Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photo Trekker vs. Nature Trekker

Produkter
(logga in för att koppla)
forstheim skrev:

Vad gäller termos, matpaket och extrakläder så går det ned i det större ytterfacket. Men termosen får inte vara för stor, matpaketet minimalt och kläderna tunna.

Hmm, då klarar man sig dåligt på hösten och vintern, om man är ute en hel dag. Dessutom skall man fästa stativet utanpå.

Måste tänka på Jesper som har beskrivit här på fotosidan i en artikel hur han har byggt en själv med Everest Travel 650.
Den har två lock att fälla upp samt två avdelningar. Den övre för kamerautrustningen och den nedre för termos, smörgås och extra kläder.
Bra också att inte blanda termosen i samma avdelning som kamerautrustningen, ifall den läcker om man har glömt att skruva åt.

Har ni läst hans byggbeskrivning?

Ja, och visst ser den fin och funktionell ut!!

Termosolycka INNE i fotoryggan har jag varit med om. Issoleringen i bagen sög in det mesta och inga prylar blev ens blöta, TUr!!

Gissa om försäljaren fick gåshud när jag berättade och kvitterade ut en ny termos,, (vilken var liiiika dålig men ingen olycka hände som tur var:)

I min phototrecker AW får jag plats med också extra tröja och mat under en vinterdagstur,,, Det beror ju på vad man tar med för prylar såklart:)!
Mvh Niclas.

Wolfgang skrev:
Hmm, då klarar man sig dåligt på hösten och vintern, om man är ute en hel dag. Dessutom skall man fästa stativet utanpå.

Jo, du har rätt i att det blir lite trångt i "ryggan" om man ska vara ute en hel dag och då behöver ha med sig grövre kläder och flera omgångar fika/mat. Själv är jag sällan ute hela dagarna på det sättet utan brukar koncentrera mitt fotograferande till kanske 3-5 timmar vid varje tillfälle. Då fungerar det utmärkt med bara Photo Trekkern.

En variant som jag har kört med ibland när jag har varit ute under hela dagar är en extra ryggsäck. Då har jag haft fotoryggan på ryggen och den "vanliga" ryggsäcken med kläder, mat och dricka på magen. Det fungerar alldeles utmärkt tycker jag och man separerar då också maten/drickan från fotoprylarna. Det kanske kan vara en lösning Wolfgang?

Jo, Jespers beskrivning av hur han har byggt en egen fotorygga har jag läst för ett tag sedan. Jag lade inte direkt detaljerna av byggbeskrivningen på minnet eftersom jag inte själv var i behov av att bygga mig en. Men det är nog inte helt fel att bygga sin egen eftersom man då i princip kan skapa den optimala ryggan utifrån sina egna behov.

Har du provat LowePro-säckarna? Efter vad jag har förstått så ska de vara bra att bära, som ryggsäckar betraktat.
Kollade på en Nature Trekker på förra fotokursen, och ja, jag tyckte dom var lite sladdriga. Men det funkar väl. Fast till det priset vet jag inte om jag är så road.

Jag har funderat på att bygga någon form av portabelt innanmäte som jag kan skicka mellan mina egna två stora väskor, och kanske ett specialinnanmäte till min minsting.

Sist jag var ute hade jag min vanliga lilla Haglöfs(Tight Pro Medium) på ryggen, och kameran i en Toploader 65AW i karbinhakar på magen.

Samma sak när jag var nere på filippinerna och thailand över jul. Då hade jag lilla väskan i den stora väskan(Haglöfs Sec 85) och toploadern på magen.

Damocles skrev:
Kollade på en Nature Trekker på förra fotokursen, och ja, jag tyckte dom var lite sladdriga. Men det funkar väl. Fast till det priset vet jag inte om jag är så road.
OK, jag skall som sagt försöka komma åt att känna på Lars Eriks ryggsäck på nästa fototräff i Malmö nästa vecka. Sedan får vi se. Bygga innanmäte till annan ryggsäck är ju ett intressant alternativ.

Finns många lösningar på bärandet,,,

Såg Anders Geidemark (stavade kanske fel:) att han hade en typ av ram,, liknande den "köttbärarRamen" som fjällräven producerar. På den ramen spänner han sin utrustning.

Bilden finns i hans bok som omhandlar Island.("Fångad av vind av vingar skuggad").

Mvh Niclas.

Ps, LoweProryggarna kan helt klart upplevas som lite sladdriga i remmarna, men dem går att stuva in i bagen utan att man måste ta de bort,, stor fördel när den går som handbagage!

mvh Niclas.

Niclasfoto skrev:
Finns många lösningar på bärandet,,,

Såg Anders Geidemark (stavade kanske fel:) att han hade en typ av ram,, liknande den "köttbärarRamen" som fjällräven producerar. På den ramen spänner han sin utrustning.

Bilden finns i hans bok som omhandlar Island.("Fångad av vind av vingar skuggad").

Nejdå Niclas..du stavade hans namn helt korrekt. "Fångad av vind, av vingar skuggad"..är det hans ganska så nyutkomna bok? Titeln är väldigt lik den förra bokens titel nämligen.."Stigen ur hav, av vingar skuggad". Två olika böcker eller har du bara tagit fel på titeln?

Hur som hellst gillar jag Geidemark och tycker att han skapar inspirerande bilder. En ny bok från honom hade inte varit fel att ta del av.. :=)

forstheim skrev:
Nejdå Niclas..du stavade hans namn helt korrekt. "Fångad av vind, av vingar skuggad"..är det hans ganska så nyutkomna bok? Titeln är väldigt lik den förra bokens titel nämligen.."Stigen ur hav, av vingar skuggad". Två olika böcker eller har du bara tagit fel på titeln?

Hur som hellst gillar jag Geidemark och tycker att han skapar inspirerande bilder. En ny bok från honom hade inte varit fel att ta del av.. :=)

Ojhoppsansa:)!

Jag kanske misstar mig på titeln nu.-)!!!

Det är i alla fall den som kom ut för ca 3 eller 4 år sedan som jag tänker på.

En MKT fin bok i alla fall!

Känner igen mig i hans sätt att filosofera runt fotografi,,

Mvh Niclas.

bör tilläggas att jag nästan är haglöfs fetischist samt väldigt förtjust i deras remmar, både formpressade på Tight pro, samt dom nya på deras nya Sec serie.

Niclasfoto skrev:
Ojhoppsansa:)!

Jag kanske misstar mig på titeln nu.-)!!!

Det är i alla fall den som kom ut för ca 3 eller 4 år sedan som jag tänker på.

En MKT fin bok i alla fall!

Känner igen mig i hans sätt att filosofera runt fotografi,,

Mvh Niclas.

Det är möjligt att Geidemark har gett ut en bok med den titeln som du nämnde. Den bok jag hänvisade till (och den enda bok som jag har haft tillgång till av honom) är utgiven 1995. Och där finns faktiskt inte heller någon bild på hans ryggsäck. Så du misstar dig nog inte på titeln ändå! :=)

Men jag undrar om han inte är på G att ge ut en bok till inom snar framtid..eller om han precis har gjort det. Det får undersökas!

ANNONS
Götaplatsens Foto