Annons

Paypal - kommer jag att bli blåst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modestil

Aktiv medlem
Det finns säkert 1000 ämnen om just Paypal.
Men jag vill kunna få hjälp ändå i det här speciella fallet.

Sålde en Canon med tillbehör via Tradera (då är man tvungen att välja paypal som betalningsalternativ utöver bankkonto och avhämtning osv). Sen hoppades jag på att den som vann auktionen inte skulle använda sig av paypal helt enkelt.

Vinnaren betalar såklart via paypal, men registrerade sig på tradera nästan samma datum som kameran las upp för auktion. Personen har 0 omdömen. Inga mejl, sms eller telefonsamtal.

Visst fan kommer jag att bli blåst om jag skickar iväg kameran? Det enda personen behöver göra är väl att klaga hos paypal och sen få tillbaka sina pengar (+min kamera)?
 
Jag har själv bara köpt med Paypal och dessutom haft tur än så länge, dvs jag har aldrig behövt reklamera ett köp. Men jag tyckte det var en intressant tankegång ur säljperspektivet. Skall bli intressant att följa diskussionen, då jag själv har haft en positiv inställning om Paypal ;)
 
Vänta och ser!

Det finns säkert 1000 ämnen om just Paypal.
Men jag vill kunna få hjälp ändå i det här speciella fallet.

Sålde en Canon med tillbehör via Tradera (då är man tvungen att välja paypal som betalningsalternativ utöver bankkonto och avhämtning osv). Sen hoppades jag på att den som vann auktionen inte skulle använda sig av paypal helt enkelt.

Vinnaren betalar såklart via paypal, men registrerade sig på tradera nästan samma datum som kameran las upp för auktion. Personen har 0 omdömen. Inga mejl, sms eller telefonsamtal.

Visst fan kommer jag att bli blåst om jag skickar iväg kameran? Det enda personen behöver göra är väl att klaga hos paypal och sen få tillbaka sina pengar (+min kamera)?

Jag vet inte hur det kommer att gå för dig i det här fallet men kan berätta att jag nyligen beställde en massa tillbehör till en Fujifilm X100s från Ebay och var tvungen att använda Paypal för att betala. Allting gick mycket smidigt och fort. Dagen efter jag hade placerat ordern så fick jag bekräftelser från nästan all de olika säljare att de hade fått pengar och skickat varorna. Först paket fr^n Singapore kom 6 dagar efter beställningen.
Avvakter och ser. Jag tror att det är lite svårare att blåsa folk med Paypal nu än det kanske var för.
Vänt
 
Personen (X) ringde faktiskt upp mig precis. Jag gör en lång historia kort:

* Kameran köptes till "X" syskon som är fotostuderande.
* Behöver kameran så fort som möjligt
* Kameran ska till Egypten...

Okej?
 
Varningsklocka

En varningsklocka ringer, de gånger jag haft kontakt med den typen av affär har det handlat om sk Nigeriabrev. Det behöver inte vara så, men en liten eftertanke. För övrigt använder jag Paypal flitigt, en utmärkt tjänst.
 
Jag har alla uppgifter om köparen utom personnummer (folkbokförd i Sverige). Adress, mobil, namn etc stämmer överens hos hitta, eniro, ratsit (som tillhandahåller extremt mycket info)...

Man vill inte bli blåst, men i det här fallet kanske jag inte blir det? Har jag blivit för rädd när jag har läst om s.k. Nigeriabrev?
 
Jag har alla uppgifter om köparen utom personnummer (folkbokförd i Sverige). Adress, mobil, namn etc stämmer överens hos hitta, eniro, ratsit (som tillhandahåller extremt mycket info)...

Man vill inte bli blåst, men i det här fallet kanske jag inte blir det? Har jag blivit för rädd när jag har läst om s.k. Nigeriabrev?

Varning - given blåsning!!!!

Varför skulle personen köpa begutrustning i Sverige för att skicka till Egypten? Köparen kan få ditt paypalkontonr, sätta upp egen bluffannons, sedan betalar tredje personen in till ditt konto och du skickar varan och tredje personen anmäler dig för bedrägeri.
 
Kameran var till X syskon som ska resa till Egypten på lördag.

Ska jag återbetala och kräva betalning till bankkonto? X hade tydligen samma bank som jag.
 
Namn, adress, telefonnummer osv stämmer överens på:
* Tradera
* Paypal
* Söksidor som ratsit

Ska jag chansa eller återbetala via paypal?
 
Kameran var till X syskon som ska resa till Egypten på lördag.

Ska jag återbetala och kräva betalning till bankkonto? X hade tydligen samma bank som jag.

Låter som ett bra alternativ.

Om inte personen tror du försöker blåsa denne :)

Vad du än gör, posta inte till någon annan än den som köpt kameran.
 
Ja, det känns som att det är jag som försöker blåsa X - om jag var i den personen skor.

Jag tänkte skicka via Schenker till ett utlämningsställe som är 100m från X. Paketet är spårbart och vad jag fattar så måste man visa legitimation när man hämtar ut paket, right?

Om jag kopierar spårningen och att den har lämnats ut, kan jag använda det som bevis för Paypal, OM pengarna skulle bli frysta???
 
Ja, det känns som att det är jag som försöker blåsa X - om jag var i den personen skor.

Jag tänkte skicka via Schenker till ett utlämningsställe som är 100m från X. Paketet är spårbart och vad jag fattar så måste man visa legitimation när man hämtar ut paket, right?

Om jag kopierar spårningen och att den har lämnats ut, kan jag använda det som bevis för Paypal, OM pengarna skulle bli frysta???

Tycker du bara ska lägga ner affären, du har uppenbarligen inte förtroende för andra parten. Personen kan fortfarande hävda att det var en tegelsten i lådan, eller att kameran var trasig.

Sälj till någon annan.
 
Nu har vi nog löst det jag och köparen.
X gick med på en återbetalning via paypal och när X har fått tillbaka pengarna så betalar X till mitt bankkonto istället.

Jag skickar kameran via posten och X hinner få den innan lördag.
 
Bra! Där ser du. Att prata direkt med personen, innan man 'vänder upp och ner på hela världen' på ett internetforum, är ofta den bästa vägen att gå ;-)
 
Haha! :)
...Fast nu blev jag bekymrad över en andra saker.

Hur lång tid tar en återbetalning? (När har X sina pengar på sitt konto?)
Hinner X skicka mig pengar för kameran innan torsdag lunch?
Kommer paketet fram på fredag via posten?
 
Haha! :)
...Fast nu blev jag bekymrad över en andra saker.

Hur lång tid tar en återbetalning? (När har X sina pengar på sitt konto?)
Hinner X skicka mig pengar för kameran innan torsdag lunch?
Kommer paketet fram på fredag via posten?

Om du ni har ändrat dig till att lita på personen, ta emot pengarna som denne sänt via paypal och skicka kameran nu.

Krångla inte till det.
 
Nej jag kan inte säga att jag litar på X till 100%. Jag är rädd att bli blåst ändå.
Jag har återbetalat. Gjort är gjort.
 
För min del (se andra trådar om Blocket) har jag som huvudregel att bara sälja/köpa öga mot öga. Det går självfallet inte alltid men ska man sälja/köpa något av en person som bor långt bort ska man nog (tyvärr idag) vara mycket försiktig.

Även om en person bor långt bort kan det hända att han har en kompis rätt nära dig och som iaf kan kolla att grejerna stämmer.

Har själv fått flera skojare som är villiga att köpa rubbet utan att de vill kolla så noga. Ofta ska man svara på engelska till någon som säger sig bo i London eller i Göteborg. De är villiga att betala direkt bara jag skickar alltihop på en gång. Hur korkad tror de att man är?
 
Paypal reklamation - någon med erfarenhet?

Tråden verkar glida från ämnet, Paypals hantering vid reklamationer.

För TS del så är det ju bra att det går framåt, men finns det verkligen ingen här på Fotosidan som använt Paypal vid tvist? Antingen som säljare och köpare.

Till TS så undrar jag om du inte kunde skicka mot postförskott istället? Då får ju kunden ut varan samtidigt som han betalar. Sedan kan det ju alltid bli en tvist om kameran inte fungerar, men det blir ju en annan historia.

En annan variant är att skicka kameran till någon TS känner i närheten av kunden, så kan de mötas och göra upp affären istället. Då blir det vinn-vinn för alla parter. har för mig det fanns en idé om att sätta upp ett sådant betrott nätverk på Fotosidan för ett tag sedan, men vet inte vad det resulterade i.
 
ANNONS