Annons

Pentax 645D

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Verkar som väntat vara en mellanformatare med i princip alla funktioner från K-7, strålande. Stor nyhet är väl Safox 9, som vi har väntat :) Såg ingen prisindikation ännu...
 

quarc

Aktiv medlem
Släpps endast på den Japanska marknaden i första fasen. Prisindikation på 9400 USD för huset och 1100 USD för det nya VÄDERTÄTADE normalobjektivet :) Det låter som kameran kommer hamna strax under 100k när den kommer till Sverige i paket med normalen.

Ungefär samma storlek och vikt som C 1D och N D3. Lite dyrare, men med tanke på alla gamla objektiv som folk sitter på kan det ju faktiskt vara billigare för somliga.

FUnktionerna verkar vara i stort sett identiska med K-7. Samma batteri som till K-7 också, mycket bra Pentax.
 

hence84

Aktiv medlem
Verkar som väntat vara en mellanformatare med i princip alla funktioner från K-7, strålande. Stor nyhet är väl Safox 9, som vi har väntat :) Såg ingen prisindikation ännu...
Enligt Engadget.com ska dom ha ¥850,000 ($9,442) för huset. Vilket måste anses som billigt? För mig är det otroligt dyrt men för proffs är det säkert överkomligt =)

Skulle inte ha något emot att prova en i nått år...
 

quarc

Aktiv medlem
En kompis fick lova att renovera både kök och badrum för att få köpa nytt (begagnat hus). I det perspektivet är ju denna kamera billig :)
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Även om det inte direkt är aktuellt för merparten av marknadens fotografer, så har Pentax i vart fall satt ner foten vilket förmodligen leder till viss förundran hos fotoklientelet.
Och med budskapet "Yes we can" skapas säkert en goodwill som kan vara ganska betydande.

Givetvis kommer priserna att sjunka ngt med tiden och vem vet, om några år kan en begagnad 645 D vara ett alternativ för normalfotografen.

För egen del berörs jag tyvärr inte men kan ändå som pentaxägare känna viss medvind..

lma
 

Peter.Ivarsson

Aktiv medlem
Ny 645

Japp detta var en rolig nyhet för oss Pentaxianer, tyvärr ligger ett byte utom all rimlighet för egen del. Såg att den klarar 1,1 fps får väl anses vara rätt bra med 40 mpix? Grattis till alla som köper en!

Får fortsätta drömma om en K-7 istället!

Peter
 

FotoZ

Aktiv medlem
Den här kameran visar att Pentax kan göra det.
Det är psykologiskt viktigt att de lanserar en kamera med större bildsensor än Canon och Nikon använder, eftersom för många så har storleken betydelse... :)
Det är också bra att den innehåller såpass mycket nytt, för mellanformat iaf.
Och just att nya 645D systemet blir marknadens första vädertätade och köldsäkrade mellanformatssystem, till marknadens lägsta pris dessutom, är i sig en bedrift.
Genom att mycket av tekniken har hämtats från K-7, men anpassats för den större sensorn och större sökaren, så har utvecklingskostnaderna ändå kunnat hållas på rimlig nivå och det är nog därför som priset är så lågt som det är - jämfört med konkurrenterna som inte har någon systemkamera-teknik att hämta komponenter och tekniska finesser ifrån.

Gamla 645 var en konkurrent till Canons och Nikons dyraste 24x36 modeller, och nu tar Pentax upp denna kamp i den digitala eran. Canon och Nikon för sport- och pressfotografer, men kanske Pentax kan göra en inbrytning bland proffsfotografer ute på fältet och i studio. Landskap, natur, porträtt, reklam...
 

quarc

Aktiv medlem
Beräknad att komma till europa i juli
Har bara sett detta som ett rykte, har du sett någon officiellt från Pentax? Enligt Pentax är det bara en lansering i Japan nu, och ingen mer infomration vad jag vet. Om Pentax känner sig tvungna att bygga upp en proffsserviceorganisation så lär det ta längre tid, såvida detta inte är det Nikonrykte som florerar.
 

quarc

Aktiv medlem
Frågan är dock hur många av dessa objektiv som får säljas i Europa. Tidigare hade man bly i glaset för att få till en viss brytning, men det är tydligen inte längre tillåtet. Jag vet inte när reglerna infördes, men många 645 objektiv är ju ändå relativt nya (de med AF) så de kanske redan är omdesignade? Någon som vet?
 

quarc

Aktiv medlem
Dubbla SD-kort, kommer det kunna fungera som backup så att samma data sparas på båda korten?
Du kan välja. Antingen sparas det först på ena kortet sedan på det andra, eller så sparas det på båda samtidigt. Vad jag förstår kan man även lagra RAW på ena och JPG på andra men det är jag inte lika säker på.

Vad jag hoppas på är att man även skall kunna kopiera mellan korten, något jag skulle önska även i K-7 efterträdare. Då kan man ta med sig en massa småkort på resa, Kopiera över de bästa bilderna och posta hem i små kuvert som backup. Allt detta utan att man behöver ha med sig extra utrustning. Men om jag mot förmodan kommer ha råd köpa denna kamera vågar man nog knappast sticka iväg på resa till obskyra länder med den :-(
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Är tillverkningen av objektivet planerad efter 1995 är antagligen den största andelen glas som var fritt tillgänglig för konstruktörerna s.k eco-glas... Dvs fria från arsenik och kadmium och med mindre bly i. Det finns ett RoHS-direktiv om just detta som jag inte minns nummret på i huvudet.

Sen GÅR det att konstruera väldigt liknande egenskaper i ett eco-glas - men stabiliteten i tillverkningskvaliten är så oerhört mycket lägre att bortsorteringsgraden på flytplattorna tiodubblas. Det blir alltså ganska dyrt...! Jag vet att Cooke halverade sina marginaler i övergångsfasen. Det är också väldigt mycket billigare med stora asfäriska linser idag, så vissa saker kan man designa bort/om.

Det som gladde mig mest med introduktionen var att det till slut visade sig att det var den nyare 6µm-cellen som används i sensorn i kameran, och inte den uråldriga äldre 6.8-varianten. Det betyder att kameran med ganska stor säkerhet kommer upp i minst samma prestanda per pixel som t.ex PO P65+ och HB3DII60. Detta är fortfarande en bra bit sämre än de bästa 36x24-sensorerna, men med en större yta gör detta inte så mycket.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Är tillverkningen av objektivet planerad efter 1995 är antagligen den största andelen glas som var fritt tillgänglig för konstruktörerna s.k eco-glas... Dvs fria från arsenik och kadmium och med mindre bly i. Det finns ett RoHS-direktiv om just detta som jag inte minns nummret på i huvudet.

Sen GÅR det att konstruera väldigt liknande egenskaper i ett eco-glas - men stabiliteten i tillverkningskvaliten är så oerhört mycket lägre att bortsorteringsgraden på flytplattorna tiodubblas. Det blir alltså ganska dyrt...! Jag vet att Cooke halverade sina marginaler i övergångsfasen. Det är också väldigt mycket billigare med stora asfäriska linser idag, så vissa saker kan man designa bort/om.

Det som gladde mig mest med introduktionen var att det till slut visade sig att det var den nyare 6µm-cellen som används i sensorn i kameran, och inte den uråldriga äldre 6.8-varianten. Det betyder att kameran med ganska stor säkerhet kommer upp i minst samma prestanda per pixel som t.ex PO P65+ och HB3DII60. Detta är fortfarande en bra bit sämre än de bästa 36x24-sensorerna, men med en större yta gör detta inte så mycket.
DXOMarks resultat är således korrekta?
 

eek

Aktiv medlem
dom första bilderna finns på länken nedan, det är 4st jpg, tyvär-tyvär inte full storlek, utan 1600x1200, vilket gör det lite svårt nog granska bildkvaliten, men lär ju komma riktiga bilder säkerligen om några dagar..

http://pentaxdslrs.blogspot.com/
 

snap01

Aktiv medlem
jag körde med bla 6x7 och 645N pentax och har 645 kvar med optik. Den stora nackdelen med pentax förut var att magasinet inte gick att byta när man fotade som på tex Hasselblad. Om du tex köper Hasselblad/Phase one så kan du uppgradera bakstycket o alltid ha senaste tekniken.
Hur har pentax tänkt här? Det ser ut att vara inbyggt igen. Angående storleken på kameran så ser den ut o vara som den analoga och jag tycker den kändes skönare bättre än tex min D3x och 1ds mark 2. Det gäller att dom får till den synd att sensorn inte är större för dom måste få till några bra nya vidvinklar om det ska bli någon vidvinkel att tala om.
 

Fogel70

Aktiv medlem
På de tidiga prototyperna av 645D såg det ut som sensorn satt på en utbytbar kassett, om det är likadant på den släppta versionen vet jag inte.

Dock kan digitala backstycken kosta 10 ggr eller mer jämfört med själva kameran, så det kanske skulle kosta 80-90% av nypris av 645D för att få sensorn utbytt. Troligtvis skulle det då löna sig mer genom att sälja sin äldre 645D och sen köpa en ny uppdaterad version.

Ser man tex på Mamiya DM40 backstycket kostar det ca USD 20000:-
Kamera, objektiv och backstycka i kit kostar ca USD 22000:-
 
ANNONS