Annons

Passar caonon eos 10D objektiv på en canon eos 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

skribenten

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar om jag köper en canon 10D med objektiv och sedan kanske uppgraderar till en canon 20D skulle 10D objektiven då passa på en 20D?

köp inte 10D, mycket slö har jag hört. 350D och 400D ligger även dem i lågt pris nu när 450D kommit. du hittar dem säkert för 3-4 tusen på bg marknaden. mtit tips.

Inget fel på en 10D, den är bättre rent handhavandemässigt än både 350 och 400D.

belv lite förvirrad av inläggen. Är 350 och 400 och 20 och 30 bättre än 10D?
passar objektiv som passar 10D och 20 D också 30D?

skribenten skrev:
belv lite förvirrad av inläggen. Är 350 och 400 och 20 och 30 bättre än 10D?
passar objektiv som passar 10D och 20 D också 30D?
10D tar EF-objektiv.
20D och senare tar både EF- och EF-S-objektiv.

350D och 400D är en annan produktlinje med andra egenskaper (storlek, vikt etc), vissa bättre, vissa sämre. Kika längst ner i följande artikel för en tidsaxel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_10D

10D är en alldeles utmärkt kamera, jag är själv stolt ägare av en sådan. Med bra gluggar tar den väldigt bra bilder. Men den har ju några år på nacken, så det är lite sämre på alla punkter.

Eftersom en 40D kostar c:a 6500 SEK för huset om man köper den från England bör 30D, 20D och 10D kosta mindre än sina efterföljare, så ge inte för mycket för en 10D eftersom det då kan vara värt istället att titta på en 20D. Kika på annonsmarknaden på denna webbplats för prisidéer.

Tack för dessa jättebra tips.
Nu har jag verkligen förstått det hela.
Och tack för pristipset med.

Du har ju redan två objektiv med F fattning(Nikon) samt ett Nikonhus, varför byta system?

ANNONS
Götaplatsens Foto