Annons

Pentax MX - Halva bilder vid framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanblom

Medlem
Hej!
Jag har en Pentx MX som jag fotograferar en hel del med. Nu har dock ett problem dykt upp på den sista rullen jag framkallade idag. De bilder jag har tagit med den snabbaste slutartiden (1/1000) blir bara halva på negativet. Jag är inte 100% säker, men jag antar att det är på den slutartiden. Vad beror detta på? Någon som har varit med om något liknande tidigare?
 

Johanblom

Medlem
Nix, ingen blixt. Ok, kan man åtgärda detta? Eller finns det någon verkstad som fortfarande hålet på med reparation & service av gamla kameror?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Känns tyvärr som det kostar mer än att hitta en begagnad.

Har du provat att köra den några gånger utan film så den ev kommer igång igen?
 

eon

Aktiv medlem
Slutaren i MX är inte den slitstarkaste, och det är detta som händer med början i de korta tiderna och sedan blir den sämre så att det drabbar de längre tiderna också.

Renovering av slutaren behövs. Pentax säger ny slutare, men kanske kan den plockas isär, göras rent samt smörjas. Osäkert.

Att leta upp en annan MX är en chansning eftersom felet kommer drabba alla exemplar så småningom, och de är ju alla till åren komna.
 

Johanblom

Medlem
Jo, detta är min fjärde. Dock så har jag aldrig stött på detta problemet innan. På de andra så är det oftast ljusmätaren som ballat ur. Kan ni/du rekommendera någon annan liknande kamera? Gärna Pentax då. Har kollat lite på Pentax LX med, men den verkar svår att få tag i & exceptionellt dyr.
 

eon

Aktiv medlem
Nä, tyvärr Johan. MX är ju väldigt smäcker och trevlig, men om den inte håller så får man väl välja annat.
Vill du fortsätta med Pentax-objektiven, så kan de modernare kamerorna med elektronisk slutare kanske vara ett sätt. Tex P30. Jag vet inte om den klumpiga mekaniska K1000 håller.
Ett annat sätt är att byta till Nikon FM2, som är både hållbar och trevlig.
 

Zipsweden

Aktiv medlem
Jo, detta är min fjärde. Dock så har jag aldrig stött på detta problemet innan. På de andra så är det oftast ljusmätaren som ballat ur. Kan ni/du rekommendera någon annan liknande kamera? Gärna Pentax då. Har kollat lite på Pentax LX med, men den verkar svår att få tag i & exceptionellt dyr.
Har du kvar någon av de gamla där det är ljusmätningen som strular så kanske du transplantera en fungerande slutare från en av dom in i den nuvarande där slutaren strular?
 

Johanblom

Medlem
Ja, jo det har jag. Tanken har slagit mig & jag har hittat Pentax servicemanual som PDF. Men, det kommer nog aldrig att hända. Tar nog för lång tid för mig + att det ska bli rätt med.
 

Zipsweden

Aktiv medlem
Ja, jo det har jag. Tanken har slagit mig & jag har hittat Pentax servicemanual som PDF. Men, det kommer nog aldrig att hända. Tar nog för lång tid för mig + att det ska bli rätt med.
Du får se på det så här, det kan vara kul att lära sig hur en kamera ser ut på insidan, och det värsta som kan hända är att kameran inte fungerar som den ska efter utfört arbete...dvs precis som det är nu!
 
ANNONS