Annons

PC-kontakt till två blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

mganga

Aktiv medlem
Hej, har en EOS5 med pc-uttag och två blixtar, den ena en Canon 430 EZ och den andra en Nissin med en adapter för Canon. Tänkte jag skulle kunna komma undan lite billigare, fixa själv kanske, kablage för att trigga båda blixtarna samtidigt. Hur fungerar pc-uttaget, skulle jag kunna dra det till något stift i skon eller sidan av någon av blixtarna? Är väl luddig men någon vänlig själ förstår nog :)

Varför inte en slavblixttändare? Den kopplar du till den andra blixten, och tänder den automatiskt när du fyrar av blixten på kameran.

Vill kanske inte ha någon blixt på kameran ;-) Sedan så är nog en slavtändare dyrare än lite sladd också...

Hama mfl har dylika. Kolla med din handlare, de är knappast dyra. Kontakterna är nog knepiga att köpa lösa.

På B&H kan du se hur de ser ut. Sök efter artikelnr HAMCA3.

Om du vill ha TTL funkar den inte. Men manuell blixt via PC-kontakten var väl avsikten här förmodar jag.

För TTL gäller Canons egna förgreningskontakter. Såna har de med största säkerhet. Kör de med samma prispolitik som Nikon kostar den nog ca 1500 kr.

Nej, TTL vill jag inte ens ha.

Mittstift pc-kontakt till mittstift blixt samt jord till jord, är det så?

mganga skrev:
Nej, TTL vill jag inte ens ha.

Mittstift pc-kontakt till mittstift blixt samt jord till jord, är det så?
Jag har ingen erfarenhet av Canon, men om du med pc-kontakt avser själva tillbehörsskon så är det säkert bara mittstiftet och själva skon, jorden, som behövs i rent manuellt läge. Det var ju det enda som fanns förr i tiden och den delen är säkert bakåtkompatibel, de andra stiften är senare tillkomna finesser.

En tanke slog mig, är den gamla kära 3 mm-pluggen vi talar om (de där som alltid lossnade i tid och otid)?
I så fall har den bara ett mittstift och ett hölje (inga andra stift) och har benämningen DIN 19003. Hama har en lös hankontakt i sortimentet (EAN-kod: 4007249069641), den verkar dock vara orimligt dyr (jag såg en uppgift på 9,99 euro!!!), så det enklaste är väl att knipsa av en gammal kontakt…
Elektriskt ska det inte vara några problem, mittstift till mittstift som du sa.

ANNONS
Götaplatsens Foto