle ha gått sönder eller blivit stulna. Då ser man till att låna/hyra eller köpa minst en till iaf. Backup även vad gäller utrustning är ett måste. Tycker jag.)

lottawe skrev:

Håller med dig, och faktiskt tänkte jag tom tanken, kan man inte fota med ett brutet ben? Själv ser jag alltid till att ha en backup om jag skulle banga ur helt.

lottawe skrev:
Just den grejen har jag varit med om att det hänt på ett bröllop. Och det drog ju ut på min arbetstid också.... Svårt att plåta en ankomst utsatt klockslag när den sker först en timme senare liksom, men både jag, prästen och övriga levde med den tiden iaf. Och paret både kom fram och blev vigda till slut;)

Men det där låter inte riktigt som att det var seriösa yrkesverksamma som anlitats? Hade så varit så hade de knapapst stått utan kamera väl?

(Personligen arbetar jag aldrig med en ens om de två andra skulle ha gått sönder eller blivit stulna. Då ser man till att låna/hyra eller köpa minst en till iaf. Backup även vad gäller utrustning är ett måste. Tycker jag.)

De lyckades få fram ny utrustning och hörde av sig på torsdagen (vi gifte oss på lördagen), men det vågade vi inte lita på att de skulle göra så vi hade turen att på onsdagen få tag på två videofilmare. Inför och på ett bröllop kan ju tyvärr lite allt möjligt hända...

Teodorian skrev:
Hur är det om det händer toastmastern, prästen, kantorn, chauffören, kocken, disc-jockeyn eller bandet osv något just i samband med bröllopet. Finns det någon stand-in? Eller om den fina gamla jänkaren från 1956 inte startar, prästen tar fel på tiden och fotografen kör fel...
Så mycket som kan hända.. Och ärligt talat så trodde jag de flesta som arbetade under omständiheter som bröllop var ansvarsfulla nog att kunna leverera, men tydligen är det inte så ändå. Nyss ringde en blivande brud och berättade att både hästskjutsen blivit inställd p.g.a. att kusken har ryggont och att det så sent som igår meddelades att den tårtan som beställts inte skulle kunna levereras p.g.a. semester. Att de var tvungen välja en annan.. Herrejisses!

Eller så är det kanske så det ska vara?
Eller så kanske det är meningen att de blivande paren själva ska jobba ihjäl sig för att ordna allt de redan ordnat för ett halvår sedan en gång till på bara ett par dagar? Sanslöst isf. Det finns ju som sagt garantier.

Jag har aldrig gift mig, men hade jag för en sekund en plan på att finna objekt till bröllop 111111 så har jag redan lagt ner den iaf;) Verkar för omständigt när det inte går att lita på de man anlitat.

EDIT: Såg ditt senaste nu. Och jag tror dig absolut. Att vad som helst kan hända.. Skönt att det löste sig för er iaf och att filmarna fixade utrustning. Så borde alla agera;)

casting skrev:
och faktiskt tänkte jag tom tanken, kan man inte fota med ett brutet ben?
Mmm, jag med.. Men helt ultimat lär det ju knapapst vara eftersom man oftast vill röra sig osynligt och smidigt speciellt i kyrkan. Dock tror jag oddsen att plåta med brutet ben är högre än att plåta med bruten högerhand...

Jag hade oturen att bryta min högra hand förra året en vecka innan ett bröllop som jag skulle fota. Men jag ringde in en kompis som jag visste var jätteduktig på att fotografera omifall jag inte skulle kunna fota själv. Men det gick jättebra, bilderna blev lyckade, brudparet var glada, Jag skulle aldrig säga att tyvärr så går det inte ,har man lovat en sån dag så är man där oxå själv , Sen kan man bli lite sur när man själv har en sån iställning som för två veckor sen när ett brudpar ringer 3 dagar innan bröllopet och säger att de inte behöver mig för att de hade kommit på att de hade en farbror som fotograferade och han skulle ge dom en fotografering i bröllopspresent . Tack för det!!

h_pia skrev:
Jag hade oturen att bryta min högra hand förra året en vecka innan ett bröllop som jag skulle fota. Men jag ringde in en kompis som jag visste var jätteduktig på att fotografera omifall jag inte skulle kunna fota själv. Men det gick jättebra, bilderna blev lyckade, brudparet var glada, Jag skulle aldrig säga att tyvärr så går det inte ,har man lovat en sån dag så är man där oxå själv , Sen kan man bli lite sur när man själv har en sån iställning som för två veckor sen när ett brudpar ringer 3 dagar innan bröllopet och säger att de inte behöver mig för att de hade kommit på att de hade en farbror som fotograferade och han skulle ge dom en fotografering i bröllopspresent . Tack för det!!

Får man bara säja nej i sista minuten?

Jag blev så himla paff så jag visste inte vad jag skulle säga! Och taskigt mot det brudparet som jag var tvungen att säga nej till för ett halvår sen när de ville boka samma dag eftersom dessa då var före! men man lär sig av sina misstag, i fortsättningen blir det en handpenning innan!

Nya affärsmöjligheter?

Det är ju många som skiljer också nuförtiden.
Man kanske skulle nischa sig som skilsmässofotograf.

h_pia skrev:
..i fortsättningen blir det en handpenning innan!
Ja, en sådan är bra! Jag körde ursprungligen 1200:-, men har nu ändrat till 20% av paketets summa. Det är inte mycket pengar, i princip ingenting.. Men det känns iaf rätt bra sådana gånger som den du nämner.

Mitt tips är att skriva in bokningsavgiften tydligt som tillägg redan i prislistan och att den inte återbetalas i annat fall än om bröllopet ställs in p.g.a. sjukdom. Eller något sådant. T.ex. på samma plats där man nämner reseersättning och sånt.

Re: Nya affärsmöjligheter?

Enicar skrev:

Man kanske vill förtränga skilsmässan och inte föreviga den...

Re: Nya affärsmöjligheter?

Enicar skrev:
Äh, skiljer de sig kan de ju alltid gifta om sig.. Och med andra än varandra så kommer ju bröllopen förmodligen att öka de med med att folk skiljer sig ibland. Och med andra än varandra lär de säkert vilja ha nya bilder den gången;)

ANNONS
Götaplatsens Foto