eskil23
Aktiv medlem
Just den grejen är köpare ofta villiga att betala för att slippa.
Om någon som kontaktar mig angående en bild framför ett sådant önskemål så kommer jag med största säkerhet att tillmötesgå dem, men hittills har det inte hänt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Just den grejen är köpare ofta villiga att betala för att slippa.
Fast första bilden kostar som kamera(-or), 5-10 objektiv och massa tillbehör
Undras om man kan få journalisterna att jobba på samma sätt. Det får ju sitt namn under artikeln, gratis reklamplats. De borde egentligen betala för att få synas.
Hur många är det som köper dyr kamera plus ett antal objektiv för kunna sälja en eller annan bild?
Varför skall Aftonbladet eller andra media betala för något de kan få gratis? Det vore ju faktiskt tjänstefel av redaktören ifråga.
Vi vanliga dödliga icke-yrkesfotografer har inga kostnader för en extra bild eller två. Det kostar inget att ladda upp bilden och får den visad så varför skall man ha betalt? Det kan ju betraktas som gratis reklamplats och borde kosta en slant för fotografen?
Jag fotograferar inte längre för att sälja bilder, men efter att jag övergått till att vara amatörfotograf har jag sålt en bild där betalningen faktiskt skulle räckt till en dyr kamera och ett antal objektiv![]()
Hur många är det som köper dyr kamera plus ett antal objektiv för kunna sälja en eller annan bild?
Tyvärr har du helt fel. Den gamla affärsmodellen fungerar inte alls. Dagstidningarnas inkomster, både från prenumerationer och annonser, sjunker katastrofalt snabbt, och det är inte konjunkturberoende. (Givetvis faller de snabbare när konjunkturen är dålig, men de faller snabbt även när konjunkturen är god.)
Vi vanliga dödliga icke-yrkesfotografer har inga kostnader för en extra bild eller två. Det kostar inget att ladda upp bilden och får den visad så varför skall man ha betalt? Det kan ju betraktas som gratis reklamplats och borde kosta en slant för fotografen?
Hur tänker du när du skriver att det är reklamplats? Vad är det reklam för?
dvs om hans namn sätts ut och om det är en bra bild.
..så är det reklam för vad?
All marknadsföring år ut på att visa upp sig eller sina alster för så många som möjligt. Det trodde jag att alla visste.
Är nog inne på iSolen's linje här. Är rätt tveksam på att en gratisbild med byline i en tidning ger det resultat som du inbillar dig.
Tror inte att det gör att den tidningen eller andra tidningar kommer till dig för att köpa bilder om jag ska vara helt ärlig. Tror mer på att den tidningen du levererade gratis bild till möjligen kan vara intresserad av fler gratisbilder.
Och om du vill sälja bilder så känns den typen av marknadsföring helt bortkastad.
All marknadsföring år ut på att visa upp sig eller sina alster för så många som möjligt. Det trodde jag att alla visste.
Allt handlar om vad du marknadsför. Om jag inte missförstod dig så skrev du om dem som inte är yrkesfotografer. Då förstår jag inte vad de skulle marknadsföra.
Nämn tre!Det finns nog flera exempel på världsnamn inom foto som har börjat gratis...![]()