Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop Elements 3, taggar och IPTC

Produkter
(logga in för att koppla)

Faster

Aktiv medlem
De taggar man sätter på bilderna i PSE 3 hamnar i IPTC-fältet 'Nyckelord'. Vilket säkert är bra om man aldrig vill ändra taggarna, för när de väl hamnat där tycks det vara för gott.

Jag vill tagga om mina bilder och tog därför bort taggarna från dem enligt alla konstens regler, men inte försvann de från IPTC inte. I PSE 3 Windowsversion kan man inte själv gå in och pilla i 'Nyckelord', utan det finns bara en hänvisning till att de läggs till genom taggar i 'Sorteraren'. Något om hur man får bort dem igen nämns dock inte.

Nu har jag försökt allt jag kan komma på. T.ex. så har jag slängt hela PSE-katalogen och börjat om igen från början med att ladda in bilderna på nytt. Och jag har laddat ner ett litet program för att kunna redigera IPTC-data direkt i Windows utforskare. I utforskaren är nu alla nyckelord borta, men i PSE finns de kvar. Är det någon som vet hur man ska göra för att bli av med dem där också?

ANNONS
Götaplatsens Foto