Pall skrev:
Man ser inte alls resultatet av IS i en kamera med funktionen i huset, enbart med IS i objektivet. Anledningen är att med inbyggd IS i huset är det sensorn som rör sig, det man ser i sökaren är ljuset som reflekterats från spegeln. Sensorn sitter bakom.
Visa gärna var det står att 9 fokuspunkter är korsformade hittar det inte. När det gäller sökaren; vid direkt jämförelse med ex D50 är enda skillnaden en något ljusare och marginellt större sökare, alltså ganska lika även den i 400D.
400D har, inte helt obetydligt, 4 MP mer än K100D vilket gör att bilden inte behöver dras upp så mycket. Ur den synvinkeln blir bruset inte lika tydligt.
Vill ändå återkomma till objektiven där Canons utbud, idag, är överlägset med L-serien. För min del saknar jag inte IS på kortare brännvidder, sedan finns IS i objektiven på de lite längre. Kan väl också påpeka att jag inte är ägare till 400D men inkörd i Canonsystemet sedan en övergång från Nikon. K100D är en trevlig, lite plastig kamera, men har ett bra pris och tillhörande kit-objektiv. Av den anledningen har jag inhandlat 7 st till jobbet. För bästa bildkvalité (antal pixlar, ljusmätare och autofokus) är 400D ett bättre val, dock med en högre prislapp.