Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentaxforum i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

Losecontrol

Aktiv medlem
Hej!

Jag stod och kollade på varför det inte finns något pentax forum här i sverige.

Det finns både Nikon och Canon, och till och med sony tror jag men inte pentax.

Skulle vara kul att starta ett där man kan prata erfarenheter och fotografi/konst och även hjälpa personer som kommer in som nya i ett pentax system.

Det kanske även kan hjälpa pentax att växa sig lite större här i sverige. Någonting som vi alla (pentaxägare) skulle vinna på, att se mer pentax objektiv och kameror i butikerna så man inte måste specialbeställa varje gång man ska ha en lite ovanligare glugg.

Någon fler tankar om det här?
 

RichSwe

Medlem
Ja det skulle kanske vara något. Jag kan ställa upp med serverutrymme (med stöd för allt som krävs för ett forum givetvis) om det skulle behövas! :)
 

quarc

Aktiv medlem
Frågan är väl om det finns tillräckligt med Pentaxägare i Sverige för att det skall funka. Vi har ju redan detta forum, och här kan det gå dagar utan att det skrivs ett enda inlägg. Ett forum utan deltagare blir rätt trist... Det finns väl till och med en risk att man sprider ut den lilla gruppen över ännu fler siter.

De sista två helgerna har jag varit ute och street fotograferat, sammalagt cirka 12 timmar. massor av folk, massor av kameror, men allt är Nikon eller Canon. Under dessa timmar såg jag en annan kamera och det var en gammal konica/minolta. Självklart måste jag ha missat några kameror, men intrycket är i alla fall att man ser massor av D3, D700 och 5D, men inga K10 och K20.

Det kan ju vara så att Pentaxägarna inte bor i Stockholm? Eller att inga fotar street? Dessutom verkar inte turister använda Pentax....

En sak som verkar utmärka Pentaxfotografer är också att de fokuserar på bilden och inte på märket på kameran. Kameran är ju bara ett verktyg, och vi skulle ju givetvis allihope lika gärna kunna använda ett anat märke. Men nu har vi i alla fall valt Pentax, och av den anledningen torde väl de flesta vilja att Pentax växer sig lite starkare. Men många skulle nog uppleva det som kontraproduktivt att diskutera fotografi endast med Pentaxägare, ett sådan forum skulle därför nästan bara handla om tekniska aspekter med kameror och objektiv, och av den anledningen inte locka särskilt många Penataxians.

Vad gäller butiker och Pentax så håller jag helt klart med, det vore trevligt med åtminstone en som hade lite sortiment. Ett sätt vore ju naturligtvis (om vi var tillräckligt många) att välja u en butik, och sedan regelbundet gå och fråga och köpa Pentaxutrusning där. Själv har jag upptäckt att Fotokungen faktiskt har en hel del på hyllan och jag har köpt både objektiv, blixtar, minne och kameror där.
Dessutom ligger de prismässigt väldigt bra till på det mesta. Vore ju kul om man kunde stärka det ytterligare, men då kommer vi tillbaka till vad jag sade tidigare; varför skulle folks välja mitt alternativ, andra har ju sina favoritbutiker, alternativt handlar via nätet och vill bara klämma på utrustning i en butik (butiker måste också få sälja). Så jag tror att vi kommer att bli för utspädda. Liknande diskussioner måste ju dessutom föras för andra orter i Sverige. Men OM vi kan enas så är jag övertygad om att en sådan utvald butik skulle vara mycket intresserad under förutsättning vi är tillräckligt många.

/PA
 

Punkk

Avslutat medlemskap
Frågan är väl om det finns tillräckligt med Pentaxägare i Sverige för att det skall funka. Vi har ju redan detta forum, och här kan det gå dagar utan att det skrivs ett enda inlägg. Ett forum utan deltagare blir rätt trist... Det finns väl till och med en risk att man sprider ut den lilla gruppen över ännu fler siter.

De sista två helgerna har jag varit ute och street fotograferat, sammalagt cirka 12 timmar. massor av folk, massor av kameror, men allt är Nikon eller Canon. Under dessa timmar såg jag en annan kamera och det var en gammal konica/minolta. Självklart måste jag ha missat några kameror, men intrycket är i alla fall att man ser massor av D3, D700 och 5D, men inga K10 och K20.

Det kan ju vara så att Pentaxägarna inte bor i Stockholm? Eller att inga fotar street? Dessutom verkar inte turister använda Pentax....

En sak som verkar utmärka Pentaxfotografer är också att de fokuserar på bilden och inte på märket på kameran. Kameran är ju bara ett verktyg, och vi skulle ju givetvis allihope lika gärna kunna använda ett anat märke. Men nu har vi i alla fall valt Pentax, och av den anledningen torde väl de flesta vilja att Pentax växer sig lite starkare. Men många skulle nog uppleva det som kontraproduktivt att diskutera fotografi endast med Pentaxägare, ett sådan forum skulle därför nästan bara handla om tekniska aspekter med kameror och objektiv, och av den anledningen inte locka särskilt många Penataxians.

Vad gäller butiker och Pentax så håller jag helt klart med, det vore trevligt med åtminstone en som hade lite sortiment. Ett sätt vore ju naturligtvis (om vi var tillräckligt många) att välja u en butik, och sedan regelbundet gå och fråga och köpa Pentaxutrusning där. Själv har jag upptäckt att Fotokungen faktiskt har en hel del på hyllan och jag har köpt både objektiv, blixtar, minne och kameror där.
Dessutom ligger de prismässigt väldigt bra till på det mesta. Vore ju kul om man kunde stärka det ytterligare, men då kommer vi tillbaka till vad jag sade tidigare; varför skulle folks välja mitt alternativ, andra har ju sina favoritbutiker, alternativt handlar via nätet och vill bara klämma på utrustning i en butik (butiker måste också få sälja). Så jag tror att vi kommer att bli för utspädda. Liknande diskussioner måste ju dessutom föras för andra orter i Sverige. Men OM vi kan enas så är jag övertygad om att en sådan utvald butik skulle vara mycket intresserad under förutsättning vi är tillräckligt många.

/PA
Såg en Pentax på Strandvägen i söndags, det var väl du då Peter? :)
 

Kustbo

Aktiv medlem
Jobbade på en mässa i helgen och såg säkert 50 pers med digi systemare Nikon & Canon samt någon Sony men inte en enda Pentax (förutom min då såklart) vilket är synd då jag ju är Pentaxian och var så redan på den analoga tiden.

Men varför ska vi gå över ån efter vatten och dra igång ett nytt forum enbart för Pentax det skulle som nämts späda ut oss ännu mera vi kan väl börja med att öka frekvensen på inlägg i den Pentax kategori vi har här på FS det är ganska dåligt med den varan idag så en uppryckning skulle var på sin plats!!
 

roxy

Medlem
Jag tycker att det låter helt utmärkt med din ide om forum...!

jag har alltid användt pentax från analog till nu digital, tycker att det är riktigt bra kameror.
Men det är sant att det är svårare att hitta folk dom fotograferar med pentax.. men vi finns!!!
 

jido

Aktiv medlem
Vi får väl se till att anordna ett Pentax Geek Meet framöver. Om inte för den sociala biten så för att klämma på hårdvara ...

Vilka är intresserade av den typen av träffar?
 

Bilagor

quarc

Aktiv medlem
Varför inte en Pentaxgeekgrupp på Nationaldagen för oss med Pentax i Stockholm? Säkert många motiv också så vi kan fota lite.

/PA
 

melanderhenrik

Aktiv medlem
Jag har set 2 st pentax utöver min i umeå, det senaste året :D
En *istD på kulturnatta och en k20d under brännbollsyran.

Bästa med kulturnatta var att jag hade mitt 50-135 på min k20d och stod ute i hällregnet och fotade medans alla canoniker gick omkring med kamerorna i påsar, eller med påsar över kamerorna eller helt nedstoppade i vädertätade väskor. Och alla såg PENTAX i stora röda bokstäver på min kamera rem. Folk pekade och undrade vad det var för kamera. En stolt dag att vara pentaxian :p
En kille hade claes ohlsson påsar på sin D300 (tror jag det var) och D80 även när det inte regnade :O Ser lite skabbigt ut.

Canon, you cannot!
Nikon, At the heart of the image, but not in the rain!
 

Zewrak

Aktiv medlem
På den lokala fotoklubben var vi faktiskt 30% pentaxanvändare på ett möte. :eek: 4st K10D vid samma bord.
 

melanderhenrik

Aktiv medlem
Har haft lite roliga tillfällen när man möter andra fotografer. Vissa har D40 eller 350D, "jahaja, du använder pentax" med nedvärderande ton samtidigt som de flashar sitt canon/nikon märke.

:D
 

Zewrak

Aktiv medlem
Jag förstår inte vad man ska med ett Pentax forum Sverige till egentligen. Vi har ju fotosidan. Vi har ju Pentaxforums.com. Vad skulle göra det bättre med att isolera oss mer?
 

roxy

Medlem
Jag är med på geek meet möten!!
men i gbg området någon?

har aldrig sett någon mer här som använder pentax...
 
ANNONS