Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PD-70X - outtröttlig

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Köpte i början av året en Compact Drive PD-70X och har väl inte använt den sådär jättemycket. En av anledningarna har varit att jag bara haft 1600mAh batterier och driven har varit krånglig att starta. Inför min stundande resa till Irland så tänkte jag att den kunde vara bra att ha med, så jag investerade i 8 st 2500mAh Energizer-batterier. Efter första uppladdningen är ju häpen över kapaciteten.

Min gamla lagringsenhet (X-drive II) klarade inte ens att fylla min HD på 20GB innan den slockande. Med de nya batterierna i så började jag att föra över. Ett fullt 4GB Sandisk Extreme tog 7min 45 sek att föra över och döm av min förvåning, när jag fick formatera om hårddisken. Inte bara en, utan två gånger. Totalt överfördes 11 x 4GB innan batterierna inte orkade mer. Visserligen under kontrollerade former i rumstemperatur, men ändå....jag får nog köpa en större hårddisk ;)
Fast frågan är väl mer om man behöver mer utrymme än 20GB. Det är ju ändå ca 2700 RAW-filer från min kamera. Sen har man ju sisådär en 12GB minneskort oxå..

KOnstigt, jag har precis motsatt erfarenhet med min.. Jag kör 2500 mAh-batterier (GP och Sanyo), men den är fortfarande trött och klarar inte särkilt många överföringar från mina 2 Gb-kort innan batterierkraften börjar tryta (under tiden så går batteriindikatorn upp & ned också). Trots det så dyrkar jag den högt över de tidigare enheterna jag haft som varit alldeles för otillförlitliga.

Vet du vad du har för hårddisk i din? Jag funderar på om min hårddisk kanske är lite för sugen på kraften för den här typen av enhet...

Ja, jag har en ganska bra disk i min. Det är en Toshiba som är märkt 5V 0.7A, de flesta 2,5" brukar ha 1.0A tror jag, så det är kanske en av anledningarna. Sanyos batterier ska väl vara bra annars.. GP fick väl sämst i test av konsumentverket, om jag inte minns helt fel.

Batteriindikatorn studsar en del upp och ner och är väl inte helt tillförlitlig. Sen är det klart, har man ett långsamt minneskort så tar det ju längre tid att föra över..och därmed går det mer kräm från batterierna.

Ok, men då är det nog en bra idé för min del att kolla efter en nu hårddisk då. I min sitter en 40 gigs Hitachi Travelstar på 4200 rpm (mycket riktigt märkt 5V 1.0A). Sanyo-batterierna var de som följde med, men där fick jag för att jag köpte GP då.. ;) Tips på andra bra batterimärken? Innebär det också att GP's laddare är kassa (köpte deras dyraste snabbladdare)?

Jo, batteriindikatorn är ju inget bra riktmärke i sig, men det händer att överföringen avbryts och att den indikerar att batterierna är slut, men efter en omstart så klarades kortet av ändå.. Jag kör uteslutande med Sandisk Ultra II'or och Extreme III'or så hastigheten på dem borde inte vara ett problem. Menmen, ny hårddisk och nya batterier så borde jag väl va fit for fight igen förhoppningsvis.. ;)

Energizer-batterierna som zebra har (bl.a) på 2500mAh verkar ju vara bra. GP borde ju funka tycker man..de är ju stora, därmed inte sagt att de är bra. Hurvida deras laddare är bra eller inte avgörs ju av prestandan i den. Tydligen bör en laddare ge minst 1/3 av batteriets kapacitet för att de ska laddas optimalt. PD-70X laddfuunktion ger 900mA alltså 36% av kapaciteten i 2500mAh-batterier, så den ska ju fungera bra.

Jag har ju iaf inte märkt någon direkt skillnad på mina GP och Sanyo-batterier, men jag har inte testat dem något närmare & mätt heller... Men Energizer ska jag kolla upp; tack för tipset! :)

Min GP-laddare (en GPPB13) ger antingen 1700 eller 3400 mAh beroende på temperatur, så då räcker den ju till iaf. :)

Hmm, hur är det med hårddiskbaserade "backupenheter"

Batteritiden är ju alltid begränsad, så för att få den bästa tiden, känar man något på att ha en 7200 varvare före en 5400 tro, de snabbare drar lite mer ström, men den totala skriv/lästide blir lägre, eller, är minneskortet/läsare/usb ändå det som bromsar farten så hårddiskens hastighet blir mindre viktig?

vilka diskar är då att föredra?
hitachi travelstar 5400 varvare har max på 5W dvs 1 ampere vid 5 volt
seagate momentum lika så

så vilka mer har 0,7 amp tro?
ska kolla på toshiba

sen har jag en väldig besluts ågest nu vad jag ska köpa: med eller utan CF läsare, med eller utan skärm att titta på bilderna, med eller utan RAW tittande, med eller utan MP3 video och annat fluff. det finns för mycket att välja på. hehe

/Markusn

Ok toshiba får det bli

http://www3.toshiba.co.jp/storage/english/spec/hdd/mk1233gas.htm

är deras 4200 varvare verkar vara energi snålast på marknaden, 120 GB 12ms 8 mb cache osv
de snabbare är törstigare på ström men verkar vara bättre än konkurrenterna. Toshiba har något eget index på Watt/per GB hmm, nåja nu gäller det bara att finna bästa återförsäljare.

Och klura ut vilket "hus" man ska stoppa sin nya disk i ;)

/M

Jag plåtade Arvikafestivalen förra veckan och då laddade jag batterierna till hårddisken med den inbyggda laddaren; något jag inte brukar göra, men det var enkelt & bekvämt. Döm min förvåning när batterierna funkade MYCKET bättre! Alltså, disken funkade lika bra som du beskrev Jeppe...

Det dömande fingret pekar då givetvis på min vanliga batteriladdare, men anledningen till att jag köpte den jag har nu var just för att jag fick så dålig batteriprestanda till PD-70X'n med min förra och jag ville ha en med individuella kanaler.

Jag har ju funnit en enkelt lösning på mina problem, men jag undrar vad som gör den inbyggda laddaren så mycket bättre? Det råkar inte finnas några lömska kondensatorer i huset som laddas upp samtidigt som batterierna om man kör med den inbyggda laddaren (misstänksam som man är ;))?

Köpte en PD70X från Zebra härom veckan med monterad 40GB hårdisk.

De använder Western Digital WD 400-VE Scorpio hårdiskar som finns i upp till 120 GB storlek.

Lite data:
5400rpm
12 sek.
8MB cache
Och inte minst...5V 0,5A

Dessa hårdiskar är pga strömförbrukningen speciellt lämpliga för mobila instrument, etc. (enligt tillverkarens hemsida)

Så att leta efter egna hårdisklösningar kanske inte är helt smart då dessa verkar vara ganska optimerade för uppgiften.

Visst kan man jaga priser och montera en WD själv.

Hörde ni förövrigt att det kommer en ny enhet från Compact Drive som bygger på Hitachis 1,8" drivar.

Lika snabba
MP3
Intelligent filhantering
Större display
Lithium batteri (inbyggd ladddare)
Halva vikten (PD70X är TUNG)

ANNONS
Götaplatsens Foto