Annons

Passande Canon EF-lins med 5x zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tokina har en 24 - 200/3,5-5,6

Cyberphoto tar knappa 3 000:- för den.
Jag vet dock inte vad den går för...

roinek skrev:
Hej

Är man inne på billiga superzoomar finns väl tre st 28-300mm nu, har inte alla de stora det (Sigma, Tamron och Soligor ). Dock är 6.x inte bra för autofokusen, det blir i så fall att ta till manuell fokus...

Dessa är med Soligor 100-400 på en D30.
http://www.roine.nu/gelleråsen/index.htm

Tack Roine!

Trevliga bilder men kvalitén suger ju duktigt. Fast gillar man mjuka bilder så är det väl ok.

Förstår att du är nöjd med ditt EF 100-400 :)

Hej

Jag använder själv D60. Ett bra alternativ är Canons 28-135 med bildstabilisator, är väl bäst runt 100 men bra objektiv för vettiga pengar.

//Robban

EdwardH skrev:

När det gäller #2 så är jag faktiskt en sån som inte ser någon större skillnad mellan olika linser gällande optisk kvalité.

Varför ska du då lägga pengarna på en Canon D60 om du ändå inte bryr dig om kvaliteten och tänker sätta skitoptik på den?

Vore synd att inte sätta på ett riktigt bra objektiv på den kameran. Jag själv tycker att en 28-70 2.8/L är en bra investering till den kameran. Pröva gärna en billigt super zoom och ett dyrt L objektiv och kolla skillnaden, du använder väl givetvis stativ då. Jag är helt frälst (lurad?) på dom dyra och i min tycke bra L objektiven.

Jag sparar hellre lite till, eller köper begagnat, och får något bra. Annars är det väl lite bortkastat att köpa en sånt relativt bra kamerahus?

Jag gjorde tvärtom, hittade ett bra objektiv, och sen kollade vilket kamerahus som jag kunde skruva fast det på. För jag är övertygad att objektiven lever jag länge med, men kamerahuset byter jag nog rätt ofta...

Edward,

Ska jag vara ärlig så låter det inte som en D60 är den bästa kameran för dig...

Om vi ska summera vad du vill:
1) Du vill inte byta objektiv.
2) Du vill ha mycket "zoom".
3) Du vill inte redigera dina bilder (sett från en kommentar du skrev)

Med den kravlistan kan jag säga så här: Du vill inte ha en D60, du vill ha en Minolta 7i. (eller liknande avancerad digital kompaktkamera)

D60ns styrkor är precis de saker du *inte* vill använda!

Hela poängen bakom en systemkamera att man får flexibilitet och kvalité genom att byta objektiv efter vad som passar för bilden man vill skapa. Superzoomarna ger viss flexibilitet men till stor bekostnad av bildkvalitén.

Ursäkta om jag låter elak här, du får förstås göra som du vill med dina pengar och köpa vad du vill. Men när D60-ägare och duktiga fotografer som till exempel Roine och Jesper säger att det inte är en alldeles lyckad väg du gett dig in på tycker jag man ska ta sig en allvarlig funderare på om du verkligen är på rätt spår.

1) Du vill inte byta objektiv.
2) Du vill ha mycket "zoom".
3) Du vill inte redigera dina bilder (sett från en kommentar du skrev)

1) Inte i onödan. Jag vill inte gå runt med 3-4 objektiv på mig. Jag vill ha ett vardagsobjektiv. Sigmas 24-70/f2.8 verkar passa perfekt. Jag är medveten om att man inte kan använda den till allting, men det är faktiskt något man får ta med Herr Ekonomiminister när den dagen nu kommer.

2) Som sagt så vill jag inte sitta där HELT utan zoom. Lite får man faktiskt ha.

3) MÅSTE man redigera sina bilder om man sitter med en D60? För att visa er hur jag utvecklas som person så gjorde jag faktiskt en Unsharp Mask på en av mina bilder som jag tyckte var speciell. Jag använde filtret eftersom jag har kameran inställd på att inte sharpen:a bilderna öht.

Saken är att jag tänker bara göra det på bilder jag skriver ut. Inte annars.

Med den kravlistan kan jag säga så här: Du vill inte ha en D60, du vill ha en Minolta 7i. (eller liknande avancerad digital kompaktkamera)

En D60 skulle tillåta mig att bli en bättre person. Minoltan är på samma nivå som min 2100:a, så jag ser ingen direkt mening med att köpa en sådan. En D60 är en investering för framtiden. När jag mognat tillräckligt och insett att man måste ha olika objektiv/osv så är kameran beredd.

Hej igen

Frågan om efterbehandling.

Kör du råformat krävs efterbehandling i minst två steg. 1 Göra en tiff/jpg samt enligt mig en vända i Photoshop/PaintShop pro.

Kör du jpg direkt i kamerna upplever jag det som om en liten session i dessa program ändå tillför lite, men krävs kanske inte alltid. Men bilderna från D60 är lite blekare (saturation och kontrastlösare) och lite mindre skärpta än bilder från CCD baserade kameror tycker jag.

Roine

En D60 skulle tillåta mig att bli en bättre person. Minoltan är på samma nivå som min 2100:a, så jag ser ingen direkt mening med att köpa en sådan. En D60 är en investering för framtiden. När jag mognat tillräckligt och insett att man måste ha olika objektiv/osv så är kameran beredd.

Helt sant! Så länge man är beredd på att utvecklas så är det aldrig fel med en kamera som är bättre än en själv (min D30 är fortfarande bättre än jag i alla fall *flin*)

EdwardH skrev:
Varför skulle den inte finnas? Folk säljer sådana överallt.

Jo för att det har varit mycket snack om att den slutat tillverkas. Men det är ju klart att någon måste ju ha kvar den i lagret om det nu stämmer.

http://www.dpreview.com/news/0301/03010702d60question.asp
http://www.photim.com/Infos/UneInfo.asp?N=747
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7480&highlight=d60
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7766&highlight=d60

En tanke som slår mig är att det kanske vore ide att vänta på D40 eller D80? D80:n lär med all sannolikhet kosta en del, men var stannar D40? Har den fullsize sensor? I så fall blir bräddviddsförlängningen inget problem...

Loj skrev:
En tanke som slår mig är att det kanske vore ide att vänta på D40 eller D80? D80:n lär med all sannolikhet kosta en del, men var stannar D40? Har den fullsize sensor? I så fall blir bräddviddsförlängningen inget problem...
Om den sk. "D40" skulle finnas så lär den knappast ha fullsize sensor. Prismässigt så finns det ingen möjlighet sålänge den ska räknas som en "konsumentklass"-kamera.

/Anders

Malm skrev:
Om den sk. "D40" skulle finnas så lär den knappast ha fullsize sensor. Prismässigt så finns det ingen möjlighet sålänge den ska räknas som en "konsumentklass"-kamera.

/Anders

OK! I så fall är vi tillbaka på ruta ett... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto