Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pensel för objektivrengöring?

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Halloj!

Fått veta att en mjuk pensel är lämplig för objektiv rengöring och tittade på konstnärspenslar utan större framgång då jag tycker de flesta tvärt om verkade ganska jäkla hårda faktiskt. En kosntnärsbekant till mig tipsade om att mårdhårs-penslar är bland de mjukaste som finns, dock inte sett några sådana än så länge i de butiker jag varit i. Vad kör ni andra med, eller är det inte så petigt? Den jag tittade på var av svinborst tror jag el dyl och var inte särskilt mjuk.

Mårdhårspenslar används mest till akvarellmålning och är rätt dyra. Finns i affärer för konstnärsmaterial. Där finns säkert penslar som är billigare och fortfarande mjuka. Fotoaffärerna har väl annars penslar tillsammans med blåsmojäng. Hör där först.

Jo "med blåsmojäng" finns men kostar dock runt hundralappen och så mycket kostar inte en mårdhårspensel på långa vägar, den stannar iaf på 44 kr ungefär om man nöjer sig med en liten vilket borde vara tillräckligt om man nu inte ska borsta hela linsen då möjligen då kan ju större vara bra att ha.

Jag provade att köpa en billgare som jag tänkt ha till kamerahus rengöring (skräp mellan knappar o sådant) och den var visserligen ganska mjuk o fin men dammade ngt förjävligt innan man fick "damma ur den" och det kan ju inte vara lämpligt för objektiv precis. Den var gjord i syntetiskt material, tror inte mårdhårspenslar lider av det.

"Blåsborste. stor, art bet PR1101"

Jag har en sån här (scrolla ner halvvägs på sidan till "blåspenslar"), den är lagom mjuk, stor nog att få väck allt damm med några sekunders blåsande samtidigt som man drar några varv med penseln, den dammar inte, och är ingen budgetvältare.

Jag gör ren linsytor och skrymslena på kamerahuset med samma borste.

Köpte min i början på 70-talet, den som Photax säljer verkar se likadan ut nu som då, ingen onödig produktutveckling här inte ;) och min hänger nog med ytterligare 30-40 år.

”Blåsmojäng” med tillhörande pensel för hundra spänn tycker jag inte är så dyrt när du får både blås och borste. Mårdhårspenseln samlar också på sig en del damm och fett, och det kan i så fall vara praktiskt med en lite större tänkte jag (när det gällde priset).

Det var en sån blåsborste-”mojäng” som ”cowboy” tipsade om som jag tänkte på. Jag har en själv sedan många år och har även jobbat med mårdhårspenslar men till objektiv tycker jag blåsborste är bättre och inte så ömtålig.

Tack för tipsen. Jag hittade något på clas jag ska kolla på idag som heter "Lens pen pro II", det är en borste i penformat som ska funka för alla former av linser. Det låter kanon. Annledningen att jag inte vill ha en blåsborste helst är att jag redan har en finfin blåsbälg utan borste så det blir lite onödigt men visst inget att bråka om några tior hit eller dit men tror denna "Lens pen pro II" ska funka bra, ska kika på den idag. Så behåller jag den andra penseln för kamerahusrengöring då man trol inte bör kombinera dessa, i mitt huvud iaf.

Tack för tipsen!

ANNONS
Götaplatsens Foto