Annons

Passar Nikon tc-14eII/17eII till Nikon MF 500/4,0 P?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Jågas

Aktiv medlem
Min gamla trotjänare den manuellt fokuserade Nikon 500/4.0 P skulle behöva en konverter. Tyvärr har jag tappat bort min gamla tc-14b och funderar på en uppföljare. Om jag förstår allt rätt så passar inte de moderna konvertrarna nikons gamla objektiv utan egna autofokusmotorer. Någonstans har jag sett en uppgift att det går att modifiera de moderna konvertrarna genom att fila bort en klack. Vips så ska de gå att använda till de gamla gluggarna... Stämmer detta??

Tacksam för råd!

Thomas

Ja, jag har läst detta oxå. Annars går det säkert att hitta en begagnad TC-14B. Jag vet var det finns en som inte används ;).

Ja, jag har läst detta oxå. Annars går det säkert att hitta en begagnad TC-14B. Jag vet var det finns en som inte används ;).

Ja det kan faktiskt vara ett alternativ som jag har funderat på.... Har dock inte hittat några begagnade när jag kikat runt lite. På sikt ser jag dock för mig att den gamla trotjänaren ska bytas ut och att en konverter som passar moderna gluggar skulle vara en framtidsinvestering. Men å andra sidan så vet jag inte riktigt tidsperspektivet... Kanske det får bli en "övergångslösning" om man hittar någon tc-14b till "rätt" pris...;-)

Thomas

Personligen skulle det kännas sådär att börja såga i en konverter för 4500 kronor.

En tabell som visar det du redan misstänker nämligen att en TC-14EII/17EII inte direkt passar till Nikon MF 500/4,0 P finns här.

Flera personer bekräftar att det fungerar om de nya konvertrarna modifieras här. Som synes får man en del andra begränsningar på köpet.

Min gamla trotjänare den manuellt fokuserade Nikon 500/4.0 P skulle behöva en konverter. Tyvärr har jag tappat bort min gamla tc-14b och funderar på en uppföljare. Om jag förstår allt rätt så passar inte de moderna konvertrarna nikons gamla objektiv utan egna autofokusmotorer. Någonstans har jag sett en uppgift att det går att modifiera de moderna konvertrarna genom att fila bort en klack. Vips så ska de gå att använda till de gamla gluggarna... Stämmer detta??

Tacksam för råd!

Thomas

Det enklaste är nog att följa Jespers tips och leta upp en begagnad TC-14B, men vill du modifera någon av de nya så de passar till icke-AF-I/AF-S-objektiv eller går att stacka så har du en beskrivning här:

http://nikonpages.heymanphotography.com/tcmod/index.html

Många har gjort det, jag sålde en TC-20E till en kille som gjorde den modden och sedan använde konvertern med sin gamla AI-S 400/2,8. Funkade tydligen bra.

Det enklaste är nog att följa Jespers tips och leta upp en begagnad TC-14B, men vill du modifera någon av de nya så de passar till icke-AF-I/AF-S-objektiv eller går att stacka så har du en beskrivning här:

http://nikonpages.heymanphotography.com/tcmod/index.html

Många har gjort det, jag sålde en TC-20E till en kille som gjorde den modden och sedan använde konvertern med sin gamla AI-S 400/2,8. Funkade tydligen bra.

Verkar inte så svårt enligt beskrivningen.... Tack för tipset.

Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto