Annons

Ph Elements, byta katalog

Produkter
(logga in för att koppla)

klasgunnar

Ny medlem
Hej, jag redigerar mina bilder i Ph Elements 5.0 jpg-format. Jag använder Photoshop också när jag visar mina bilder och har ett utarbetat system med taggar. Mitt problem:
Då jag letade efter några bilder som jag taggat tidigare men inte hittade i Photoshop försökte jag först hämta dem från Utforskaren till Adobe men fick svaret att bilderna redan fanns i Adobe. Jag trodde då att dom i låg i en annan katalog. I Sorteraren, Arkiv, Katalog chansade jag under filformat på att byta till Min katalog.psa (fråga mig inte varför...). Alla taggar försvann och i fotoläsaren finns nu bara ett litet antal bilder med frågetecken i, bilder som inte går att öppna. Nu vet jag inte hur jag ska få tillbaka mina bilder och taggar i Photoshop. Det finns inga andra filformat än psa att välja på längre under fliken Katalog.
Vet någon hur man gör????
Alla mina redigerade bilder finns kvar i Utforskaren som jpg-filer, tack och lov.
Hoppas på svar!

Hej

Det låter som du bytt till en annan filkatalog än den du hade tidigare. Min katalog.psa låter som standardkatalogen för Elements. Kanske du tidigare skapat en katalog där du hade alla dina bilder. Leta efter en annan psa-fil är mitt tips. Det är inte filtypen som är problemet.

Så här funkar Photoshop Elements (och Lightroom). Bilderna finns alltid på en hårddisk. När du importerar bilder till programmet skapas en länk mellan bilden på hårddisken och programmet(t.ex. Elements). Du kan ha flera kataloger men många har bara en. I katalogen sparas länken till bilderna, en förhandbild (tittbild som du ser tex i sorteraren). Taggarna du ger en bild sparas också i katalogen. När man taggat upp bilderna kan det vara bra att skriva ner dom till filen på hårddisken. På så sätt har du dina taggar (keywords) tillsammans med filen, skulle du vilja importera bilderna till en annan katalog följer taggarna med.
Sammanfattningsvis så finns bilderna på hårddisken och en katalog håller reda på var de ligger.

Hoppas detta hjälper dig att hitta dina taggar till dina bilder, jag tror det går bra!

Lise-Lott

Hej Lotta!
Du har hjälpt mig att fatta sambandet mellan katalogen i Adobe och bilderna på hårddisken. Men jag fattar ändå inte hur jag ska få tillbaka "tittbilderna" med namn och taggar till Adobe. Jag har en rätt så färsk säkerhetskopia av Adobe, ska jag köra Återställa katalog?
Kunde jag få ringa dig och få lite breefing per telefon, vore jag synnerligen tacksam. Det vore så trist om min fina mappstruktur i Adobe är borta...
Jag har tel 0708-79 88 50, om du har tid och lust så slå en signal så ringer jag tillbaka så du slipper stå för samtalskostnaden.
Kersti

ANNONS
Götaplatsens Foto