Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
"Pennmus"
- Trådstartare macce
- Start datum
Estethia
Aktiv medlem
elva skrev:
Borde säkert skicka detta som privat meddelande istället, men...
Känner du till någon websida med photoshoptips med inriktning åt teckningshållet...
Väldigt fint porträtt förresten.
hm.. nä det gör jag tyvärr inte.
nåt särskilt du undrar över när det gäller tips?
tack så mycket!
*glad*
Lärfars
Aktiv medlem
Estethia skrev:
kör wacom! tryckkänsligheten är otroligt viktig!
annars försvinner känslan och det är svårt att rita.
själv har jag ett par wacom, en gammal nånting i A4 storlek och en ny Intous2 A5. den lilla är mycket smidigare men har lite väl glatt yta. (ibland lägger jag ett ritpapper över så jag inte ska "halka" omkring)
jag är nöjd och kör den hela tiden, även med mus.
som nån skrev så måste man flytta omkring den på plattan, men man väljer förstås musinställning istället för penn- på själva musen, så fungerar den som en vanlig mus och man måste inte ända ut i hörnen. funkar skitbra.) man behöver inte så stor yta för en mus.
med den första wacombrädan klämde jag bl.a. ur mig ett porträtt av gillian anderson (bruttan i arkiv x serien, ni vet). gick fort, bra och det är otroligt skönt med bra tryckkänslighet.
Nu har tiden kommit för mig att blanda mig i denna diskussion eftersom jag ska skaffa ett mussubstitut (inget perverst!!!
Tryckkänsligheten är otroligt viktig läser jag är, och sen köp Wacom! Jag har lånat en Acecad-platta av en kompis, mest för att testa storleken vilken jag tycker räcker åt mig (A6).
Jag var helt inne på att skaffa en Wacom Volito2 A6, men sen såg jag att den "bara" hade en tryckkänslighet på 512, mot Acecad:ens 1024. Då frågar jag mig; hur viktig är tryckkänsligheten? Är den så viktig att jag ska avstå från en Wacom, eller kan det vara så att en 512 wacom ändå är bättre än en 1024 acecad?
Tittar man sen vidare på upplösningen så har voliton 1016 dpi och acecaden 2540 dpi, alltså en klar fördel för acecaden. Jag blir förvirrad!!
Jag tycker som sagt att den acecad jag lånat känns helt ok, lite plastig, men ändå ok, men hur ska jag göra? Ska jag skaffa en wacom ändå eller satsa på en acecad??
Estethia
Aktiv medlem
jag vågar inte svara eftersom jag bara testat wacom och trust (testet finns med i Allt om digitalfoto nr 3 2005).
mellan dessa två märken fanns det iallafall inga tvivel om vilken som var bäst.
den lilla enkla voliton, som kanske hade sämre siffror på papperet, fungerade tusen gånger bättre än skräpbrädorna från trust.
jag råder dig att göra som jag gjorde en gång på 90-talet (på en mässa): testa en wacombräda oxå innan du bestämmer dig för nåt annat.
chansen är stor att det är wacombrädan som är bäst.
mellan dessa två märken fanns det iallafall inga tvivel om vilken som var bäst.
den lilla enkla voliton, som kanske hade sämre siffror på papperet, fungerade tusen gånger bättre än skräpbrädorna från trust.
jag råder dig att göra som jag gjorde en gång på 90-talet (på en mässa): testa en wacombräda oxå innan du bestämmer dig för nåt annat.
chansen är stor att det är wacombrädan som är bäst.
Jochum Berg
Aktiv medlem
Har haft wacom i många år och nu har jag en ett par år gammal A4 nånting som jag vet inte ens vet vad den heter (det står sapphire på baksidan) men jag gissar att det är den inte dyraste modellen utan mellanmodellen med 512 känslighetsnivåer, och jag kan säga att hur sjutton skulle man märka skillnad mellan 512 och tusen nivåer? Jag tror inte jag skulle märka skillnad mellan 100 och tusen, det är ungefär som att köra en Ferrari på grusvägar och försöka känna hur fort topphastigheten är.
Den nya plattan är dock inte lutningskänslig, men kan inte påstå där heller att det är nåt som märks, tror man bara har glädje av det ifall man sysslar med kalligrafi.
Kör med wacom, det kan inte bli fel, den förra modellen hade jag tio år och var tvungen att byta bara för att kontakten blev gammalmodig (adb el nåt sånt). Men wacom funkar klockrent.
Sen kan jag säga att jag använder den mer som mus än att rita med den nu för tiden, så fort jag använder musen fem minuter får jag kramp, pennan kan jag hålla hela dagen! Fast bäst är faktiskt att jag kan alternera emellan. Förutom att pennan är guld i photoshop. Penna kan varmt rekommenderas till alla, även de som inte ritar el retuscherar.
Obs, det kan finnas ett par veckors invänjningstid i början med penna eftersom den är relativ till ytan som inte musen är, el hur man skall förklara, men efter det så vill man aldrig bli av med pennan. Menar med det att man inte skall ta beslut efter att ha testat pennan en minut i affären, för är man ovan känns det bara avigt, ni skall lita på oss som redan har ett wacom och säger att det är den bästa datorprylen vi har!
Den nya plattan är dock inte lutningskänslig, men kan inte påstå där heller att det är nåt som märks, tror man bara har glädje av det ifall man sysslar med kalligrafi.
Kör med wacom, det kan inte bli fel, den förra modellen hade jag tio år och var tvungen att byta bara för att kontakten blev gammalmodig (adb el nåt sånt). Men wacom funkar klockrent.
Sen kan jag säga att jag använder den mer som mus än att rita med den nu för tiden, så fort jag använder musen fem minuter får jag kramp, pennan kan jag hålla hela dagen! Fast bäst är faktiskt att jag kan alternera emellan. Förutom att pennan är guld i photoshop. Penna kan varmt rekommenderas till alla, även de som inte ritar el retuscherar.
Obs, det kan finnas ett par veckors invänjningstid i början med penna eftersom den är relativ till ytan som inte musen är, el hur man skall förklara, men efter det så vill man aldrig bli av med pennan. Menar med det att man inte skall ta beslut efter att ha testat pennan en minut i affären, för är man ovan känns det bara avigt, ni skall lita på oss som redan har ett wacom och säger att det är den bästa datorprylen vi har!
digitalzero
Aktiv medlem
Kan bara hålla med. Har en äldre Wacom A4 Intous1 som oxå funkar helt klockrent. Klart underbart vid friläggning.
Lärfars
Aktiv medlem
Ville bara säga att jag skaffat en Wacom Intuos3 A6 nu och är super nöjd, det enda jag ser som en nackdel på denna är att jag är vänsterhänt och alla knapparna sitter på vänster sida, men det kan jag leva med. I början hade jag lite problem med touch stripen, jag kom åt den hela tiden med handen och zoomade ut och in och åt alla håll, men jag stängde av den så att det bara går att använda pennan på den så funkar det suveränt.
Jochum Berg
Aktiv medlem
Kul!
Kan aldrig bli fel med wacom.
Hade oxå touch stripe på den gamla brädan men kan inte påstå att jag saknar den nu alls.
Kan aldrig bli fel med wacom.
Hade oxå touch stripe på den gamla brädan men kan inte påstå att jag saknar den nu alls.
lasselotus
Aktiv medlem
Storlek?
Ni som har arbetat ett tag med ritplattor kanske kan ge mig råd på vad som skulle passa mig, mitt behov är att lättare kunna bearbeta foton, vilken storlek passar bäst för det?
Vad är fördelen med en större platta tex A4 gentemot A5 eller A6, speciellt om man nu inte är ute eftar att "rita" i den bemärkelsen.
Ni som har arbetat ett tag med ritplattor kanske kan ge mig råd på vad som skulle passa mig, mitt behov är att lättare kunna bearbeta foton, vilken storlek passar bäst för det?
Vad är fördelen med en större platta tex A4 gentemot A5 eller A6, speciellt om man nu inte är ute eftar att "rita" i den bemärkelsen.
Jochum Berg
Aktiv medlem
Storlek… jag har nog en A5, den är stor som en A4 men ritytan är A5 så jag gissar den klassas som A5 och det är som skrivet det minsta om man vill rita, eller om man har väldigt stor skärm, då blir det inte så stor skillnad mellan pennans rörelse och dess rörelse på skärmen. Exaktheten ökar lite oxå.
Men det roliga är att jag använder bara 75% av ritytan så det är inte så jättestor skillnad gentemot en A6 kan man gissa. Så Steinicks råd att ritar man inte så räcker en A6 tror jag ligger en del i.
Men har man väldigt mycket pengar att slösa med så kan man väl skaffa sig en A5 ändå, man kommer ju ha den i tio el tjugo år framåt säkert.
Att köpa sig en A4 förstår jag inte riktigt nyttan av, den kommer bara vara ivägen, typ jättestor…
Men det roliga är att jag använder bara 75% av ritytan så det är inte så jättestor skillnad gentemot en A6 kan man gissa. Så Steinicks råd att ritar man inte så räcker en A6 tror jag ligger en del i.
Men har man väldigt mycket pengar att slösa med så kan man väl skaffa sig en A5 ändå, man kommer ju ha den i tio el tjugo år framåt säkert.
Att köpa sig en A4 förstår jag inte riktigt nyttan av, den kommer bara vara ivägen, typ jättestor…
lasselotus
Aktiv medlem
Tack för hjälpen, tror jag börjar med en A6. Var rädd att den skulle kännas för liten, men jag tror ni har rätt att det räcker för mig.
kreatören
Aktiv medlem
"Att köpa sig en A4 förstår jag inte riktigt nyttan av, den kommer bara vara ivägen,
...Kanske inte om man bara håller på med fotobehandling. Jag arbetar också med formgivning och illustrationer och då är en A4 alldeles utmärkt, jag har tom en A4+. Vilket betyder att man kan arbeta både liggande och stående A4 i 100%.
/Bernt
...Kanske inte om man bara håller på med fotobehandling. Jag arbetar också med formgivning och illustrationer och då är en A4 alldeles utmärkt, jag har tom en A4+. Vilket betyder att man kan arbeta både liggande och stående A4 i 100%.
/Bernt
digitalzero
Aktiv medlem
Skulle tippa på att A5 till A6 blir perfekt, A4 är som sagt va stor. Har en A4 själv som ja tycker är lite för stor.
Kan ju tillägga att ja inte köpte min utan fick den efter ett jobb ja gjorde för lääänge sen.
Kan ju tillägga att ja inte köpte min utan fick den efter ett jobb ja gjorde för lääänge sen.
Estethia
Aktiv medlem
jag har oxå en A4 oversize (A4 åt båda hållen).
den använde jag knappt för den var helt enkelt för klumpig.
om jag inte använder tangentbord och köper mig ett ännu fläskigare skrivbord så kanske...
men nej, jag fick så ont i armen.
för mig är en A6 helt perfekt och då illustrerar jag oxå en hel del.
tror det är en stor del smaksak i vilken storlek man vill ha och hur man har det rent praktiskt vid datorbordet.
den använde jag knappt för den var helt enkelt för klumpig.
om jag inte använder tangentbord och köper mig ett ännu fläskigare skrivbord så kanske...
men nej, jag fick så ont i armen.
för mig är en A6 helt perfekt och då illustrerar jag oxå en hel del.
tror det är en stor del smaksak i vilken storlek man vill ha och hur man har det rent praktiskt vid datorbordet.
Jochum Berg
Aktiv medlem
Då kan jag bidra med hur jag har det ordnat då, brädan på bordet precis rakt framför mig, bakom det närmast skärmen tangentbordet, ngt litet förskjutet åt vänster så jag når snabbkommandona bekvämt med vänsterhanden, te höger musen, så ifall jag skulle ha en större bräda hamnar tangenbordet och därmed skärmen ännu längre bort, inge bra.