Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PhotoShop CS6 och Nic Collection 5 inkompatibla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grelber

Aktiv medlem
Jag hör till dem som vägrar acceptera Adobes prenumerationsmodell utan kör fortfarande PS CS6 (64bit) och har länge använt gratisversionen av Nic Collection (1.2.11) utan problem. Nu har jag köpt DxO:s Nic Collection 5 men får felmeddelande från fyra av modulerna (Analog Efex Pro 3, Color Efex Pro 5, Silver Efex Pro 3 och Vivenza 3): Could not complete the Vivenza 3 [eller motsvarande] command because there is not enough memory (RAM).

Googlande antyder att det inte är ett hårdvaruproblem (jag kör en ASUS med Intel Core I7 och 16 GB RAM under Win 11), utan en medveten "bugg" från DxO:s sida. Google hittar också ett antal påstådda workarounds, men ingen jag har provat löser problemet. Har någon Fotosidan-medlem hittat en fix som fungerar?
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag har bytt till Affinity Photo och Mac M1. Gratis Nik funkade inte. Jag köpte Nik collection 4. Det var ett ohyggligt micklande att installera den. Fick i alla fall viss hjälp att installera och tog det ett litet steg i taget och lyckades till slut.

Tror inte att problemen är en medvetna buggar utan att DxO saknar kompetens och resurser att få sakerna att fungera på olika plattformar.
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Läser men System requirements så stöder de

Adobe Photoshop CC 2021 through 2023
Adobe Photoshop Elements 2021 through 2023 (apart from Nik HDR Efex, which is not compatible with Photoshop Elements)
Adobe Photoshop Lightroom Classic 2022 through Classic CC 2023
 

Måns H

Aktiv medlem
DxO tog/köpte ju koden från Google som de sex år tidigare köpt men inte brydde sig om alls.
Det krävdes rejält med jobb att få den någorlunda modern igen.

Här finns bra info om kompatibiliteten.
https://support.dxo.com/hc/en-us/articles/4409304781201-Nik-Collection-compatibility-with-OSes-third-party-software

Tack för bra info! Jag har OS 12 Monterey och om jag uppgraderar till os 13 Ventura faller Nik Collection bort. DxO verkar ha en medveten strategi att man ska bli tvungen att uppgradera. Att det sen inte fungerar som dom lovar är en annan sak.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Apple har tidigare endast haft support för senaste versionen plus två tidigare OS:en. De flesta tillverkare haft följt i deras fotspår.
Senaste åren har Apple ändrat till senaste plus en tidigare.

Dåligt ja kanske det. Men kostsamt att underhålla legacy med säkerhetsuppdateringar när man byter plattformar etc.

När det gäller Nic:s gamla programsvit så var den kodbasen redan gammal när Google köpte den. Google sket fullständigt i att göra något på sex år - något som DxO fick ta hand om när de köpte sviten.
Patcha upp gammal kod.
amtidigt skriva om mycket om inte allt för att få den att fungera med allt nytt kommande.

De förändringar som skett under huven hårdvarumässigt och mjukvarumässigt är extremt sort hos Apple. Det har varit en utmaning för alla. Inte ens de största och bästa har haft det lätt att anpassa sig.
:/

Det gäller att hänga med för alla men samtidigt inte ligga längst fram, före andra så att får sin miljö att vara stabil, säker och effektiv.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Intressant det med kompabilte, jag kör fortfarande gratispaketet silver heter 2 och color 4, har detta ihop med LR12 och Windows 10. Installerade detta på min senaste dator för två år sedan och det fungerar fortfarande. Har vägrat uppdatering till Win 11 och det verkar klokt för det ser ju ut som att det inte fungerar då
 

Grelber

Aktiv medlem
Stort tack för all intressanta inlägg såhär långt. Jag märker behovet av att förtydliga mig, alltså:

Av allt att döma är de problem jag har inte relaterade till någon särskild Windows-version, inte heller till det faktum att jag kör PS CS6 eftersom en del av Nic5-modulerna kör hur fint som helst, lika smidigt som gratisversionen (som uppgraderingen tar bort, men som jag har installerat om efteråt helt problemfritt).

Det jag själv har fått fram är att något i DxO:s omkodning inför betalversionen gör att vissa av modulerna inte fungerar med min Win/PS-kombination, oavsett om det är en medveten åtgärd från DxO:s sida eller inte. När jag googlar på problemet dyker det upp en del tips om workaround, men ingen av dem jag har provat fungerar. Framförallt skulle jag gärna hitta ett sätt att kunna köra Vivenza 3. Det skulle vara förnämligt om någon har hittat ett sätt att "lura" PS att köra Vivenza 3 utan påstå att det saknas RAM (för det gör det inte i verkligheten).
 

sumpan

Aktiv medlem
Om du köpt programmet så varför inte fråga leverantören om du inte redan gjort det? Någon form av support måste de väl ändå ha?
 

Grelber

Aktiv medlem
Om du köpt programmet så varför inte fråga leverantören om du inte redan gjort det? Någon form av support måste de väl ändå ha?
Som jag har förstått den information jag har hittat på webben är det som krävs (om det alls går) en inofficiell fix, ett sätt att lura PhotoShop, och det tvivlar jag på att DxO vill släppa. Jag har åtminstone inte hittat något bland DxO:s FAQ om Nic Collection eller ens ett erkännande av att problemet existerar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag hör till dem som vägrar acceptera Adobes prenumerationsmodell utan kör fortfarande PS CS6 (64bit) och har länge använt gratisversionen av Nic Collection (1.2.11) utan problem. Nu har jag köpt DxO:s Nic Collection 5 men får felmeddelande från fyra av modulerna (Analog Efex Pro 3, Color Efex Pro 5, Silver Efex Pro 3 och Vivenza 3): Could not complete the Vivenza 3 [eller motsvarande] command because there is not enough memory (RAM).

Googlande antyder att det inte är ett hårdvaruproblem (jag kör en ASUS med Intel Core I7 och 16 GB RAM under Win 11), utan en medveten "bugg" från DxO:s sida. Google hittar också ett antal påstådda workarounds, men ingen jag har provat löser problemet. Har någon Fotosidan-medlem hittat en fix som fungerar?
Om jag läst rätt så är det 13 år sedan CS6 släpptes i slutet av april, så det är inte särskilt konstigt att du fått problem. Tiden har kanske till slut faktiskt hunnit ifatt dig och dina antika gamla versioner. Så du behöver nog på allvar fundera på hur du vill ha det. Om du inte vill leva med prenumerationsmodellen och CS6 inte längre funkar, så kommer du inte ha något annat val än att byta till något annat.

Ibland får man bara bita i de sura äpplena. Jag var själv rätt sur när jag förra sommaren måste köpa en ny dator för att kunna uppgradera. Min gamla som var 6-7 år var inte kompatibel med nya Windows 11 då MS och Intel gjort gemensam sak och beslutat att skapa en dead end för mängder av I3, i5 och i7 -processor baserade äldre modeller. Kompatibiliteten kapades helt för miljontals användare runt i världen.

Eftersom min gamla dator sedan totalkvaddades av några flyttgubbar förra sommaren, så hade jag inte ens något val längre utan det var bara att köpa nytt. Jag måste dock säga att det var det bästa jag gjort på länge, för sällan har det varit större prestandavinster att räkna hem än nu och det gäller oavsett om man kör Windows eller Mac. De nya maskinerna gör exv. bildexporter ur konverterarna 4-5 ggr snabbare än de gamla. Idag är jag väldigt glad för att jag tvingades uppgradera. Det blev verkligen ett stort lyft på många plan.

Det har även skett väldigt mycket med datormjukvaror de senaste 10-12 åren som exv. med raw- konverterarna. Att avstå de senaste 10-12 årens ackumulerade framsteg där har ju också ett pris som jag aldrig skulle vara beredd att betala, för skillnaden i produktiviteten mellan äldre och de nyaste mjukvarorna kan i vissa avseenden vara dramatisk. Till det kommer en tilltagande kostnad för rent kompatibilitetsstrul. I en del fall betalar man även ett pris i form av en onödigt låg teknisk bildkvalitet. Även det kan ses som en alternativkostnad även om den inte nödvändigtvis är rent ekonomisk.

Ett bra exempel på en konverterare som blivit mycket effektivare att använda är Capture One. De har verkligen försökt automatisera en del av det pillande med lager som man tvingades till tidigare. Istället för att som förr skapa ett lager manuellt och välj verktyg och ställa in dessa, så väljer man nu en s.k. "Style brusch" bland kanske ett 20-tal sådana och då skapas lagren automatiskt, vilket gör att man nu slipper pilla med sånt. Det finns fler exempel än så.

Kollar man också vad som hänt med brusreduceringsfunktionerna i exv. Photolab under samma tid så är det ljusår mellan vad som fanns då och det som finns nu. I Photolab hade man då inte ens någon möjlighet alls att justera lokalt i bilderna. Få användare skulle nog vilja avstå från det idag. På toppen av det satt man och handpillade med maskerna och idag klickar man en eller ett par ggr i bilden så markeras det man vill redigera automatiskt av smarta funktioner som inte fanns tidigare. Bara det senare kan ofta spara timmar bara på en eller ett par bilder.

Jag undrar ibland om de som avstår från allt detta som kommit både i kameror och konverterare de senaste 5-10 och ibland de senaste 1-3 åren verkligen inte värderar sin egen tid överhuvudtaget.

Ta sedan GPS-koordinat och XMP-metadata-stödet som blivit allt viktigare. Det i Lightroom var så tungt att jag gav upp med Lightroom (version 6). Jag tog inte upp det igen förrän Photo Mechanic Plus 6 kom som är vida effektivare och den mjukvara har dessutom även en lättarbetad inbyggd funktion för att lägga koordinater och visa dessa.

Jag har för mig att Adobe tagit bort GPS-stödet efter någon konflikt med Google och det tycker jag i så fall är konstigt då det t.o.m. finns ett toppenbra stöd för att visa GPS-koordinater på flera kartsystem vid sidan av Goole Maps även i ett helt gratis program såsom XnViever, som faktiskt kan ses som en gratis Photo Mechanic Light medan det vad jag hört numera saknas i Lightroom.
 
Senast ändrad:

Grelber

Aktiv medlem
Kommentar till de två senaste inläggen: Jag hör er, men det är inte så endimensionellt som det kan framstå. Det kom en uppdatering till Nic 5 som jag installerade. Under installationsproceduren kommer en dialogruta "Compatible Host Application" där PS CS6 finns med. DxO anser alltså att CS6 stöds, och det gör det ju också, bara inte fullt ut.

Som tidigare fick jag följa upp med att omistallera gratisversionen och då dök det upp en nyhet: Jag får inte längre meddelande om otillräckligt RAM. Istället, om jag ropar på t.ex. Vivenza 3 så laddas istället Vivenza 2 från gratisversionen. Kanske hoppas DxO att användarna inte ska märka något, eller åtminstone inte bli lika provocerade som av att få ett (felaktigt) meddelande att deras dator inte är tillräckligt potent.

Att undvika programvaror som bygger på prenumerationsförfarande är ett principbeslut, men också den aspekten att (i fallet PS) jag inte vet vad som vad händer med t.ex. mina PSD-filer den dag av avslutar prenumerationen. Och jag vill helt enkelt inte dra på mig fasta månadskostnader i onödan, hellre betalar jag en klumpsumma även om det skulle visa sig bli dyrare. Det tror jag är en strategi som gäller för många som, liksom jag, har jobbat frilans hela sina liv och därför aldrig kan vara säkra på varifrån nästa inkomst kommer. Andra resonerar annorlunda, säkert på goda grunder för deras situation.

Och visst vet jag att det finns rejäla prestandavinster av att uppgradera både hård- och mjukvara. Men min PS CS6, i den inkarnation som gällde hösten 2018 då jag senast uppgraderade, gör vad jag behöver med en hastighet som kunde vara högre men som ändå är tillräcklig – emellanåt måste man ju hämta påfyllning av kaffe också.

Datorn, från 2019, högspecad modell då, kan visserligen kännas lite trött emellanåt, men inte avskräckande grad, inte lika avskräckande som att behöva återskapa hela min spretiga digitala arbetsmiljö i en ny burk, åtminstone inte ännu. Tids nog får jag hantera det problemet.

Jag har också provat alternativ till PhotoShop, bl.a. Capture One (som ju också har landat i prenumerationsträsket numera), men aldrig blivit vän med dem på samma sätt som med PS. Om det kan vara en tröst för Sten-Åke i hans vällovliga försök att knuffa mig uppåt på uppgraderingsstegen så har åtminstone min övergång till Nikons Z-serie från tidigare D-seriehus avsevärt minskat behovet av brusreducering i efterbehandlingen, Dfine 2 gör ett mestadels adekvat jobb när ISO-talen skjuter i höjden. När det gäller kameror och optik är jag väldigt uppgraderingsbenägen.

Kanske blir lösningen att köpa ett färskt ex av Elements att koppla in som ett mellansteg när jag verkligen skulle behöva t.ex. Vivenza 3, för det tycks ju som att min förhoppning att hitta en fix som kan hantera vad DxO har ställt till med för oss bakåtsträvare kommer på skam. Tack i alla fall alla ni som har försökt hjälpa till.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kommentar till de två senaste inläggen: Jag hör er, men det är inte så endimensionellt som det kan framstå. Det kom en uppdatering till Nic 5 som jag installerade. Under installationsproceduren kommer en dialogruta "Compatible Host Application" där PS CS6 finns med. DxO anser alltså att CS6 stöds, och det gör det ju också, bara inte fullt ut.

Som tidigare fick jag följa upp med att omistallera gratisversionen och då dök det upp en nyhet: Jag får inte längre meddelande om otillräckligt RAM. Istället, om jag ropar på t.ex. Vivenza 3 så laddas istället Vivenza 2 från gratisversionen. Kanske hoppas DxO att användarna inte ska märka något, eller åtminstone inte bli lika provocerade som av att få ett (felaktigt) meddelande att deras dator inte är tillräckligt potent.

Att undvika programvaror som bygger på prenumerationsförfarande är ett principbeslut, men också den aspekten att (i fallet PS) jag inte vet vad som vad händer med t.ex. mina PSD-filer den dag av avslutar prenumerationen. Och jag vill helt enkelt inte dra på mig fasta månadskostnader i onödan, hellre betalar jag en klumpsumma även om det skulle visa sig bli dyrare. Det tror jag är en strategi som gäller för många som, liksom jag, har jobbat frilans hela sina liv och därför aldrig kan vara säkra på varifrån nästa inkomst kommer. Andra resonerar annorlunda, säkert på goda grunder för deras situation.

Och visst vet jag att det finns rejäla prestandavinster av att uppgradera både hård- och mjukvara. Men min PS CS6, i den inkarnation som gällde hösten 2018 då jag senast uppgraderade, gör vad jag behöver med en hastighet som kunde vara högre men som ändå är tillräcklig – emellanåt måste man ju hämta påfyllning av kaffe också.

Datorn, från 2019, högspecad modell då, kan visserligen kännas lite trött emellanåt, men inte avskräckande grad, inte lika avskräckande som att behöva återskapa hela min spretiga digitala arbetsmiljö i en ny burk, åtminstone inte ännu. Tids nog får jag hantera det problemet.

Jag har också provat alternativ till PhotoShop, bl.a. Capture One (som ju också har landat i prenumerationsträsket numera), men aldrig blivit vän med dem på samma sätt som med PS. Om det kan vara en tröst för Sten-Åke i hans vällovliga försök att knuffa mig uppåt på uppgraderingsstegen så har åtminstone min övergång till Nikons Z-serie från tidigare D-seriehus avsevärt minskat behovet av brusreducering i efterbehandlingen, Dfine 2 gör ett mestadels adekvat jobb när ISO-talen skjuter i höjden. När det gäller kameror och optik är jag väldigt uppgraderingsbenägen.

Kanske blir lösningen att köpa ett färskt ex av Elements att koppla in som ett mellansteg när jag verkligen skulle behöva t.ex. Vivenza 3, för det tycks ju som att min förhoppning att hitta en fix som kan hantera vad DxO har ställt till med för oss bakåtsträvare kommer på skam. Tack i alla fall alla ni som har försökt hjälpa till.
Anders, jag lämnade Adobe för över 10 år sedan och det var INTE p.g.a. prenumerationsmodellen utan därför att Adobe fick sin site hackad och våra kortdata snodda och därigenom förbrukades min tillit till det bolaget. Man fick knappt en ursäkt utan bara ett mail där man blev uppmanad att byta passwords. Att anförtro dem mina kortdata idag för att betala prenumerationerna finns inte på kartan.

Så jag sympatiserar med din inställning i det avseendet men har ingen prenumerationspanik i sig. Har både Netflix och HBO fortfarande fast de blivit allt sämre båda två. Däremot skulle jag aldrig acceptera en massa kompatibilitetsstrul bara av ekonomiska skäl.

Jag har exv. själv pausat Capture One flera ggr när jag tyckt uppgraderingarna varit svaga - men samtidigt har jag stödköpt uppgraderingar varje år av DXO Photolab eftersom det ger en bättre bildkvalitet än Lightroom och är effektivare som jag använder det. Lightroom kan inte skala och därför kör jag Photolab ihop med Photo Mechanic istället. I år uppgraderade jag C1 då jag ville få tillgång till "Magic Brush och Magic Erase samt de nya smarta "Style Brush" som kom för något år sedan. Innan pausade jag ett antal år då jag knappt använde det.

Du skriver också att du är uppgraderingsbenägen när det gäller kameror och objektiv och det är det här jag ofta har svårt att fatta. Folk lägger fantasisummor på kameror (jag med :) ) men knorrar ofta över en uppgradering för en knapp tusenlapp - även om dessa är evighetslicenser. Det går ju faktiskt inte ihop och särskilt inte med tanke på att prestandautbytet från datormjukvarorna ofta vida överstiger de marginella vinster man ofta får nöja sig med vid uppgraderingar av kamerahus och objektiv.

Ibland får man som sagt bara ta att nya OS exv. skapar kompatibilitetsproblem med periferi såsom skrivare m.m. och i mitt fall slutade en Hanvon-ritplatta att funka som funkat fint med Windows 10 efter att jag uppgraderade till Windows 10. När jag uppgraderade till Windows 10 slutade min Datacolor Spyder 4 att funka som den skulle. Innan de fixat en fix för detta så blev min skärm lila efter kalibreringen. Men att sluta uppgradera OS är faktiskt i sig ingen bra idé bara för att man ev. får nya kompatibilitetsproblem och förr eller senare rasar ändå gamla datorer till sist. Ofta är det ingen bra idé att vänta tills det händer för det är alltid bättre att migrera under mer kontrollerade former.
 
Senast ändrad:

Grelber

Aktiv medlem
Intressant och högst relevant synpunkt på Adobe, hacket dyker fortfarande då och då upp på listor över "hur du har klantat dig online". Men medan det finns åtskilliga konkurrenter till PS kan jag inte vara utan InDesign, som ju är de facto-standard när det gäller professionella sidbrytningsprogram. Spretig digital miljö, som sagt, men för de jobb jag gör duger ID CS6 gott.

Streamingtjänster betalar jag också för, men det enda jag riskerar genom att säga upp abonnemangen är att inte längre ha tillgång till utbudet, och det är nog ingen hjärtskärande förlust som jag ser det. Men om jag skulle migrera och vidarebearbeta ett antal CS6-mallar i PSD-format till en nivå i CC som inte är bakåtkompatibel är väl risken att mallarna blir oanvändbara om jag avslutar prenumerationen. Inte en risk jag är beredd att ta.

Att det däremot är klokt att ligga i framkant när det gäller operativ är vi helt överens om, det finns ju inte minst säkerhetsaspekter på det. Och jag skulle aldrig lita fullt ut på gratisvarianter av avtivirusprogram. Bakgrunden till att jag satsat en bra slant på att gå över till Nikon Z har med ett av mina motivområden att göra: Jag sysslar mycket med konsertfotografi. Den teknik jag har fastnat för är att köra manuellt, välja bländare för önskat skärpedjup och slutartid för önskad karaktär (t.ex. ett helt skarpt ansikte på en trummis men rörelseoskärpa på trumstockarna) och låta auto-ISO fixa exponeringen. Dels har både min Z6 och Z7 II som nämnts avsevärt bättre brusegenskaper på högre ISO än mina tidigare D500 och D800 = mindre behov av, och krav på, brusreducering i efterbehandlingen, dels finns ingen motsvarighet i D-kamerorna till den ytterst kapabla bildstabiliseringen i mitt Z-system som främst skapas av att stabilisering i kamerahus och optik kan samarbeta. Det ger mig en större kreativ frihet utan att tassa på gränsen till skakningsoskärpa, ett gissel som ingen mjukvara jag har stött på har kunnat eliminera verkningarna av om den uppstått. Bättre råmaterial direkt från minneskortet helt enkelt, och det är värt att betala för, åtminstone för mig. Det står inte i motsatsställning till att samtidigt hålla koll på mjukvarusidan, jag har helt nyligen tagit hem DxO PhotoLab 5 Essential. Utvärdering får utvisa om jag ska gå upp till Elite-versionen eller direkt till PL 6. Så i praktiken är vi nog väldigt överens :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Intressant och högst relevant synpunkt på Adobe, hacket dyker fortfarande då och då upp på listor över "hur du har klantat dig online". Men medan det finns åtskilliga konkurrenter till PS kan jag inte vara utan InDesign, som ju är de facto-standard när det gäller professionella sidbrytningsprogram. Spretig digital miljö, som sagt, men för de jobb jag gör duger ID CS6 gott.

Streamingtjänster betalar jag också för, men det enda jag riskerar genom att säga upp abonnemangen är att inte längre ha tillgång till utbudet, och det är nog ingen hjärtskärande förlust som jag ser det. Men om jag skulle migrera och vidarebearbeta ett antal CS6-mallar i PSD-format till en nivå i CC som inte är bakåtkompatibel är väl risken att mallarna blir oanvändbara om jag avslutar prenumerationen. Inte en risk jag är beredd att ta.

Att det däremot är klokt att ligga i framkant när det gäller operativ är vi helt överens om, det finns ju inte minst säkerhetsaspekter på det. Och jag skulle aldrig lita fullt ut på gratisvarianter av avtivirusprogram. Bakgrunden till att jag satsat en bra slant på att gå över till Nikon Z har med ett av mina motivområden att göra: Jag sysslar mycket med konsertfotografi. Den teknik jag har fastnat för är att köra manuellt, välja bländare för önskat skärpedjup och slutartid för önskad karaktär (t.ex. ett helt skarpt ansikte på en trummis men rörelseoskärpa på trumstockarna) och låta auto-ISO fixa exponeringen. Dels har både min Z6 och Z7 II som nämnts avsevärt bättre brusegenskaper på högre ISO än mina tidigare D500 och D800 = mindre behov av, och krav på, brusreducering i efterbehandlingen, dels finns ingen motsvarighet i D-kamerorna till den ytterst kapabla bildstabiliseringen i mitt Z-system som främst skapas av att stabilisering i kamerahus och optik kan samarbeta. Det ger mig en större kreativ frihet utan att tassa på gränsen till skakningsoskärpa, ett gissel som ingen mjukvara jag har stött på har kunnat eliminera verkningarna av om den uppstått. Bättre råmaterial direkt från minneskortet helt enkelt, och det är värt att betala för, åtminstone för mig. Det står inte i motsatsställning till att samtidigt hålla koll på mjukvarusidan, jag har helt nyligen tagit hem DxO PhotoLab 5 Essential. Utvärdering får utvisa om jag ska gå upp till Elite-versionen eller direkt till PL 6. Så i praktiken är vi nog väldigt överens :)
Då förstår jag hårdvaruuppgraderingen du gjort bättre och jag tycker också man ska köpa de nya objektiven just för att bildstabiliseringen annars inte funkat optimalt. Så är det ju för både Nikon, Canon och Sony. Kör man inte med Z-objektiven så måste man precis som man måste med Sony-husen och A-mountobjektiv på adapter välja mellan IBIS och den optiska stabiliseringen i objektiven. Har man båda på så motverkar de varann vilket ger oskarpa bilder. Det är bara med de nya objektiven man kan få IBIS och objektivstabiliseringen att samarbeta.

Jag tycker inte du ska stanna vid att testa Photolab Essential. Det är ju just i sådana fall som du beskriver som Photolab 6 Elite och Deep Prime XD verkligen gör skillnad och skåpar ut både Lightroom och Capture One. Skillnaden mot Lightrooms "denoise" är markant. Deep Prime XD finns inte i Essential-versionen och det är ju den denoise-funktionen som verkligen är kronjuvelen hos DXO. Pröva med att ladda ner en 30-dagars Photolab 6 och testa själv.

Alternativet är att köpa DXO Pure RAW och köra den som plugin till Lightroom eller Photoshop. Då får du också tillgång till Deep Prime XD men det tycker jag är en nödlösning. Det är bättre att slippa intermediära filformat som DNG och TIFF som med Lightroom och Photoshop och få Deep Prime integrerat i RAW-flödet som med Photolab Elite 6. Det ger bättre effekt än någon ny spegellös kamera kan uppnå oavsett tillverkare.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Då förstår jag hårdvaruuppgraderingen du gjort bättre och jag tycker också man ska köpa de nya objektiven just för att bildstabiliseringen annars inte funkat optimalt. Så är det ju för både Nikon, Canon och Sony. Kör man inte med Z-objektiven så måste man precis som man måste med Sony-husen och A-mountobjektiv på adapter välja mellan IBIS och den optiska stabiliseringen i objektiven. Har man båda på så motverkar de varann vilket ger oskarpa bilder. Det är bara med de nya objektiven man kan få IBIS och objektivstabiliseringen att samarbeta.
Det är inte korrekt. Nikon slår av och på stabiliseringen ihop, och låter objektivet ta de axlar det har om det har VR. Däremot får man inte samtliga axlar med F-objektiv, vare sig de har VR eller inte, men det är nog inte ett alltför stort problem så länge som man håller på med stillbild. Man har fortfarande en axel till jämfört med när objektiven sitter på spegelreflexerna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är inte korrekt. Nikon slår av och på stabiliseringen ihop, och låter objektivet ta de axlar det har om det har VR. Däremot får man inte samtliga axlar med F-objektiv, vare sig de har VR eller inte, men det är nog inte ett alltför stort problem så länge som man håller på med stillbild. Man har fortfarande en axel till jämfört med när objektiven sitter på spegelreflexerna.
Det låter bättre än vad Sony gör. Möjligen slöar det ner. Jag såg ju att IBIS var snabbare men den optiska bättre. I exv. Mitt nya Tamron 150-500 för E så finns tre olika stabiliseringslägen istället för de två som tidigare varit standard. Det tredje gör att objektivets stabilisering går igång när man slår på kameran istället som förr när man trycker ned avtrycket eller AF-On. Genom det är objektivstabiliseringen beredd direkt utan uppstarttid, så jag använder alltid det. Det negativa är att det drar mer ström men det tycker i alla fall jag är ett pris jag kan leva med.
 

Flintfish

Medlem
Kanske blir lösningen att köpa ett färskt ex av Elements att koppla in som ett mellansteg när jag verkligen skulle behöva t.ex. Vivenza 3, för det tycks ju som att min förhoppning att hitta en fix som kan hantera vad DxO har ställt till med för oss bakåtsträvare kommer på skam. Tack i alla fall alla ni som har försökt hjälpa till.
Jag skulle föreslå att också testa Affniity photo innan du bestämmer vad du vill göra. Borde köra Nik 5 utan problem och vara någon krona billigare än elements. Mycket bra kompatibilitet med PSD-filer och definitivt lika kompetent som CS6 och inga prenumerationsmodeller.
 
ANNONS