Annons

Pentax k70

Produkter
(logga in för att koppla)

niniz

Aktiv medlem
Någon som har den och vill delge lite info och bilder från den. Främst ex landskap och kanske lite djur
Brus och iso det sägs att den är i nivå med ex sony a7 ll och den bästa av k modeller.


Robust och vädertätning så bra som skrivs?

Objektiv rek sdm motor ..

Funkar bra med andra objektiv med adapter?
 

unoengborg

Aktiv medlem
K-bajonetten och M42-adaptern ger dig tillgång till nära oändligt många begagnade objektiv.
Att köra med M-42 adapter fungerar, men att det fungerar bra är nog en rejäl överdrift. All automatik försvinner inklusive nedbländning till arbetsbländare när man tar bilden försvinner.

Om man ska ha kamera som fungerar bra med adaptrar är det bättre att välja något spegellöst
 

huricane4

Aktiv medlem
Använde/använder en K30 mycket och är supernöjd med allt, k70 bör vara lite bättre eller jämförbar.
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag har inte exakt den modellen men är generellt nöjd med Pentax (Har haft Pentax sen K10D kom och har nu K3II och K-1). Skakreducering i kamerahuset fungerar med alla linser, även gamla manuella, och bra vädertätning är ett plus. K-70 har utvikbar skärm, en stor fördel i många situationer.

Du skriver "djur" och om man ska plåta fåglar i flykten eller väldigt snabbt rörliga fyrfotadjur så finns nog kameror med effektivare autofokus (men kanske inte med samma modesta prislapp) Landskap: problemfritt.
 

niniz

Aktiv medlem
Tack för svar men som egentligen inte besvarar det jag undrar.
Är den så tålig som skrivs i faktan?
Skulle vara bra och få se några foton om någon har som inte är redigerade utan mer visar vad som kommer ut från den. Ex kväll himmel norrsken något rörligt hyfsat still
Läste att den hanterar brus väldigt bra.
Tänker också som så att den är några år men inte kommit något nytt.
Står den sig ok än?
Den är iaf inte större tyngre än nikon 7500
 

x-country

Aktiv medlem
Tack för svar men som egentligen inte besvarar det jag undrar.
Är den så tålig som skrivs i faktan?
Skulle vara bra och få se några foton om någon har som inte är redigerade utan mer visar vad som kommer ut från den. Ex kväll himmel norrsken något rörligt hyfsat still
Läste att den hanterar brus väldigt bra.
Tänker också som så att den är några år men inte kommit något nytt.
Står den sig ok än?
Den är iaf inte större tyngre än nikon 7500
Sök på Pentax K-70 på tex Flickr. Då får du träffar på bilder och grupper med massor av bilder. Men egentligen så säger det ingenting. Bilderna skulle kunna vara tagna med vilken annan motsvarande kamera som helst.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Utan att närmare känna till den närmare, säger jag att den är lika vädertålig som K3, K1 och KP (damm och regn). Däremot är jag övertygad att KP är lite mer robust byggd. Jag har haft en del plastiga kameror genom åren och dom brukar tåla en del. En robust kamera är bra om man klättrar i berg. Jag har inte riktig koll, men gissar att K70 är avsedd att funka med 50.000 bilder och KP 100.000 bilder.

Bilderna blir ~identiska som med KPs, men bättre än K3 i svagt ljus.
Bilderna blir inte bättre än fotografen eller objektivet.
Vädertätning är bra i kanske 5-10år, sen tror jag en översyn är nyttig. Vädertätning är också beroende av att alla gummitätningar över kontakter är ordentligt intryckta och det är bra att använda plastskyddet på blixtfattningen.
Adapter finns till M42 gängade objektiv, 60 tal till början av 70 talet , sen blev det så kallade K objektiv till början av 80 talet och A objektiv till slutet av 80 talet. Alla med manuell fokus. Sen kom autofokusobjektiven i tur och ordning F, FA, DA och DFA.
Du kan använda alla på K70 och KP. En liten varning för SDM objektiven, dom som tillverkades för ca 5 år sen och bakåt har ofta problem med just autofokusmotorn (som sitter i objektivet), men dom är vädertätade.
PÅ F, FA och limited objektiven styrs autofokusen mekaniskt från kameran och det är utan problem, men låter en del.
 

niniz

Aktiv medlem
Sök på Pentax K-70 på tex Flickr. Då får du träffar på bilder och grupper med massor av bilder. Men egentligen så säger det ingenting. Bilderna skulle kunna vara tagna med vilken annan motsvarande kamera som helst.
Precis.... därför jag frågar här hoppades någon har/haft den å kunde visa nåt från den
 

niniz

Aktiv medlem
Utan att närmare känna till den närmare, säger jag att den är lika vädertålig som K3, K1 och KP (damm och regn). Däremot är jag övertygad att KP är lite mer robust byggd. Jag har haft en del plastiga kameror genom åren och dom brukar tåla en del. En robust kamera är bra om man klättrar i berg. Jag har inte riktig koll, men gissar att K70 är avsedd att funka med 50.000 bilder och KP 100.000 bilder.

Bilderna blir ~identiska som med KPs, men bättre än K3 i svagt ljus.
Bilderna blir inte bättre än fotografen eller objektivet.
Vädertätning är bra i kanske 5-10år, sen tror jag en översyn är nyttig. Vädertätning är också beroende av att alla gummitätningar över kontakter är ordentligt intryckta och det är bra att använda plastskyddet på blixtfattningen.
Adapter finns till M42 gängade objektiv, 60 tal till början av 70 talet , sen blev det så kallade K objektiv till början av 80 talet och A objektiv till slutet av 80 talet. Alla med manuell fokus. Sen kom autofokusobjektiven i tur och ordning F, FA, DA och DFA.
Du kan använda alla på K70 och KP. En liten varning för SDM objektiven, dom som tillverkades för ca 5 år sen och bakåt har ofta problem med just autofokusmotorn (som sitter i objektivet), men dom är vädertätade.
PÅ F, FA och limited objektiven styrs autofokusen mekaniskt från kameran och det är utan problem, men låter en del.
Tackar för infon. Inga sdm objektiv helst då.

Hur är 55-300 plm wr re?
Tänkt använda ute i skog och mark ex vandring, fota utelivet där kanske nåt djur eller fågel, kväll och norrsken.

Vet inte riktigt vad du menar med "funkar med 50000 bilder" att den är slut sen typ

Haha jo mycket beror ju så klart på personen bakom kameran 👍
 

niniz

Aktiv medlem

Bofoto2

Aktiv medlem
Tackar för infon. Inga sdm objektiv helst då.

Hur är 55-300 plm wr re?
Tänkt använda ute i skog och mark ex vandring, fota utelivet där kanske nåt djur eller fågel, kväll och norrsken.

Vet inte riktigt vad du menar med "funkar med 50000 bilder" att den är slut sen typ

Haha jo mycket beror ju så klart på personen bakom kameran 👍
Normhead på Pentaxforums är förtjust i 55-300, men är inte säker på att den är den varianten.
K30, 50, 70 tror jag är tänkta för 50.000 bilder. Ingen garanti, men tänkt att hålla för så många bilder. Jag tänker då på mekaniska grejer som slutare och spegel.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu förstår jag inget. Jag har inte överdrivit något. Jag har bara upplyst ts att det finns mycket att fynda om man kör k-bajonetten.
Nu förstår jag inget. Jag har inte överdrivit något. Jag har bara upplyst ts att det finns mycket att fynda om man kör k-bajonetten.
TS frågade efter kamera som fungerade BRA med adapter.

M42 till Pentax K adaptrar är pilliga att få på, och ännu värre att få av, från kamerahuset om man inte har något verktyg att peta med, och till och med då kan det vara pilligt.

Vad det gäller objektiv med någon form av K bayonet är utbudet precis som du skriver stort. Det har dock funnits ganska många varianter på K-bayonet genom tiderna, varför funktionaliteten kan variera. Se:
 
ANNONS