Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Personalbilder För Företag

Produkter
(logga in för att koppla)

arkadia

Avslutat medlemskap
Hej,

det har hänt nu flera gånger att jag tar bilder av människor för ett företag. Bilderna ska använda på deras hemsida och katalog.

Jag är ansluten till BLF, men det står bara priser till katalog och inte om fotograferingen själv.

Är det någon som vet hur mycket det är rimlig att få betald för varje bild man leverar hög upplöst till ett företag som ska fri använda bilden till hemsidan och deras interna katalog?

Tack för alla tipps.

Cornelia

Hej Cornelia.
Jag har också en del såna uppdrag, då tar jag timpris PLUS pris för bilder på CD - högupplöst ett pris, lågupplöst ett annat pris.
Ha det gott!
//
Nina

Ah, jag hade tänk mig detta, har du minimal timpris? Även om kunden har varit 20 minuter i studio?

Mitt fakturering är minst en timme för plåtning, även om det går fortare. jag brukar be dem (de anställda) att komma flera ungefär samtidigt, då hinner man med 2-3 stycken per timme och det brukar de vara tacksamma för. Sen så tar jag även timpenning för digital efterbehandling.
Ett tips - skicka med tidrapport med fakturan.
//
Nina

Varför leverera dom lågupplösta för ett lägre pris?
Det kostar ju inte mer att leverera högupplösta för dig, förutsatt att du redan har utrustningen alltså.

Då är det väl bättre att alltid leverera högupplösta till ett pris, också får köparen minska ner dom själva till den storleken dom vill ha dom i.

Förklara gärna om det är någon jag missat med varför man säljer lågupplösta bilder för ett lägre pris.

Därför att med högupplösta bilder så ökar användningsområdet. Om vi nu struntar i porträtt - beställer kunden bilder till ett visst användningsområde så skall de inte behöva betala för mer. Ett exempel: Bilder till intranät eller att användas som i reklamkampanj i press kan inte prissättas likadant.
Läs även BLFs prislista.

Ha det gott!
//
Nina

Ok, tack Nina, då bekräftar du precis mina tankar, men tänkte att kolla med någon annan. Det är av hjälp, då vet jag vad jag ska skriva även på fakturan imorron.

Trevlig semester till dig och tack så mycket.
Cornelia

Kom på att jag skulle svara Andreas lite bättre. Nej, kunden kan/får/ska/bör inte göra om mina bilder. Jag vill inte låta dem göra om bilder som sammankopplas med mitt namn. Jag levererar de kunden vill ha och bara bilder jag kan stå för. Om de gör om storleken så finns det möjlighet att de beskär och färgförändrar också. Detta är extra viktigt när det är företagskunder, spridningsområdet för dessa bilder är större än när jag gör t ex barnporträtt åt en privatkund.

Leverans = klart för användning
Hoppas jag svarade bättre nu, ha det gott!
//
Nina

ANNONS
Götaplatsens Foto