Annons

Pannkaka, TUNNPANNKAKA!

Produkter
(logga in för att koppla)

snowbear

Aktiv medlem
Jag vet inte varför men det har på senare tid börjat krypa under huden på mig känner suget efter ett platt objektiv, då kommer jag osökt in på fasta brännvidder
ett område jag aldrig riktigt fattat eller brytt mig om. vill gärna ha lite feedback på vad som är bra med att ha ett fast objektiv, ljusstyrkan självklart. men jag är alltid rädd jag ska känna mig begränsad av att inte kunna zooma.
jag skjuter i DX och kommer nog göra det en lång tid framöver. finns det bättre objektiv än Nikon AF 50/1,8D i den prisklassen ? rund 28-50 mm brännvidd känns rimligast till mitt fotograferande, vilket inte är låst till nån gener porträtt, bilar utställningar marknader natur gatufoto inomhus utomhus osv.
det ända jag vill ha av det är just stor bländare och en platt kamera inget lens-in-a-cap svammel.

hoppas nån förstår sig på mig och kan hjälpa lite.

Ljusstyrka, låg vikt, diskret litet format (lämpligt för tex gatufoto), bra optisk kvalité till rimliga priser samt inbjuder till lite mer kreativ fotografering.

Titta på nya 35:an....

Kolla in Voigtländer 40/2, det är ett riktigt pankaksobjektiv. Även de sista series-E 50/1.8 objektiven var riktigt tunna och kan fås till billig penning idag.

Kolla in Voigtländer 40/2, det är ett riktigt pankaksobjektiv. Även de sista series-E 50/1.8 objektiven var riktigt tunna och kan fås till billig penning idag.

aldrig hört talas om det märket!! finns det nån bra återförsäljare ? eller är det bagagnat marknade som gäller, (vilket jag inte har nått emot) en snabb googling visa mig att det är ett kamera märke tillverkade dom nikon fattningar ochså eller passar dom rakt av till nikon?.

Varför pannkaksobjektiv? Jo: 1. är liten om man inte vill släpa på stora gluggar. 2. skarp! 3. nästan ingen distorsion alls! Passar utmärkt för arkitekturfoto och landskapsfoto.

Det finns flera som passar Nikon (alla är manuell fokus):
Som någon skrev tidigare Voigtländer Ultron 40mm/f2.0 eller Nikons två modeller, äldre: Nikon AI 45/2,8 GN Auto Nikkor, http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18388 finns att köpa på ebay för ca 160;-$ eller nyare modell: Nikon 45mm f/2.8 P Nikkor AI-S, http://www.photographyreview.com/mfr/nikon/35mm-primes/PRD_85206_3111crx.aspx på ebay för ca 400;-$
//Stanislav Snäll

Tackar, svaren har hjälp har blivit skit nyfiken på Voigtländer ultron gluggen, men finns det nån svensk återförsäljare ?. om inte svensk så vill jag iaf veta att dom är att lita på, gillar inte att beställa saker på internet utanför sveriges grännser.

Senast ändrad:
Tackar, svaren har hjälp har blivit skit nyfiken på Voigtländer ultron gluggen, men finns det nån svensk återförsäljare ?. om inte svensk så vill jag iaf veta att dom är att lita på, gillar inte att beställa saker på internet utanför sveriges grännser.

Cameraquest kan du lita på. Han säljer Voigtländergrejer och borde ha Ultronen i lager. Jag har handlat kamera och optik där via nätet.

Nu är det iofs inte säsong att köpa nåt utomlands med tanke på kursen =)

Cameraquest kan du lita på. Han säljer Voigtländergrejer och borde ha Ultronen i lager. Jag har handlat kamera och optik där via nätet.

Nu är det iofs inte säsong att köpa nåt utomlands med tanke på kursen =)

ja nä men jag har 23000 som kommer trilla in nu om ett par veckor :) fast jag har redan spenderat heldel.. men en man måste få drömma :)

Tomas M, det där är sexigt !

Simon, du vet att det bara är manuell fokus på Ultronen, precis som Zeiss ZF.

tack nu vet jag säkert att det är så, hade mina funderingar då jag inte kunde finna ett knyst om autofokusen. tror det lutar åt ett Nikon AF 50/1,8D det verkar vara väldigt bra med tanke på dagens pris.

kommer jag bli lyckligare om jag lägger en slant till och köper den nya 35an ?

tror det lutar åt ett Nikon AF 50/1,8D det verkar vara väldigt bra med tanke på dagens pris.

kommer jag bli lyckligare om jag lägger en slant till och köper den nya 35an ?

Ska du mest fota porträtt, välj 50mm, som dessutom är billigare. För något mer allround, välj 35an. Har du råd, köp båda!

det kommer bli lite porträtt ja men mest allround ska upp till fjällen nu v 13 så en del bilder å fiskande och grillande bleka svennar kommer det bli till att börja med :) kommer inte ha råd med båda nu !

jag tänkte ta mitt 18-105 och tejpa fast det nån timma på 35mm och nån timma på 50 mm och gå på stan, men det är så tråkigt väder nu i veckan mulet och trist.

tack för svaren.

men det är så tråkigt väder nu i veckan mulet och trist.

Mjuka och fina resultat både på analogt och digitalt, inga obehgliga skuggor, folk som stretar och har sig i snön...dåligt väder?!?

Jag medger att det var lite långa tider när jag gick genom gamla stan idag men det är väl ändå inte ett problem när man kan köra på snabbare film/inställning och inte pressa så långt som jag med 25asa.

Men iden om att ställa objektivet på endara är bra, testa sedan att låna objektiven ifråga så du faktiskt kan testa dem några dagar innan du köper dem, alldeles för många som köper ett objektiv de aldrig använt idag.

ANNONS
Götaplatsens Foto