opettersson skrev:
Jag har läst diskussionen om fotomanupulationer, och en tanke slog mig. Manipulerar man på ett "just" sett, om man använder olika filter på linsen, eller är det också fult enligt vissa här på FS? Vad är skillnaden om man "fixar" lite i PS eller om man sätter ett filter på kameran?
Kanske lite dum frågesättning, men men...
Vad syftar "manipulationen" till? Jag använde mig ganska ofta av filter tidigare när jag plåtade. Då handlade det om färgfilter i kombination med svartvit film. Målet där var att kunna fånga saker på film som annars skulle gått förlorade på den svartvita filmen. Med ett gul, orange eller rödfilter kunde jag framhäva vita moln mot en blå bakgrund, något som annars skulle blivit helvit himmel. Ett grönfilter gör så att lövverket på ett träd inte får samma gråton som stammen. Det finns många fler användningsområden.
I dessa fall var det att göra en tolkning av verkligheten baserad på det fotografiska mediets begränsningar. Det var också så att vissa av dessa effekter var man tvungen att använda ett filter för. Hade jag tagit bilden på himlen utan filter hade inget photoshopkunnande i världen kunnat få dit den igen utan att klistra in en annan bild av en himmel. Photoshop kan inte filtrera fram saker som inte finns registrerade på film från start.
Men jag förstår din frågeställning. Det finns ju många effekter man kan få fram med andra typer av filter som går att duplicera digitalt. Så återigen, fråga dig vad det är du vill uppnå. Om du väljer en annan film, ett annat objektiv, en annan kameravinkel väljer du att porträttera motivet på ett annorlunda sätt. Är inte det också att manipulera bilden? Kanske utesluta något ur bilden? Välja att framhäva något extra mycket?
Lite av detta är väl fotografins tjusning, att fotografen får tolka verkligheten. Tyvärr, måste jag väl ändå säga, har den digitala revolutionen gjort det lite *för* enkelt att göra många av dessa tolkningar och därmed har problemet med manipulation blivit allt mer aktuellt. Men manipulation är inget nytt. Folk satt och retuscherade negativ och klippte och klistrade hejvilt innan datorerna kom till. Så det är inget nytt fenomen.
Men som fotograf kan du vara schysst och berätta tekniska detaljerna kring en bild. Då kan betraktaren själv få avgöra hur manipulerad din bild egentligen är och om denne ska anse att manipulationen är schysst. För det är inte fel i sig att manipulera, målet är att få en bra bild och det finns många vägar dit, vissa mer snåriga och slingriga än andra.