Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pengarna finns på kontot! Vilket kinablixt-paket med UPS?

Produkter
(logga in för att koppla)

stylefish

Aktiv medlem
Nu är man verkligen i valet och kvalet.
Urvalet av kinablixtar är enormt och eftersom jag jag inte är en van användare av dessa så är det svårt att veta vilka som ger mest för pengarna.

Söker därför hjälp hos er.

Budgeten är 6000 - 6500 kr och för det hade jag tänkt mig två blixthuvuden med tillbehör. Att det är en tajt budget är jag mycket väl medveten om. Kanske kan tänka mig någon tusenlapp till.

Måste man verkligen ha två stycken 300Ws blixtar för att överhuvudtaget kunna plåta utomhus? Man kan inte köra kombinationen en 300Ws och en 250Ws?

Hursomhelst så har jag kikat lite på cyberphotos blixtar av märket "dörr" Hittas här!

Och sen har det mest blivit att jag kikat på ett paket hos foto-walser.de Hittas här!

Om det finns någon mer lite mer erfarenhet som har några tips angående detta så skulle ingen bli gladare än jag!

Har tänkt använda fulmetoden och försöka få tag på Belkins Ups som det pratas om i ett annat forum här på FS.

Tack på väldigt mycket förhand!
 
Jag beställde just http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-200ws-318.html

valde det då det var det billigaste som gick att ställa in mycket. de billigare gick mellan 110 och 13,75 Ws. Detta går mellan 200 och 6,25Ws.

Sedan fick jag tipps om billigt velourtyp på Jysk. 75 kr för fem meter! Får duga som bakgrund till en början.

Edit. Sorry, såg att du hade lite högre budget än mig. Med de slantarna kanske du till o med kan börja kika på elinchrom.
 
Väldigt tacksam för era svar! :)
Det är tydligt att många med en tajjtare budget väljer kaffebrus så det kanske är det som är grejjen trots allt.

Ska kolla in det där tyget du tipsade om också! Kan ju vara något det. Billigt värre!

Angående electra blixtarna så frågar jag mig om det inte är samma skrot och korn som kaffebrus fast till ett lite högre pris?

Tack igen!
 
Ja faktiskt så kanske Elinchrom är det säkraste att shoppa men då kommer tillbehören förmodligen att kosta en hel del sen när det ska vara elins orginal blixtrör/inställningslampor och så vidare.

Sen så oroar jag mig lite för att elins d-lite paket helt och hållet verkar vara gjorda i plast medans kinablixtarna i dom flesta fall är av metall.

Är det bara jag eller har kaffebrusblixtarna inställingsmöjligheter när det gäller effekten som ingen annan har?

Förresten. Det paketet som du tipsar om på 200Ws är inte det lite för svagt för att plåta utomhus med?
 
Det ska också nämnas att d-lite serien saknar fläktkylning vilket också många av kinablixtarna har.

Men faktum kvarstår att mest framtidssäkert är nog Elin ändå.

Jag blir inte klok!
 
jag tänker så här: med elinchrom kan man växa. jag kan köpa värre/bättre grejor sen när jag har lärt mig att fota med studioblixtar, och fortfarande använda d-liten.

jag behöver inte köpa elinchrom orginal tillbehör, t. ex kaffebrus har pirat som passar.

vad gäller styrkan vet jag inte.
 
mkpd skrev:
jag tänker så här: med elinchrom kan man växa. jag kan köpa värre/bättre grejor sen när jag har lärt mig att fota med studioblixtar, och fortfarande använda d-liten.

jag behöver inte köpa elinchrom orginal tillbehör, t. ex kaffebrus har pirat som passar.

Varför skulle man inte kunna växa med de billigare blixtar från kaffebrus? Jag hoppas i alla fall att mina inte slutar fungera om jag köper nya tuffare grejjer.

Tror 200 är lite klent om du vill vara säker på att klara större lokaler samt utomhus. Men nån med mer erfarenhet kan säkert ge dig ett bättre svar.
 
Jag har kört kaffebrus länge nu, har 4 huvuden, 2X300, 500 och 120 WS.

Släpar runt dom på en olika onsite jobb som bröllop och till och med i ishallar. Dom funkar kanonbra och har hållit för behandlingen.

Stativen är stadiga och rejäla manfrottokopior.

Alla utom den minsta har Bowens fäste för tillbehör så det finns hur mycket som helst att tillgå.
 
Tackar för alla svar!
Elins d-lite går nog bort pga att jag helt enkelt tror att dom är för plastiga.

Lutar fortfarande åt cyberphotos dörr eller kaffebrus paket.

Ljus får jag nog oavsett får vi hoppas :)
 
Fattar inte heller varför man inte skulle kunna växa med kaffeblixtarna.

Faktum är att dom är så pass bra att jag inte har en tanke på att köpa dyrare grejor fast jag använder dom tämligen ofta. Skulle en paja så köper jag en ny.
 
kaffeblixtar? hehe, sumpfilter som softbox? ;P
okey okey, jag får ta tillbaka mitt påstående då,
har ingen aning om hur pass bra kinablixtarna är, men tydligen så är de riktigt bra då?

vad gäller elinc. så har jag hört förr att de står för toppkvalité, tog därför för givat att de är bättre, men tydligen så är det inte så.
 
Jag är också intresserad av ett paket, och lutar åt kaffebrus.

Dock så vill jag påminna om Peters ursprungsfråga; blixtpaket med UPS. Dvs batteriblixtar eller köra med extern UPS (billigt skit från webhallen). Någon som har någon erfarenhet?
 
BugEyes skrev:
Jag har kört kaffebrus länge nu, har 4 huvuden, 2X300, 500 och 120 WS.

Släpar runt dom på en olika onsite jobb som bröllop och till och med i ishallar. Dom funkar kanonbra och har hållit för behandlingen.

Stativen är stadiga och rejäla manfrottokopior.

Alla utom den minsta har Bowens fäste för tillbehör så det finns hur mycket som helst att tillgå.

i second that.
har starfoto-skallar.
2x300
1x600
2x110

funkar kanonbra och har plågat dessa i allt från -30 till att jag tappat skallar från huvud-höjd osv.
 
Kan bara hålla med föregående talare. Kaffebrus grejor är väldigt bra och mycket prisvärda. Jag har kört mina varje vecka det senaste året utan något som helst problem. Det finns fullt sortiment tillbehör som inte kostar skjortan. Reservdelar finns om oturen är framme. Kina blixtar är minst lika bra som Indien blixtar! Se till vad du får för dina pengar om du är smart.

www.pix4chicks.se för bildexempel på vad man kan åstakomma med kaffebrusblixtar och softboxar.
 
Någon som provat driva Kaffebrus-blixtarna (tänker främst på QH-varianterna) med UPS som kör modifierad sinusvåg? Något brum eller andra konstigheter?

Jag funderar också på att skaffa nya blixtar till min UPS men är lite orolig att den höga vikten hos Kaffebrus-blixtarna kanske beror på att de använder en transformator som inte kommer gilla orena sinusströmmar. Det verkar vara fallet med mina gamla Multiblitz-blixtar som brummar en del när jag kör dem på UPS.

Jag tittar också på Elinchrom D-lite 4 som folk drivit bra med UPS och som inte heller är mycket dyrare än Kaffebrus och dessutom lättare att släpa med (vikten innebär nog också att det är ett switchande nätagg som klarar vågformen bättre), men är lite intresserad av Kaffebrusvarianterna eftersom jag nog hellre skulle vilja ha Bowensfattning för att kunna uppgradera till riktiga Bowens framöver.
 
Senast ändrad:
Flikar in en fråga på samma tema om det är ok..

Låter ju riktigt bra om de biligare alternativen hos tex Kaffebrus är lika bra som de dyrare som Elincrome.. När det gäller tillbehör som softboxar o paraplyer o sånt, märker man skillnad överhuvudtaget på "bildkvaliteten" mellan de olika märkena, dvs blir det sämre ljus? (om nu kaffebrus blixtpaket håller för yrkesanvändande så lär de ju även hålla för mig som glad fotoamatör..:)

mvh Johan
 
Johan Ahlbom skrev:
Flikar in en fråga på samma tema om det är ok..

Låter ju riktigt bra om de biligare alternativen hos tex Kaffebrus är lika bra som de dyrare som Elincrome.. När det gäller tillbehör som softboxar o paraplyer o sånt, märker man skillnad överhuvudtaget på "bildkvaliteten" mellan de olika märkena, dvs blir det sämre ljus? (om nu kaffebrus blixtpaket håller för yrkesanvändande så lär de ju även hålla för mig som glad fotoamatör..:)

mvh Johan

det kan man göra. Du kan med en billig softbox som har nylon-diffusorer få en diffus hotspot. Silke tex är mycket bättre i det avseendet... men du... det märker man inte.

DOCK är det bra med dubbla diffusorer. Diffusorn du ser + en till diffusor inne i softboxen.
 
ANNONS