Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pengar, pengar, pengar

Produkter
(logga in för att koppla)
Obegränsat med pengar till fotoutrustning, skulle det göra mig lyckligare?
Jepp.
Men inte totallycklig, för mig skulle det kännas viktigare att ha en rejäl kista med guldpengar att lägga på årliga resor till Italien, att fixa till trädgården och kunna köpa vettiga vinterkläder till mina barn (underställ i merinoull) med mera.

Jag skulle inte köpa en uppsättning av olika märken med femtio objektiv från 8 till 1200 mm, att ständigt tvingas välja vad jag skall packa väskan med (och vilken väska jag skall ta) i 35 minuter varje gång jag skall ta en sväng runt huset skulle ta bort all lycka...

Jag skulle nog välja i stil med;
2 D200
1 5d (för kvaliteten på höga ISO)
ett dussin objektiv från vidvinkel till 300

1 zon VI klappkamera i 4x5" (för att bevara känslan av jobba i svartvitt med bladfilm)

Mellanformat med digibakstycke (troligen H-blad)
fyra objektiv

småprylar som polfilter, vattenpass mm

ett par kamerastativ (Gitzo?)

Arrilights mellan 800-1200W (sju stycken)
kompaktblixtar mellan 400-1200 Joule (sex stycken)
lampstativ, magic arms, bakgrundshållare, paraplyer, bouncers mm

portabelt ljus (Norman?)

Imaconskanner och en flatbädd av god kvalitet

datorprylar så det visslar om det, två stationära med tre skärmar varav en stor wide screen, portabla lagringsprylar...

...phuii, nu blir jag stressad av att fundera på vad jag skulle köpa i ett bräde rakt över disk.

Jag är beredd att hålla med. Vilken vacker pjäs. Och mycket mer än en ljusstark 35a behövs sällan. Synd att de kommer stå i skåp hos icke-fotograferande samlare bara. Om man ska vara fördomsfull...

MattiasL skrev:
Jag är beredd att hålla med. Vilken vacker pjäs. Och mycket mer än en ljusstark 35a behövs sällan. Synd att de kommer stå i skåp hos icke-fotograferande samlare bara. Om man ska vara fördomsfull...

Mina "samlarpolare" blir litet stela i ansiktet när jag berättar, och hur dom ser hur jag använder vissa av mina grejer! :)

Men man kan både använda grejerna varsamt,
och njuta av dom! ;)

Tror faktiskt, att killarna som konstruerade dessa små skönheter hade tanken på att dom skulle användas! ;) :)

Men håller med dig i din fördomsfullhet ;)
att de flesta av dessa Nikon SP nog står och samlar damm!
Tyvärr! :(

Ett par hus av Canons toppmodeller både analoga och digitala. Komplett uppsättning av L-objektiven.
En 1200mm skulle ju vara intressant.

Digital mellanformat, Hasselblad och en assistent, eller två. :)

/N

Ok här kommer min önskelista som jag skulle köpa med en gång.
Listan kan ju göras hur lång som helst :eek:)

1. Canon EOS 1 Ds mark II 2 stycken
2. Hasselblad H2D 39
3. Ett objektiv av varje sort dom har till bladaren så man har lite att välja på :eek:)
4. Ett objektiv av varje sort dom har till 1 Ds:eek:rna också så man har lite att välja på :eek:)
5. Komplett studiobelysning med allt vad det innebär med blixtar, bounchar osv.
6. Bakgrunds papper och tyger av olika material
7. 1 A-noll plotter, märke vet jag inte bara den är bra.
8. Obegränsat med papper, canvas och andra tyger till utskrifter
9. Färgpatroner i massor också, självklart
10. Bärbart lagringsmedia minst 80 gb, några stycken behövs nog eftersom vi ska resa mycket
11. Splirrans ny värsting dator eller 2 med i princip obegränsat minne och super grafikkort
12. En riktigt nice eller snarare 2 plattskärmar modell större märke vet ej, bara det är bra
13. wacombord A5, den med touchfunktion eller vad det nu heter, som man ritar på skärmen direkt
14. All utrustning som Lennart Nilsson använder för att göra sina extrema macrobilder, ska nog stå överst på listan :eek:) Jag som är värsta macro galningen
15. Produkttält
16. Produktbord
17. Den bästa scannern man kan få tag på på marknaden för mina gamla diabilder som ligger och samlar damm
18. Självklart måste jag även ha en assistent som fotocaddie också, orkar ju inte släpa på all tung utrustning jag har :eek:). Bra lön lovas :eek:)
19. Lamineringsapparat som tar A-noll storlek
20. Laptop, den bästa på marknaden vilken det nu kan vara?
21. En projektor så jag kan göra bildvisningar, modell vet inte bara den är bra
22. Sedan en himla massa småplock som filter, bra väskor, ryggsäckar, portabelt ljus, vanliga blixtar mm
23. Till slut skulle det bli en del flygresor till alla ställen jag och min fotocaddie skulle besöka med lyxboende för oss båda.
24. En himla massa god mat och vin.

Det blev ju en hel del man kan drömma om. Så köp nu en massa bilder av mig allihopa så jag kan få ihop min drömlista :eek:) :eek:) :eek:)

Ciao Annika

obegränsat?

Först skulle jag köpa en "bra bilder-pryl" som får en att ta bra bilder. Sedan skulle jag hosta igång Konica Minolta så de gör D9D (tätad givetvis) som får alla att ligga och kvida av habegär. Sedan skulle jag köpa ett gäng bra objektiv och anställa en assistent som får ha till uppgift att fixa allt emellan. Sedan har vi det där med tid att fota. Jobbet lär få ta stryk också...

Jag skulle vänta tills Leica släpper sitt Digitala-M system och köpa hela systemet rakt av.

kent.

Inget lätt uppgift

Före detta lite prylgalen kille som jag självklart känner drag till flagskeppet Canon 1ds Mark II, men den är so stor. Jag känner folk som har sålt den och köpt 5D, som jag själv har. Jag skulle ha 1Ds Mark II i vitrin, men det är inte sagt, att den skulle bli kamera som jag använder mest.

Jag har nästan inga objektiv, bara Canon 17/40 och Tamron 28/75. Min lista kunde vara:

Metz blixt
Sigma 100 - 300mm
Sigma 12 - 24mm
Canon 24 - 70, lite för stor, annars exellent
Lätt stativ + kulled
Snabb laptop
Epson 1800 printer
Eizo skärm 24'
Eye One kalibrerings instrument

Egentligen inte så hemsk mycket. Jag gillar inte att ha mycket prylar på mig, när jag går ut och fotar. Det som just nu ligger närmast på hjärtat, är stativ och kulled. Jouni

Köpa Sony, Nikon, Canon, Leitz och Hasselblad. Sen är det bara att plocka i lagren...

Nä, egentligen tror jag starkt på att det är begränsningar som skapar kreativitet, men en Canon 1Ds och Hasselblad H2D-39 skulle vara svåra att motstå...plus några gluggar förstås..

hmm.. när jag tänker närmare på saken så skulle jag nog se till att bli dersignchef på Mamiya (eller vad som blir kvar av dem)
Min högst personliga åsikt är att deras nyare modeller skulle behöva en omgång i modellvekstaden (CAD antar jag ;D).

likaså Hasselblads H1-2 osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto