Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Pastellfärger och blåstick...?!

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag har precis fått min första laddning med kopior från VSFL (www.fotomenyn.com) och jag är riktigt missnöjd...

Jag har fotat med en EOS10D - RAW och konverterat till jpg i datorn.

90% av alla ansikten har en pastelliknande (gråaktig) färg. Känns precis som om huden är lätt utsmetad med NeatImage eller liknande om man tittar på lite avstånd. Jag tycker också att jag kan se ett lätt blåstick på alla bilder. Har blåsticket och hudfärgen ett samband?

Är det någon som vet vad kan denna ansiktsfärg bero på? (jag har kalibrerad skärm) Eller är det någon som har råkat ut för samma sak? Det syns verkligen att bilderna är tagna med en digitalkamera. Det borde väl inte vara så eller?

mvh/Peter

om du har kalibrerad skärm tycker jag definitivt att du ska testa Proprint istället och använda deras färgprofil.
suveränt resultat från ett snabbt labb med fantastisk service. *mitt favvislabb*

fotolabo ger oxå bra resultat (med färgprofil) men är extremt långsamt och har trött personal.

Om du inte gjort nånting galet, som glömt att konvertera till srgb innan du skickat iväg filerna, så är det tyvärr så att deras eventuella autokorrigering har tyckt att bilderna ska se ut så.

Det är alltid trist för man har ingen kontroll alls över hur resultatet blir.

Är det viktiga bilder så får man som föregående talare välja ett labb som erbjuder exakta färgprofiler, så man kan se precis hur färgerna blir, och alternativ för att bilderna ska lämnas oberörda.

Sen tycker jag mig ha märkt att vissa av de mindre proffossionella labben har en tendens till att skärpa dina bilder lite extra dessutom (för att vanligt folk inte gör detta själva?) vilket kan leda till massa extra skärpnings-artefakter om din bild nu var lagom skärpt.

Jag ska hämta ut kring 210 bilder från siba i eftermiddag och de kör med med VSFL. Hoppas de ser ok ut.

Tack för era svar!

Jag har aldrig laddat hem någon profil från något labb. I praktiken, fungerar det så att jag laddar in den profilen i Capture One när jag konverterar bilderna då? Skärmen är ju kalibrerad efter en profil... kan man då använda en annan profil inne i programmet så att bilderna blir rätt?

Kristoffer: Hoppas att dina bilder blir bra! Skulle vara intressant att veta när du hämtat dem och om du använder liknande utrustning som jag när du fotar.

Annars är det väl läge att klaga och be dom göra en ny kopiering...

...eller byta leverantör. Ett bra pris är dock attraktivt, men det hjälper ju inte om bilderna blir kass!

mvh/Peter

Nu har jag kollat lite som hastigast på mina bilder. Vad jag kan säga är att de har fått ett svagt svagt gulstick och att de både är uppskärpta av labbet och av någon anledning är rätt suddiga.

Dock så ser de helt ok ut. "Riktigt missnödjd" är jag långt ifrån utan rätt nöjd för det priset, 0.75kr per kopia.

(Mitt arbetsflöde är:
Öppna i photoshop/konvertera rawfilen i photoshop. (Beskära). (Klona bort damm). Ev justering av färger. Uppskärpning, konvertering till SRGB.
Dvs inget konstigt.)

Gulstick... aha. Det var ju intressant eftersom jag hade blåstick... Kan det vara färgtemperaturen som vill spöka en smula i deras kopieringsmaskin.

Jag ringde iaf till min leverantör (uthämtningsställe) och förklarade hur mina bilder såg ut. Inga problem, sa hon som svarade. Det måste blivit något fel. Så nu ska jag åka in med bilderna igen och få en ny uppsättning gratis.

Hon rekommenderade att jag skulle ta med mig alla bildfiler i TIFF-format. Det skulle tydligen bli mkt bättre sa hon. Men det blir ju nästan 2GB för mina 100 bilder...!! Ska det verkligen ha så stor betydelse om man har rätt färg på bilderna i datorn. 3MB jpg är väl rätt hyggligt för kopiering till 10x15?!!

Jag blir lite vilsen av det här... =o/
//Peter

Uppföljning...

Hämtade mina nya bilder som jag fick på "garanti" efter labbets vad jag trodde var misslyckande...

Till min inte allt för stora förvåning var de nya lika dåliga om inte ännu sämre.

Min svåger som har provat samma labb var på besök och visade sina bilder - med samma resultat som jag hade fått.

Sanslöst!

Det värsta av allt var att jag fick ett meddelande från VSFL tillsammans med bilderna där de påpekade att "bilderna stämmer bra överens med det som vi kan se i datorn"

Jag fick även bekräftat i meddelandet att deras maskin både skärper och färgjusterar bildfilerna.

Där föll det sista fötroendet för VSFL...!

Tråkigt. Ett orsak kan vara att bilderna upplevs som gråa är att VSFL använder automatisk färg-, ljus- och kontranstjustering. Det är e bra funktion för bilder direkt ur och fungerar oftast hyfsat. Det är jämförbart med maskinframställda kopior för konsumentmarknaden, vanligen sbnabblabben och inskickslabben.

Som Christel skriver så undviks detta genom att dels konvertera till labbets färgprofil och använda ett labb där denna funktion inte är aktiverad. Några testbilder kan vara idé att göra för det labb som komme ratt användas fölr att få en känsla av hur de exponera färg och ljusmässigt.Hos Colormailer blir djupsvart något ljusare än hos Fotolabo, vilket även avspegalar sig på andra nyanser. Vet om detta och detta är generellt går det att anpassa bilderna så det blir bra.

Nyckeln till full kontroll av slutresultatet är att veta hur labbet exponerar, färgprofil och att automatjusteringar är avslaget.

Bilderna i sig är inte avslagna... De håller hög kontrast och är väldigt färgglada. Det är just hudtonerna som dom inte fixar. Naturbilder kan jag tycka är överkomliga för det priset.

Jag provade även några bilder "direkt ur" och bilder med/utan blixt, inne/ute och alla möjliga kombinationer.

Generellt blev mörka bilder något bättre, men inte helt OK.

Nä, som du säger. Det får bli labb med egen färgprofil eller labb där man själv kan påverka på något sätt.

Kvalitet och lågt pris går tydligen inte riktigt hand i hand när man ska kopiera bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto