Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar Canon 12-20mm på följande kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Freetime

Aktiv medlem
Canon 350D, 50D och 5D???

Har en 350 idag, men kommer ev köpa en 50D eller om jag gräver riktigt djupt i plånboken en 5D...

Är lite fundersam om Canon´s 12-20mm även passar 5D framför allt.

Canon EF-S objektiv passar inte på en kamera med fullformatssensor, som 5D har.
En vidvinkelzoom som passar både och är Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM.
/Lars

Vad jag vet har inte Canon något objektiv med omfånget 12-20. Jag utgår ifrån att du menar EF-S 10-22. I så fall passar den bara Canons tresiffriga och fyrsiffriga modeller samt de tvåsiffriga från 20D och framåt.

Det är lätt att avgöra för alla Canons objektiv som börjar på EF passar på alla Canons digitalkameror medan de som börjar på EF-S passar bara ovan nämnda.

När det gäller Sigma så får man kolla om objektivet är konstruerat för en stor eller liten bildsensor. Det brukar framgå i texten om objektivet. T.ex. passar endast Sigma 10-22 kameror med liten bildsensor medan 12-24 passar alla kameror.

Vad jag vet har inte Canon något objektiv med omfånget 12-20. Jag utgår ifrån att du menar EF-S 10-22. I så fall passar den bara Canons tresiffriga och fyrsiffriga modeller samt de tvåsiffriga från 20D och framåt.

Det är lätt att avgöra för alla Canons objektiv som börjar på EF passar på alla Canons digitalkameror medan de som börjar på EF-S passar bara ovan nämnda.

När det gäller Sigma så får man kolla om objektivet är konstruerat för en stor eller liten bildsensor. Det brukar framgå i texten om objektivet. T.ex. passar endast Sigma 10-22 kameror med liten bildsensor medan 12-24 passar alla kameror.

Förtydligat:

Sigma DC passar endast de med "små" bildsensorer, dvs xxD, xxxD och xxxxD. Sigma DG passar samtliga kameror.

Som Lars skrev så passar Sigma 12-24 även på FF kameror. Vad jag vet är detta enda alternativet om man vill ha en zoom under 16mm.

Jag använder den emellanåt på en fullformatskamera och tycker den är rätt OK med tanke på att det är en väldigt extrem optik. Den är väldigt rakttecknande: det finns en litne distortion men den är låg. Vid full bländaröppning vinjetterar den en del, men nedbländat ett steg eller två är det rätt ok.

Tack för svaren...

Raktecknat låter bra...Med att blända ner mm...får jag testa mig fram till...

Och jag har ju min gamla 350D, och vete 17 om man inte ska slå till på en 5D och ett sådant objektiv...

Och om jag använder mig av runt 20mm i fullformat, alltså gamla 24x36 formatet...borde den klara sig bra??? Allt under är kanske för extremt.

Nu har jag inte kollat vad Sigmas 12-24 kostar, så jag är kanske i helt fel prisklass, men... om du inte har tänkt använda de mesta extrema vidvinklarna kanske det kan vara värt att ta en titt på Canon 17-40/4L? Jag har ett till min 5D och är väldigt nöjd.

Det har fått en del kritik, men har också många väldigt nöjda användare. Hörde nåt om att nyare exemplar är bättre och det kanske kan stämma, för mitt står sig ganska bra mot t.ex. 35L när båda står på bländare 8. I mitten är det väldigt skarpt redan vid största bländare. Fina färger och bra kontrast och trevligt brännviddsomfång, tycker jag.

På en 1,6-kamera som 350D är Canon EF-S 10-22 ett bra objektiv, i fråga om distortion är det faktiskt lite bättre än 16-35L på en FF-kamera. Även vinjettering, skärpa och andra egenskaper är helt OK.

Vill dock tillägga angående Sigma 12-24 på fullformat: Vinjetteringen är tydligast i de vidaste lägena och när/om man behöver något så extremt som 12mm får man nog vara beredd på lite eftergifter...

8490:- hos cyberphoto för Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM till Canon

Men en fråga ang. objektivet är det saknar info om filtergänga. Går det att sätta på polle filter på denna???

Nej, det haren stor välvd frontlins som gör att objektivet itne har filtergänga i normalt bruk.

Fast man kan låta "cylinderdelen" av skyddslocket sitta på och där finsn en filtergänga (tror den är 82mm) men då klipps bilden på en FF (tor dock att dne fortfarande funkar på en 1,6-kamera, men då är det ju inte så intressant objektiv längre).

Nej, det haren stor välvd frontlins som gör att objektivet itne har filtergänga i normalt bruk.

Fast man kan låta "cylinderdelen" av skyddslocket sitta på och där finsn en filtergänga (tror den är 82mm) men då klipps bilden på en FF (tor dock att dne fortfarande funkar på en 1,6-kamera, men då är det ju inte så intressant objektiv längre).

Hmmm...men hur är det mot canons egna?? Kan nog överleva utan filter...är bara en sak jag vill ha...igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto