Annons

Pentax SMC-DA 35/2,8 Macro Limited eller Sigma EX 30/1,4 DC

Produkter
(logga in för att koppla)

Idali

Aktiv medlem
Jag ska köpa mig ett nytt objektiv till min K20D och funderar på något av dessa objektiv:

Sigma EX 30/1,4 DC

eller

SMC Pentax-DA 35mm F2.8 Limited Macro

Jag har ett Sigma sedan tidigare (70/2.8) som jag är väldigt nöjd med, därav intresset för Sigma 30.
Dock har jag läst mycket gott om Pentaxobjektivet.

Något som kan ge tips på vilket jag bör investera i?! Pentaxen har macro vilket inte Sigman har, men då jag har det i mitt 70 är det inte väldigt viktigt . Sigmans 50/1.4 verkar också vara ett intressant alternativ, men känns inte tillräckligt långt från 70an.

Har tidigare en 16-45 från Pentax, men då denna inte alltid fokuserar skarpt på mina objekt utan hellre lägger skärpan på bakgrunden (något jag sett fler haft problem med här) är jag lite frågande till om jag ska satsa på ett nytt Pentaxobjektiv, detta trotts att det fått så fina recentioner.

Tack för hjälpen!!

/Ida

Sigman

Det blir nog roligast med ljusstyrkan, alltså Sigman.
Det som saknas i Pentax sortiment är en ny ljusstark
28/1,4, den borde komma, och kommer den så
har den säkert vädertätning, kvickshift och ultramotor.
Har efterlyst den en tid, men Pentax vill nog utveckla
en vidvinkel till mellanformataren först.

Alternativ som finns är Sigma 28/1,8 (stor),
Pentax DA35/2,4 billig men lite ljussvag,
Pentax FA31,1,8 som är kostar en del...
Pentax DA35 makro som är kompakt.
Pentax DA40/2,8 som är pytteliten men ljussvag.

Om du inte kan tänka dig en vidvinkel,
tex Pentax DA21/3,2.
Men du vet tydligen att du vill ha ett normalobjektiv.

Varför är just 35 Macro Limited alternativet? Pentax nya 35:a har fått fina omdömmen och den är väldigt prisvärd. Jag har själv 35 Macro Limited och den är mitt normalobjektiv. Den är också väldigt prisvärd och kanske en av Pentax bättre gluggar om man får tro hypen på nätet. Den är byggd helt i metall och har ett inbyggt motljusskydd. Men den har en nackdel som jag ser det. I svagt ljus så kan fokus leta en hel del och det är en lång väg mellan närgränsen och oändligheten. Det är givetvis inget större problem när man lärt sig hantera det.

Jag länkar till hur som helt till Soundimageplus som har mycket fint att säga om Pentax nya 35:a och K-5:an för den delen.

Exempel på 35mm f/2.4

"The performance of the 35mm f/2.4 was much better. This is a really good lens. Sharp across the frame and at all apertures. Its relatively inexpensive for a Pentax prime lens, but I didn't detect any compromise on the image quality."

"On the lenses, the 35mm f2.4 is also a great little lens. For a Pentax prime its actually very cheap. The savings have obviously come in the construction, as its plastic through and through. However its excellent optically."

Om man jämför Sigma 30 f1.4 med Sigma 70 f2.8 som är superskarpt och ett av Sigmas bästa så har Sigma 30 1.4 undermålig kantskärpa vidöppet och blir i princip aldrig bra nerbländat. Personligen skulle jag köpt Pentax DA 35 f2.4 eller DA 35 f2.8 macro eller gamla Pentax FA 35 f2 som inte finns nytt i affär men väl begagnat tex här på fotosidans köp/sälj avdelning. Eller om du har god budget, FA 31 f1.8 limited som kanske är Pentax bästa någonsin. Lycka till med köpet :)

Jag skulle välja Sigma, varför ? F1.4
30 eller 35mm är ingen jättestor skillnad i brännvidd, 35 tycker jag för övrigt är perfekt allround på crop.
Har själv ägt både DA21, DA40 och DA35Macro, den sist nämda var nog min favorit. Det jag saknade var större bländare för att få kortare skärpedjup, samt att den inte har någon focuslimiter, vilket gör att den kan tappa bort sig ibland och jaga ända ner till närgränsen och tillbaka vilket tar en stund. Annars är alla dessa Limited objektiv väldigt bra, största fördelen med dem är nog storlek och byggkvalitén. Den nya Pentax DAL35:an verkar enligt tester vara det mest prisvärd alternativet just nu, men 1.4 är roligare än 2.4.
Ett annat tips är att försöka få tag på en beg. FA35 F2 den skall vara en riktigt bra glugg sägs det med hyfsad stor bländare. Själv har jag hittat min favorit 35:a den heter Zeiss, har manuell fokus, är stor och tung, men det förlåter man när man tittar på bilderna.
/Mvh Tobias

Jag håller har precis som Jörgen DA 35/2.8 Macro och är mkt nöjd. Färgteckningen och skärpan är grym. Men jag blir konfunferad över dina problem med 16-45´an, jag är inne på mitt andra exemplar nu, (sålde det första för att jag inte trodde jag behövde det, fick abstinens och köpte det igen) och båda exemplaren har presterat toppklass. Jag skulle nog kontakta Kameraservice och kolla vad dom har att säga om det där, kanske är det inte alls så dyrt att åtgärda. 16-45´an är alldeles för bra för att avskriva.

I övrigt håller jag med Jörgen om att du kanske borde kika på nya Pentax 35´an.

Jag skulle vilja prata varmt för ett annat alternativ, Sigma 24/1,8 EX DG Macro. Jag har både Sigma 24/1,8 och 30/1,4 och måste säga att 30/1,4 har jag nästan slutat att använda till förmån av 24/1,8. Vill tillägga dock att jag fotograferar inte med Pentax men med N... , det tror jag dock spelar inte någon roll för att kunna jämföra dessa två.

Jag ska köpa mig ett nytt objektiv till min K20D och funderar på något av dessa objektiv:

Sigma EX 30/1,4 DC

eller

SMC Pentax-DA 35mm F2.8 Limited Macro

Jag har ett Sigma sedan tidigare (70/2.8) som jag är väldigt nöjd med, därav intresset för Sigma 30.
Dock har jag läst mycket gott om Pentaxobjektivet.

Något som kan ge tips på vilket jag bör investera i?! Pentaxen har macro vilket inte Sigman har, men då jag har det i mitt 70 är det inte väldigt viktigt . Sigmans 50/1.4 verkar också vara ett intressant alternativ, men känns inte tillräckligt långt från 70an.

Har tidigare en 16-45 från Pentax, men då denna inte alltid fokuserar skarpt på mina objekt utan hellre lägger skärpan på bakgrunden (något jag sett fler haft problem med här) är jag lite frågande till om jag ska satsa på ett nytt Pentaxobjektiv, detta trotts att det fått så fina recentioner.

Tack för hjälpen!!

/Ida

Hej Ida, för mig verkar dina olika val vara ganska skilda åt, utom vad det gäller brännvidd. Här kommer mina synpunkter.

1. Om du prioriterar ljusstyrka och har gott om pengar - Pentax 31/1,8

2. Om du prioriterar skärpa - Pentax 35/2, eller 35/2,4 eller 31/1,8 eller 35/2,8 macrot.

3. Om du måste ha F1,4 - sigmat.

4. Min generella uppfattning, efter att ha ägt "proffs" objektiv från Sigma och Pentax är att Pentax objektiv var tämligen överlägsna, om man ser till skärpa, kontrast och färgåtergivning...Jag kommer ALDRIG mer att köpa tredjepartsobjektiv.

5. Om du har problem med 16-45 - har du kollat om du kan använda din kameras fokusjusteringsfunktion, annars tycker jag du borde sända in objektivet på reparation, som någon annan påpekat är det alldeles för fint för att inte användas.

Slutråd: Hade jag varit i dina kläder så hade det solklart blivit 35/2,8 om jag måste välja mellan sigmat och Pentaxlinsen.

MVH/Torsten

OBSOBS Tillägg, jag har nu (redigeratt) kollat vilken prestande sigmat har på fullöppning, låt mig säga så här: Om du är intresserad av att kunna se vad du fotat även i kanterna av bilden kan du glömma sigmat på alla bländare. Det är faktiskt ett riktigt skitdåligt objektiv utom precis i bildmitten.

Jag avråder därför verkligen från Sigmat. Uppmuntra inte den tillverkaren genom att köpa deras skräp.

(Om någon är nyfiken på att kolla värdena för sigmat kam jag rekommendera:

http://www.photozone.de/pentax/145-sigma-af-30mm-f14-ex-dc-pentax-k-review--test-report?start=1

mycket nöje.)

Senast ändrad:
..............................................................

OBSOBS Tillägg, jag har nu (redigeratt) kollat vilken prestande sigmat har på fullöppning, låt mig säga så här: Om du är intresserad av att kunna se vad du fotat även i kanterna av bilden kan du glömma sigmat på alla bländare. Det är faktiskt ett riktigt skitdåligt objektiv utom precis i bildmitten.

Jag avråder därför verkligen från Sigmat. Uppmuntra inte den tillverkaren genom att köpa deras skräp.

(Om någon är nyfiken på att kolla värdena för sigmat kam jag rekommendera:

http://www.photozone.de/pentax/145-sigma-af-30mm-f14-ex-dc-pentax-k-review--test-report?start=1

mycket nöje.)

Sigmas 30/1,4 har mycket bra mittskärpa på bekostnad av
kantskärpan, kanske bästa mittskärpan lite nedbländat
med K10 på Photozone.
Dålig kantskärpa kan vara en nackdel ibland på tex landskap.
Användaromdömen på Pentaxforums kritiserar inte kantskärpan...
http://www.pentaxforums.com/userreviews/Sigma-30mm-F1.4-EX-DC-HSM-AF-Lens-for-Pentax.html
Alla objektiv har sina för och nackdelar, men man bör inte bara
titta på en sajt för att få en uppfattning om gluggen.
Jag kanske köper den i år...

Sigmas 30/1,4 har mycket bra mittskärpa på bekostnad av
kantskärpan, kanske bästa mittskärpan lite nedbländat
med K10 på Photozone.
Dålig kantskärpa kan vara en nackdel ibland på tex landskap.
Användaromdömen på Pentaxforums kritiserar inte kantskärpan...
http://www.pentaxforums.com/userreviews/Sigma-30mm-F1.4-EX-DC-HSM-AF-Lens-for-Pentax.html
Alla objektiv har sina för och nackdelar, men man bör inte bara
titta på en sajt för att få en uppfattning om gluggen.
Jag kanske köper den i år...

Instämmer med att man inte kan bilda sig en uppfattning om en lins bara genom att titta på tekniska prestanda/mätningar, särskilt inte bara från en site. Anledningen till att jag länkade till just denna site var att den beskriver linsens problem på ett objektivt och heltäckande sätt (vinjettering, kantskärpa...)

Jag menar att man köper en 1,4 lins för att denna ska gå och använda på fullöppning, eller åminstone nedbländad ett steg. Givetvis GÅR det att använda detta objektiv, men jag tycker det är alltför tufft att acceptera ett stegs ljusavfall i kanterna och så extremt låg kantskärpa på de största bländarna.

Ett vänligt råd - provfotografera för sjutton innan du köper linsen, testa den på en fotomässa eller hos en välsorterad handlare. Jag skulle vara en elak fotokompis om jag inte rekommenderade detta. Linsens egenskaper är så speciella (snällt uttryckt...) att man bör se dem i bild innan man bestämmer sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto