Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

ville525

Medlem
Hello! Är det någon som har någon erfarenhet av Pentax K-X? Jag funderar på en sån eller en Canon EOS 40d. Om man jämför dem på snapsort.com vinner ju Pentax överlägset, men hur är den egentligen?

Jag vill ha en kamera som fungerar både till supermakro och vidvinkelfoto. (Vet att detta beror mycket på objektivet...)

Fungerar de gamla objektiven från de analoga Pentax/Canonkamerorna till K-X/40d?

Har en K-x och det är en mycket trevlig kamera med bra egenskaper, har även testat en 40D och den kan enligt mig inte mäta sig med K-x och som nämts så funkar alla Pentax objektiv med K fattning på den även om det då kan bli MF men det funkar det också med lite träning.

Har en K-x och det är en mycket trevlig kamera med bra egenskaper, har även testat en 40D och den kan enligt mig inte mäta sig med K-x och som nämts så funkar alla Pentax objektiv med K fattning på den även om det då kan bli MF men det funkar det också med lite träning.

Perfekt, verkar som att det blir en Pentax :)

Nu är ju skillnader i hanteringen, sökaren och känslan i normalfotografering viktigare än sensorskillnaden mellan dessa (där Canon vinner på brus, åtminstone i råformat). Så, även om jag faktiskt ägt 40D och bara klämt på K7 så tycker jag att K7 faktiskt är överlag skönast att fota med. Så ser man till funktioner och handhavande så vinner K7 för mig. Anledningen att jag aldrig satsat på Pentax (men köpt till min son faktiskt) är att de objektiv jag vill ha till de priser jag är villig att betala (beg) har varit så mycket lättare att få tag i till Canon. TS bör även titta på K5 som börjar falla i pris eller Nikon D7000 eller en beg Nikon D300. Nikon påminner mer i handhavandet om Pentax, tycker jag och har liksom Canon stort beg utbud av objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto