ksjunior skrev:
Jag är också väldigt nyfiken på hur du gjorde din egen ram.
Inte så svårt faktiskt, tror inte det platsar i DIY-forumet. Jag har turen att ha ett gäng gamla 100x70-ramar hemma som en gång slängdes från mitt gamla jobb. De hade kapaskivor med reklamtryck på från början. Tyvärr så är de klarblå i en riktigt ful nyans, men det är Nielsen, dvs de dyra aluminiumramar som man kan köpa i ramaffärer. Förr i tiden var det lite mer påkostade reklamprylar
Jag sågade av kortsidan på mitten med en vanlig bågfil. Det behövdes ingen geringssåg även om det självklart underlättar ordentligt. Jag ritade bara snittlinjen med penna och var så noga jag kunde. Bara en skarv blev lite för brant, men det syns inte eftersom det är en halvmillimetersglipa på baksidan av en ram.
Först tänkte jag måla dem, men för att få färgen att fästa ordentligt ville jag sandpappra den hårdlackade färgen för att rugga upp ytan. När jag var disträ och slipade lite för mycket på ett ställe kom jag fram till att borstad aluminium är rätt snyggt så jag fick ta fram ett fint sandpapper till och gnugga på.
Passepartoutkartong och akrylglaset köpte jag på Dekorima i Stockholm och skar till med vanlig mattkniv samt Clas Ohlsons billiga passepartoutskärare. Är man bara noga så är det inga problem med så enkla verkyg. Om man ska göra många är det så klart bäst att investera i ordentliga verktyg. För mig fick en stållist agera lång linjal.
Nu är det klart att inte alla har ett lager ramar liggandes i garderoben (nej, jag säljer inga, det är nästa vinters terapiarbete

men det går nog lika bra med billigast möjliga från Ikea eller liknande. Det handlar ju ofta bara att korta av några sidor. Det är klart att passerar man gränsen 100x70 cm någonstans blir det svårt, då får man nog specialbeställa om det inte finns någonstans där man kan köpa lister på meter till en billig penning.
Ser inte så mycket på bilden, men man kan ju gissa...
Ramen är inte så mycket att titta på, det är bara en vanlig aluminiumram

Bilden finns i större storlek (faktiskt full storlek också) på min hemsida. Första panoramat är det jag hitintills ramat in:
http://www.stacken.kth.se/~maxz/panoramas/
Jag tror mitt panorama skulle blivit 230ppi eller om det var 260ppi med den upplösningen men jag valde att hellre skala upp den till 400ppi än att gå ned till 200ppi för då försvann några av de pixelstora människorna på gatorna. Nu kan man ana dem om man går riktigt nära.