Annons

Patersonpinnen

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Den där grejen som man snurrar runt filmmagasinet med... Skall jag slänga den och agitera på det hederliga viset? Eller skall jag snurra litegrann mellan agiteringarna...? Eller skall jag bara snurra?

Jag agiterar genom att vända dosan varje halvminut när jag framkallar.

Med stoppbadet agiterar jag kontinuerligt i en halv minut.

Med fixet agiterar jag ungefär var femtonde sekund.

Sedan häller jag ut fixet och sköljer filmen under kranen i en halv minut till en minut.

Då blir ju dosan blöt även på utsidan, så jag använder pinnen och snurrar runt filmspiralen när jag har efterföljande HCA-bad.

Jag hade iofs kunnat skölja filmen efter fixet genom att fylla och hälla ut vattnet några gånger. Men man får ju sina vanor. :)

Bäst att fråga liksom, men jag känner instinktivt att jag skall slänga cocktailpinnen och köra "Bond style".

Jag har aldrig testat att agitera med "Pattersonpinnen", men nog vore det bra om slapp läckande Patersondosa.
Fungerar inte pinnen?

Olle

Jag kör nästan alltid bara med pinnen och har inte märkt några problem. Jag tycker det är mycket smidigare med tanke på att dosan aldrig håller tätt, men det är möjligt att det ger sämre agitering än att vända på dosan.

Off topic, men ändå:
Angående läckande patersondosor, så har jag märkt att min bara läcker när lock/kant är blöta när man sätter på locket.

Aldrig vid framkallningen (första vätskan) och aldrig heller vid nästkommande moment, bara jag torkar av lock och kant innan jag sätter på locket.

Oj, jag trodde att man endast hade pinnen när man är färdig och har droppat i photo flo lösningen och då snurrar man med pinnen. Men jag har aldrig tänkt på att man kan agitera med den.
Kanske skulle man testa, för det borde ju vara mycket smidigare. Man kan ju trycka fast den så att man även kan lyfta upp filmen lite och snurra på den samtidgt.
Jag gillar inte riktigt att vätskan åker ut i toppen av dosan när man agiterar. Då blir ju inte filmen exakt lika mycket framkallad, fast det lilla märks kanske inte.

/ Marcus

Har använt pinnen till hundratalet filmer utan att märka någon skillnad mot vänd-vrid agitering. Någon sa att det kunde bli slöjor eller ojämn framkallning, men icke. Her iof bara testat 4 olika framkallare men dessa funkade bra.

Kör hårt!

Lite mer off topic
J. Patric skrev:

Med fixet agiterar jag ungefär var femtonde sekund.
Jag har funderat på om och hur man ska agitera fixet, och där fick jag ett svar. Men det var lite oftare än jag har gjort hittils. Behöver man verkligen agitera fixet så mycket?

Jag använde pinnen en av dom första gångerna jag använde patersondosan, 13-14 år sen, fick vad jag skulle vilja beskriva som fartränder på filmen. Felet kan ha vart vad som helst, plus pinnen, men jag slängde den och har aldrig haft liknande problem sen dess.

Gr.

ANNONS
Götaplatsens Foto