Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Paypal - kommer jag att bli blåst?
- Trådstartare Modestil
- Start datum
Matte_J
Aktiv medlem
Jag har aldrig fattat varför någon vill använda PayPal vid alls inrikes affärer. Det är ju bara besvärligare jämfört med en vanlig transaktion över bankkonto och dessutom tar de väl en ockeravgift för varje överföring? Och hur den där garantin ska fungera i praktiken är det ju ändå ingen som verkar förstå.
Det är i vilket fall bättre att riskera att bli blåst någon enstaka gång, än att garanterat bli blåst vid varje tillfälle, av PayPal.
Det är i vilket fall bättre att riskera att bli blåst någon enstaka gång, än att garanterat bli blåst vid varje tillfälle, av PayPal.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Postförskott fungerar bara för företag, inte privatpersoner.
Hos eBay i flera andra länder ger Paypal ett visst skydd i det att avsändarens adress kontrolleras mot ev kortnummer och sändningsadress har jag för mig. Det innebär att en blåsning är svårare än med bankkonto eller Paypal utanför eBay där sådan koll inte görs. Det är sannolikt därför bedragare via blocket tycker om kontonr eller Paypal konto.
Som jag sagt - hur vet man att det är köparen som satt in pengarna och inte en tredje person som satt in pengarna på ens konto som svarat på en bluffannons och som sedan blir blåst och polisanmäler en själv för bedrägeri - har satt in pengar på ens eget konto men inte fått varan?
Hos eBay i flera andra länder ger Paypal ett visst skydd i det att avsändarens adress kontrolleras mot ev kortnummer och sändningsadress har jag för mig. Det innebär att en blåsning är svårare än med bankkonto eller Paypal utanför eBay där sådan koll inte görs. Det är sannolikt därför bedragare via blocket tycker om kontonr eller Paypal konto.
Som jag sagt - hur vet man att det är köparen som satt in pengarna och inte en tredje person som satt in pengarna på ens konto som svarat på en bluffannons och som sedan blir blåst och polisanmäler en själv för bedrägeri - har satt in pengar på ens eget konto men inte fått varan?
ztenlund
Aktiv medlem
Postförskott fungerar bara för företag, inte privatpersoner.
Jodå, det går utmärkt att skicka som privatperson, men man måste ha ett plusgiro- eller bankgirokonto. Det är det förvisso många privatpersoner som inte har, men den springande punkten är inte huruvida det är ett företag eller ej.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Jodå, det går utmärkt att skicka som privatperson, men man måste ha ett plusgiro- eller bankgirokonto. Det är det förvisso många privatpersoner som inte har, men den springande punkten är inte huruvida det är ett företag eller ej.
Så var det visst.
eskil23
Aktiv medlem
Jag förstår inte problemet. Jag har köpt hundratals saker på Tradera och standardförfarande är att man skickar inte en endaste skruv såvida man inte har fått betalt. Jag förstår inte varför du skulle skicka en kamera utan att ha fått betalt även om det är via PayPal.
PayPals betalningsgaranti ger köparen ett visst skydd mot att bli blåst av dig.
PayPals betalningsgaranti ger köparen ett visst skydd mot att bli blåst av dig.
Wiking 1
Aktiv medlem
Lägg ner affären är mitt råd. Du har fått dåliga vibbar, köparen reggade sig på Tradera nästan samma dag som annonsen kom upp, dessutom skall köparen inte ha kameran själv, dessutom behöver de ha kameran snabbt som ögat, inte nog med det de skall till Egypten också. Varför skulle de chansa på att få just din kamera i tid?
Att du har alla uppgifter om köparen är absolut ingen garanti, man kan lätt plocka ihop uppgifter om en annan person och utge sig för att vara denna.
Lägg ner affären är mitt råd.
Att du har alla uppgifter om köparen är absolut ingen garanti, man kan lätt plocka ihop uppgifter om en annan person och utge sig för att vara denna.
Lägg ner affären är mitt råd.