Annons

Passar alla Canon objektiv Eos 1100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matnil

Avslutat medlemskap
Hej!
Hur är det passar objektiv som passar på Canon 5D Mark ll även på Canons enklare kameror som EOS 1100D och 600D?
Är på jakt efter kamera till sambon och hennes farsa har en 5D, tänkte att det kan vara lite vinst med Canon om de kan "dela" objektiv.
Annars verkar ju Nikkons instegskameror fått väldigt positiv kritik medans EOS 1100 och 600 börjar bli lite till åren och kanske inte riktigt kan mäta sig med nyare Nikkon, som D3200 el D5100?
Budgeten är inte så hög och eos 1100D ligger ju en bra bit under Nikkons modeller.....

Det ska väl nämnas att om inte fadern ifråga har en rejäl vidvinkel till sin 5D, och dessutom är villig att släppa till den hela tiden, så kan det vara en idé att köpa denna kamera, om det nu är en 600D eller nåt annat, med något objektiv som har sisådär 18 mm ungefär som kortaste brännvidd. De mindre kamerorna har nämligen snävare bildvinkel, så ett objektiv som man tycker är bra att använda i trånga rum inomhus på en 5D kan kännas väl begränsande när det hamnar på en 600D.
Men kameror som 600D säljs ofta i paket med exempelvis EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS eller möjligen EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS. De ger då anständig vidvinkel även med en 600D, men då de är av typen EF-S passar de inte på en 5D.

ah, det är ju en fördel....
Ska ut och klämma på lite kameror idag :)
Canon ligger onekligen bra till både med objektivsfördelen och prismässigt, frågan är om dessa fördelar överväger kvaliteten i de nyare modellerna hos Nikon? Men det är ju förståss en väldans svår fråga...

Precis så... EF-S passar bara på kameror med APS-C sensor. och där passar även EF objektiv.

På APS-H(TEX 1D MK IV) och Fullformat (TEX 5D, 1D X) passar endast EF objektiv.

Sedan har du väll EF-M om jag inte miss minner mig och det är väll til dom spegel lösa nya Kamerorna, där har jag inte koll på riktigt om dom funkar på något annat.. men tror inte det.

Har idag varit och känns lite på olika modeller... Kan snabbt konstatera att Canon eos 1100d känns väldigt plastig och väldigt mycket "budget-känsla" över den, eos 600d känns betydligt mer välbyggd och robust, även denna som sambon tyckte kändes bäst att hålla i... Men mellan eos 600d och Nikons modeller, d3200, d5200 och d5100, känns inte så stor skillnad rent kvalitetsintrycksmässigt.... Känns som eos 600 ligger bra till :)

Jag brukar själv säga till de som frågar mig att det inte spelar någon roll vilket fabrikat man köper. Alla systemkameror är bra idag. Därför räcker det att man har en kompis som har ett visst fabrikat, så att man kan låna grejor av varandra, för att man ska kunna låta den omständigheten avgöra istället. Och så är ju fallet den här gången.

ja det är ju en klar fördel :)
Fanns ett paket med eos600, 18-55 och 70-300mm objektiv för väldigt fördelaktigt pris på MediaMarkt så det lutar åt det :)

ANNONS
Götaplatsens Foto