Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
"Pennmus"
- Trådstartare macce
- Start datum
johanh
Aktiv medlem
Hör av dig till Krille MX på fotosidan. Såg en av hans bilder som är gjord mha en sådan. Länken till bilden jag såg är:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=75283
Johan
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=75283
Johan
Sgt Hal [E.F.S]
Aktiv medlem
Funkar helt perfekt!
Jag har en Wacom Intous2, visserligen bra mycket dyrare än en Graphire2 men jag tyckte det var värt det. Skillnaden är att Intous2 är lutningskänslig dvs du får olka egenskaper på många verktyg i PS beroende på hur du lutar pennan. Du kan ansluta flera pennor och Airbrush till Intous2 vilket med olika id-nummer på pennorna ger snabbt tillgång till flera verktyg med förutbestämda inställningar. Nivåerna av tryckkänslighet är dubbelt så stor på Intous2 jämfört med Graphire2. Jag är helnöjd fastän den var dyr. Det som fick mig att ta Intous2 deffinitivt framför Graphire2 när jag stod där i butiken var dock att musen var skönare i passformen på Intous2.
Jag har en Wacom Intous2, visserligen bra mycket dyrare än en Graphire2 men jag tyckte det var värt det. Skillnaden är att Intous2 är lutningskänslig dvs du får olka egenskaper på många verktyg i PS beroende på hur du lutar pennan. Du kan ansluta flera pennor och Airbrush till Intous2 vilket med olika id-nummer på pennorna ger snabbt tillgång till flera verktyg med förutbestämda inställningar. Nivåerna av tryckkänslighet är dubbelt så stor på Intous2 jämfört med Graphire2. Jag är helnöjd fastän den var dyr. Det som fick mig att ta Intous2 deffinitivt framför Graphire2 när jag stod där i butiken var dock att musen var skönare i passformen på Intous2.
Ingo
Aktiv medlem
Håller med Ola - Intous2 är super när man väl lärt sig hantera den. Trevligare att arbeta med när man skall "måla traditionellt" på datorn och jag skulle inte vilja vara utan den, men till fotoredigering tar jag fortfarande musen till hjälp. Vad som var avgörande för mig var att Intuos går att få i större storlekar än A6 - min är A4+ och ersätter ritblocket suveränt. Att man sedan kan välja olika pennor osv gör ju inte saken sämre.
Fundera över vad du skall ha den till och om storleken kan utgöra en begränsning. För varje-dag användning skulle jag nog välja en Intuos, men om du bara behöver den ibland är nog Graphire ett vettigare alternativ, särskilt om man ser till prisskillnaden. Vad det gäller tryckkänslighet, upplösning osv tror jag både graphire och intous räcker långt för normalt arbete. Wacom har tillverkat schyssta plattor i många år.
/Ingo
Fundera över vad du skall ha den till och om storleken kan utgöra en begränsning. För varje-dag användning skulle jag nog välja en Intuos, men om du bara behöver den ibland är nog Graphire ett vettigare alternativ, särskilt om man ser till prisskillnaden. Vad det gäller tryckkänslighet, upplösning osv tror jag både graphire och intous räcker långt för normalt arbete. Wacom har tillverkat schyssta plattor i många år.
/Ingo
Sgt Hal [E.F.S]
Aktiv medlem
pris
Jag har en Intous2 A5 vilket jag tycker är lagom faktiskt. En större ger bara större rörelse med armen och det är för mig inte ergonomiskt bra och skönt i längden.
Jag köpte min i butik för 2595:- inkl moms. Jag orkar inte längre jaga land och rike runt för att tjäna några hundra hit eller dit. Det är viktigare med support och service på nära håll.
Om du skall måla i första hand hade jag absolut köpt en Intous2 eftersom du dels kan ha flera pennor med olika verktyg och inställningar. du tar en penne för pensel, en annan för markering etc. Det är mycket snabbare än att sitta och klicka och byta verktyg hela tiden. Dessutom är Intous2 lutningskänslighet helt super. Beroende på hur du lutar pennan så kan du ändra riktning på sprutet i Airbrush, penslar blir tjockare eller smalare. Det funkar i det närmaste som riktiga verktyg på rikgigt papper.
Jag har en Intous2 A5 vilket jag tycker är lagom faktiskt. En större ger bara större rörelse med armen och det är för mig inte ergonomiskt bra och skönt i längden.
Jag köpte min i butik för 2595:- inkl moms. Jag orkar inte längre jaga land och rike runt för att tjäna några hundra hit eller dit. Det är viktigare med support och service på nära håll.
Om du skall måla i första hand hade jag absolut köpt en Intous2 eftersom du dels kan ha flera pennor med olika verktyg och inställningar. du tar en penne för pensel, en annan för markering etc. Det är mycket snabbare än att sitta och klicka och byta verktyg hela tiden. Dessutom är Intous2 lutningskänslighet helt super. Beroende på hur du lutar pennan så kan du ändra riktning på sprutet i Airbrush, penslar blir tjockare eller smalare. Det funkar i det närmaste som riktiga verktyg på rikgigt papper.
ELe
Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Graphire 2 och tycker den fungerar utmärkt. För redigering på amatörnivå kommer man otroligt långt. Betydligt enklare att göra markeringar och retucheringar än med en mus. Handens precision ökar markant. Dessutom går det snabbare att bläddra bland menyerna tycker jag.
Musen som hör till använder jag inte alls eftersom den bara fungerar på plattan och då måste flyttas fram och tillbaka.
Lycka till med ditt val.
Jag har en Graphire 2 och tycker den fungerar utmärkt. För redigering på amatörnivå kommer man otroligt långt. Betydligt enklare att göra markeringar och retucheringar än med en mus. Handens precision ökar markant. Dessutom går det snabbare att bläddra bland menyerna tycker jag.
Musen som hör till använder jag inte alls eftersom den bara fungerar på plattan och då måste flyttas fram och tillbaka.
Lycka till med ditt val.
fjalstal
Aktiv medlem
Jodå, den är helt OK. Har haft min i ett par veckor och är helt nöjd. Precisionen är riktigt bra och även om jag var lite tveksam över den lilla ritytan så funkar det mycket bättre än jag hade väntat mig. Visst hade det varit ännu trevligare med en Intous men tyvärr är prylkontot rätt tomt eftersom vi köpte ny bil nyss.
Always The Man
Aktiv medlem
Någon som har testat den nya Volito från Wacom ?
Den kostar bara runt 600:- så det är väl ett bra alternativ annars ? Eller är det någon som har koll på såna här saker som vet om det är någon större skillnad ?
Rörig fråga det blev...förstår ni inte så är det väl bara låta bli att svara
Den kostar bara runt 600:- så det är väl ett bra alternativ annars ? Eller är det någon som har koll på såna här saker som vet om det är någon större skillnad ?
Rörig fråga det blev...förstår ni inte så är det väl bara låta bli att svara
macce
Aktiv medlem
Always skrev:
Någon som har testat den nya Volito från Wacom ?
Rörig fråga det blev...förstår ni inte så är det väl bara låta bli att svara![]()
Vad jag har förstått av skillnaden mellan olika plattor är dels ritytan (A6,A5,A4 tror jag)
samt upplösningen.
Ju mera upplösning desto mera precis kan man rita.
Hörde att en platta hade en feldiff på +/- 5 mm o då kör man hellre med mus
Men ta detta med en nypa salt, för som sagt jag har inte provat någon själv än.
En graphire 2 skall nog landa hos mig väldigt snart iaf (995:- på scandinavianphoto.se + frakt )
Tacka alla som brytt er om att svara på mina frågor
KjellF
Aktiv medlem
Någon som har vana av andra märken än Wacom, tex
Trust? http://www.trustreseller.com/products/group.htm?mpg=TABLET
Finns bla hos http://www.jmedata.se/dept.asp?dept_id=1305&sub_dept=100
Trust? http://www.trustreseller.com/products/group.htm?mpg=TABLET
Finns bla hos http://www.jmedata.se/dept.asp?dept_id=1305&sub_dept=100
macce
Aktiv medlem
Har nu införskaffat en wacom graphire 2.
Jag måste säga att jag är rätt nöjd faktiskt, det är väl klart att en dyrare platta kanske har mera inställnings möjligheter men arbetsytan tycker jag räcker till gott o väl, man får ganska stora arbetsrörelser med bara en A6:a tycker jag så större format är inget för mig.
Tryckkänsliget (pennan)är ju nåt nytt för mig som är van musanvändare, det är helt enkelt suveränt !
Jag måste säga att jag är rätt nöjd faktiskt, det är väl klart att en dyrare platta kanske har mera inställnings möjligheter men arbetsytan tycker jag räcker till gott o väl, man får ganska stora arbetsrörelser med bara en A6:a tycker jag så större format är inget för mig.
Tryckkänsliget (pennan)är ju nåt nytt för mig som är van musanvändare, det är helt enkelt suveränt !
elva
Aktiv medlem
Har nu kollat lite på bla den där TRUST-brädan...och den verkar ju väldigt intressant eftersom den är ett antal tusenlappar billigare än wacom.
MEN, jag vet ju inte direkt vad jag ska titta efter, nån som kan hjälpa mej, alltså vad gäller prestandan.
Enligt Specifikationen så har tex Trust-pennan 512 tryckkänslighetsnivåer(vilket ord) mot intous 1024...men trust har högre upplösning än wacom....så VAD ska jag titta på när jag väljer platta????
Jag ska fråmst ha den till att rita med inklusive en hel del "tracing" (hittade inget svenskt ord) så därför vill jag ha A4.
MEN, jag vet ju inte direkt vad jag ska titta efter, nån som kan hjälpa mej, alltså vad gäller prestandan.
Enligt Specifikationen så har tex Trust-pennan 512 tryckkänslighetsnivåer(vilket ord) mot intous 1024...men trust har högre upplösning än wacom....så VAD ska jag titta på när jag väljer platta????
Jag ska fråmst ha den till att rita med inklusive en hel del "tracing" (hittade inget svenskt ord) så därför vill jag ha A4.
Estethia
Aktiv medlem
elva skrev:
kör wacom! tryckkänsligheten är otroligt viktig!
annars försvinner känslan och det är svårt att rita.
själv har jag ett par wacom, en gammal nånting i A4 storlek och en ny Intous2 A5. den lilla är mycket smidigare men har lite väl glatt yta. (ibland lägger jag ett ritpapper över så jag inte ska "halka" omkring)
jag är nöjd och kör den hela tiden, även med mus.
som nån skrev så måste man flytta omkring den på plattan, men man väljer förstås musinställning istället för penn- på själva musen, så fungerar den som en vanlig mus och man måste inte ända ut i hörnen. funkar skitbra.
med den första wacombrädan klämde jag bl.a. ur mig ett porträtt av gillian anderson (bruttan i arkiv x serien, ni vet). gick fort, bra och det är otroligt skönt med bra tryckkänslighet.
Bilagor
kreatören
Aktiv medlem
Wacom ritbräda
Som illustratör har jag arbetat med Wacombrädor i flera format, just nu har jag en A4 som jag är mycket nöjd med. Till den har jag förutom den vanliga pennan också en airbruschpenna som jag tycker är suverän just för illustrationer men också för fotoretusch.
Illustrationen har jag gjort i ett program som heter Painter.
Som illustratör har jag arbetat med Wacombrädor i flera format, just nu har jag en A4 som jag är mycket nöjd med. Till den har jag förutom den vanliga pennan också en airbruschpenna som jag tycker är suverän just för illustrationer men också för fotoretusch.
Illustrationen har jag gjort i ett program som heter Painter.
Bilagor