Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PANIK! Hjälp mig snälla

Produkter
(logga in för att koppla)

Testaren

Ny medlem
Jag har en pentax k-x sedan fyra år tillbaka och har använt den med jämna mellanrum, men inte slitvargsmycket. Nu skulle jag gå igenom lite bilder i den idag, och helt plötsligt dör den och blir svart. Jag har gått igenom typ 20 AA-batterier men den bara startar inte. Efter lite googling har jag förstått att det kan hända den här modellen, särskilt med ouppdaterad firmware....men nu sitter jag här med en ickefungerande kamera som jag är väldigt sur på.

Till historien hör att det är min dotters (första barnet) första jul nu och jag bara MÅSTE ta lite bilder. Jag går inte med på att bara ha mobilkamerabilder på det! Jag har alltså lite panik och måste beställa en ny kamera typ ikväll/i morgon för att hinna få den, starta den m.m. innan jul.

Vad är det bästa jag kan få just nu för ca 6000-kr? Jag har funderat lite på Nikon D5200 eller D5300. Kan det vara något?

Kommentarer emottages mycket tacksamt.

Jag har en pentax k-x sedan fyra år tillbaka och har använt den med jämna mellanrum, men inte slitvargsmycket. Nu skulle jag gå igenom lite bilder i den idag, och helt plötsligt dör den och blir svart. Jag har gått igenom typ 20 AA-batterier men den bara startar inte. Efter lite googling har jag förstått att det kan hända den här modellen, särskilt med ouppdaterad firmware....men nu sitter jag här med en ickefungerande kamera som jag är väldigt sur på.

Till historien hör att det är min dotters (första barnet) första jul nu och jag bara MÅSTE ta lite bilder. Jag går inte med på att bara ha mobilkamerabilder på det! Jag har alltså lite panik och måste beställa en ny kamera typ ikväll/i morgon för att hinna få den, starta den m.m. innan jul.

Vad är det bästa jag kan få just nu för ca 6000-kr? Jag har funderat lite på Nikon D5200 eller D5300. Kan det vara något?

Kommentarer emottages mycket tacksamt.

Lider med dig, men har tyvärr ingen erfarenhet av de kameror du frågar efter.

ny Pentax?

Inom ramen 6000 kr kan du ju få k30, k500, K50 med pengar över om du redan har objektiv till. Annars har du k5 ii för 6490 om du vill tänja budgeten uppåt. Har själv en k5 ii som jag är nöjd med. Sambon har Nikon d5000, föregångaren till d5200 vilket är en trevlig kamera gissar därmed att d5200 är rätt trevlig den med! MVH Robin

Tack för svaren!

Ja det där med att spara objektivet är ju inte en så dum tanke, som jag faktiskt inte tänkt på i paniken. Det känns ju alltid surt att köpa nytt i samma märke när något slutat fungera, men pentax verkar ju i allmänhet ha ett bra rykte så jag kanske bara haft otur.

Pentax kameror är lätthanterliga med sina dubbla inmatningsrattar och ytliga knappar vilket jag upplever mer lätthanterligt än sambons Nikon där man för en hel del funktioner får in i menyer och ändra. Dessutom är samtliga modeller i nuvarande programmet, utom k500, vädertätade vilket vissa kit objektiv kan vara med. Kan du tänka dig begagnat har det gått rätt billiga ex av k5 ii på fotosidans köp och säljsidor. Annars går Nikon d7000 att få med fast 50 f1.8 objektiv för 6250:- enligt pris jakt, vilken annars med går att hitta till fina priser begagnat. Kolla om att få den med 18-105 så har du en skaplig allroundzoom. Lycka till med vad det än blir! MVH Robin

Jag vet inte om du har både 18-55 och 55-200. Har du båda är nog en K5 eller K5II att tänka på och behålla objektiven. Har du bara 18-55 kanske K50+18-55+55-200 för 6000:- är värt att tänka på. Visst en 18-55 som blir över kanske inte är jättelättsålt, men det finns alltid någon vars 18-55 har pajat som behöver en ersättare för en 500-800:-.

ANNONS
Götaplatsens Foto