Annons

Pentax K-5 med ISO 80-51200!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Max Welin

Aktiv medlem
Enligt en trådskapare på PF så säger han sig ha officiella K-5 specs och några nya bilder.
Informationen nedan är tagen från PF tråden, följ länken: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/114932-official-pentax-k-5-specs.html

The Sensor : 16,93 Megapixel sensor
And is : 16,28 Megapixel – effective for the picture
Format is APS-C : 23,7 x 15,7 mm CMOS-Sensor
Colordepth: 8 Bit (JPEG) or 14 Bit (RAW)

ISO 100 - 12800
Extended to ISO 80 till 51200

Frames per second: 7 FPS !

Movie modes: Full HD 1920 x 1080 (16:9, 25 FPS)
HD-Movie 1280 x 720 Pixel (16:9, 30 or 25 FPS)
VGA 640 x 416 Pixel (4:3, 30 or 25 FPS.)

Viewfinder(seems the same as K-7): View 100% with a magnification of 0,92

LCD/Monitor has the same specs as K-7: 921.000 dots 3inch

Autofocus: 11 Points, SAFOX VIII+

Shutter: 1/8000s
Flash sync is still 1/180s
 
Det känns lite fånigt att fortsätta spekulera om K-5 idag, när vi troligtvis kommer få veta sanningen imorgon.

Men den här specen säger inte så mycket. dock jag har svårt att tro att K-5 kommer använda samma AF som K-7 (SAFOX VIII+) när nu K-r fått en förbättrat version (SAFOX IX). De flesta tidigare rykten säger att K-5 ska få en ytterligare förbättrad AF (SAFOX IX+).
Nyttan av ISO51200 lär vara klart begränsat och ganska onödigt i mitt tycke. Men det spelar ingen roll om det finns, även om jag troligtvis aldrig skulle använda det pga bruset.
 
Iso 100-12800, man skulle nog ha väntat på K5an
istället för att köpt K7an i Maj.
Men blixtsynken ligger fortfarande på 1/180 istället för 1/500s.
Z1/Z1p i början på 90talet hade 1/250s, slutaren täckte då
filmens 24mm jämfört med nuvarande slutare som bara
behöver täcka APSens 16mm, så 1/500s borde det vara...
Den irriterande spärrknappen är kvar på programhjulet
och LV-knappen ligger fortfarande för nära den lilla
fyrvägaren.

Men som sagt, en av dom vassaste APS kamerorna
om datan stämmer.
 
Det känns lite fånigt att fortsätta spekulera om K-5 idag, när vi troligtvis kommer få veta sanningen imorgon.

Men den här specen säger inte så mycket. dock jag har svårt att tro att K-5 kommer använda samma AF som K-7 (SAFOX VIII+) när nu K-r fått en förbättrat version (SAFOX IX). De flesta tidigare rykten säger att K-5 ska få en ytterligare förbättrad AF (SAFOX IX+).
Nyttan av ISO51200 lär vara klart begränsat och ganska onödigt i mitt tycke. Men det spelar ingen roll om det finns, även om jag troligtvis aldrig skulle använda det pga bruset.

Tror inte vi behöver spekulera, detta är nog den riktiga specen(spekulation) :)

I prospektet står att K-5 kommer att ha SAFOX IX+.... att det står SAFOX VIII+ är bara felskrivet av trådskapare på PF.
 
Senast ändrad:
Spärrknappen behövs och kanske ultrahög ISO

K10D och K20D hade ingen spärrknapp och då man tog fram kameran kunde hjulet snurra hur som helst. Jag tyckte K7 var bra i det avseendet. Jättehög ISO, intressant, hoppas dom har hittat nåt sätt att få kameran trevligare i mörker. K7 har jobbigt blinkande displayer då kamerans mätfunktioner inte hänger med då det blir mörkt.
 
Senast ändrad:
Tror inte vi behöver spekulera, detta är nog den riktiga specen.
När man använder ord som "tror" och "nog" så är man fortfarande osäker . ;)
Hur som helst så är det först när Pentax presenterat kameran som vi kommer vara säkra på att specifikationen stämmer till 100%.

Håller med om att låset på programvalsratten är rätt onödigt. På min K10D har jag aldrig lyckas skifta läge på den omedvetet, däremot nu när det är svårare att vida den på K-7 så har jag råkat skifta ljusmätningsmetod av misstag några gånger när jag när jag ska byta exponeringsprogram (något som aldrig hänt på K10D).
Att LV-knappen är lite dumt placerad kan jag också hålla med om, den skulle kunnat placerats bredvid sökaren på höger sida (men inte för nära bakre hjulet).
 
Du har rätt, Det finns fortfarande osäkerheter.

Men kommer det ut ett prospekt dagen innan så gör i alla fall jag bedömmningen att uppgifterna stämmer. Jag tar gärna den risken för att ha fel:)
 
Iso 80 ger ett halv steg övertag när det gäller exponering, dvs 1/180s blixtsync blir samma ljusinsläpp som en 1/250 på iso 100.

Så jag tycker inte att man behöver gråta så värst mycket över 1/180s
 
Objektiv till K5

Jag noterade i det bifogade bladet att K5 skulle säljas m 18-135 WR. Är det objektivet avhandlat i forumet. Jag är en gubbe som vill ha ljustarka gluggar men en 18-135WR skulle ändå kunna användas i vissa sammanhang.

Peter
 
Pentax K-5 vs Nikon D7000

En snabb förenklad jämförelse ger vid handen:

1) Sensor 16 MP båda,

2) Pris: Pentax ca 12.500; Nikon ca 11.000,

3) ISO-omfång: Pentax 80-51200; Nikon 100-25600,

4) Bildtagningshastighet: Pentax 7, Nikon 6,

5) Buffert: Pentax 8 (raw)/22 jpg Large; Nikon 10 (raw)/31 jpg Large,

6) AF-system: Pentax 11 AF-punkter varav 9 korslagda; Nikon 39 AF-punkter vara 9 korslagda,

7) Video: Pentax 1080p, 25 (motion jpg, AVI); Nikon 1080p 24 (H.264/MPG 4, MOV).

Svagheten för K-5 är här bufferten.
 
Pentaxhuset är nog mer proffsigt än Nikonhuset, vad jag vet så är hela innerhuset av metall till skillnad från Nikon som bara har över och underdel i metall. I dagsläget känns Pentax kameran lite attraktivare, men jag vill se några tester i fototidningar innan man säger för mycket. Tror dock att båda kamerorna är superbra!
 
ANNONS