Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passande Sandisk-kort till A700?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielSand

Aktiv medlem
Känner att mitt gamla kort börjar bli lite för litet så jag har tänkt skaffa ett nytt, ska man ta ett Ultra II, Extreme III eller Extreme IV för att matcha kamerans hastighet? Tiden som det tar att lägga in bilderna på datorn bryr jag mig inte om.
 
Ett kort med UDMA vill man göra ha för att nå upp till dessa 30 40 MB/s som A700 kan skriva i.


Vet inte om IIIan är UDMA, IV är det iaf, men det finns fler bra märken också.
 
ondjultomte skrev:
Ett kort med UDMA vill man göra ha för att nå upp till dessa 30 40 MB/s som A700 kan skriva i.


Vet inte om IIIan är UDMA, IV är det iaf, men det finns fler bra märken också.

Ursäkta min okunskap, men vad är UDMA? Vilka andra märken anser du är bra?
 
UDMA betyder Ultra Direct Memory Access, och är en teknik för att kunna läsa och skriva snabbare till minnet.


Ifall du i alla avseenden vill matcha din Sony A700 fullt ut, så får du köpa de snabbaste CF eller Memory Stick Duo-minnen som går att få tag i. A700:an klarar drygt 300x hastighet. Detta gör att den f.n. är ensam på marknaden om att klara att köra med 5 bilder/sek utan att buffern slår i taket, dvs hastigheten sackar aldrig, utan det går att köra i full speed ända tills minneskortet är fullt. Detta förutsätter dock som sagt att du väljer de snabbaste tillgängliga korten, t.ex. följande typer:

SanDisk CF Extreme Ducati UDMA 300x hastighet = 45MB/s
4 GB kostar runt en tusenlapp, och 8 GB två (smartare att ta två 4 GB). SanDisk lämnar livstids garanti på dessa.

Sony CompactFlash UDMA 300X = 45 MB/sek vid såväld läsning som skrivning
NCFD2G (2 GB), NCFD4G (4 GB) eller NCFD8G (8 GB).

Som ett för oss användare tämligen meningslöst steg i tillverkarnas ständigt pågående hastighetskonkurrens, så har Delkin nyligen annonserat att de har ökat hastigheten på sitt CompactFlash PRO UDMA-kort från 300x till 305x. För att i sina annonser kunna skriva: "World's fastest"...


Av användarrapporter att döma, skulle jag rekommendera dig att i första hand välja SanDisk eller Sonys egna minneskort.


Observera att det CyberPhoto skriver på sin hemsida:

"Inte ens dagens digitala systemkameror behöver eller kan utnyttja ett SanDisk Extreme III-kort eller ännu mindre Extreme IV, utan man kan gott välja ett Ultra II istället"

således inte längre gäller, utan behöver uppdateras.
 
Senast ändrad:
Enligt dyxum.com är det just nu bara Lexar 8GB UDMA 300x som kommer upp i 35MB/s, men det finns lite för få inrapporterade mätvärden, 15 stycken, för att kunna dra några definitiva slutsatser ännu. Idealet hade varit tvåsiffrigt antal mätvärden för alla kombinationer tillverkare/korttyp/storlek/FW-version, men dit är det långt, om ens framkomligt.
 
ANNONS