Annons

Pentax ist DL eller Pentax 110D?

Produkter
(logga in för att koppla)

rob88

Medlem
Tjenare
Har tänkt att köpa mig min första SLR kamera nu. Efter en hel del läsning har jag snöat in mig på ist DL då jag har en väldigt begränsad budget. MEn nu såg jag en kamera som heter Pentax 110D som verkar lite nyare men med samma upplösning. Vad skiljer dessa kameror åt och vilken borde jag köpa för att bli nöjd? Vet att ist DL har fått lite kritik för långsam AF samt att bilderna blir brusiga vid höga ISO tal. Kan inte mycket om inställningar just nu utan har tänkt mig att lära mig det efterhand tex. slutartider för rätt endamål och sånt.

Tacksam för svar.

Inte lätt att råda men....

Samsung har liknande kameror som på många sätt är samma kamera som pentax. Om jag skulle köpa en kamera i den prisklass som du letar så skulle jag titta på beg pentax K 10 d eller Samsungs Gx 10 som är nästan samma kamera. Vädertätade avancerade byggen som går att växa i. Dessutom med 10 megapixelsensor som räcker lite längre om du ska förstora dina bilder. Har du tur kanske du kan få tag på ett demoex till ett bra pris.

Autofokusen på de äldre istmodeller du som tittat på är inte den snabbaste. Så varför inte köpa en beg. kamera. Bildkvalitetsmässigt så är Pentax och t.ex Nikon D 80 ganska lika men byggmässigt ljusår till Pentax fördel. Känn själv och jämför..
Naturligtvis gäller byggkvalitén även Samsungs motsvarande modeller.
Det som är avgörande för bra bildkvalité är objektiven och där blir det snabbt dyrt. Idag ser man väldigt många som köper en dyr systemkamera och på den hänger en billig medföljande kitglugg. Bättre vore då kanske att köpa ett löst hus och lägga en slant på bra gluggar. Behöver INTE vara märkesgluggar utan både t.ex Sigma och Tamron gör bra optik till lägre priser.

ANNONS
Götaplatsens Foto